סינוסיטיס, הפה והשיניים

הסינוסים הינם חללים בעצמות הגולגולת, מעין "מערה" במבנה העצם הבסיסי. הסינוסים הגדולים הינם סינוסי המצח (הסינוס הפרונטלי – Frontal Sinus), הסינוסים האתמואידליים (Ethmoidal Sinus) במפגש בין העין והאף, וסינוסי הלסת (הסינוסים המקסילריים – Maxillary Sinus), שמצויים בצד ימין ובצד שמאל של הלסת העליונה מצדי האף ומתחת לעיניים. כמו כן קיים סינוס נוסף בחלקה הפנימי של הגולגולת (Sphenoidal Sinus). בלסת התחתונה אין סינוסים. החלק הפנימי של הסינוסים מצופה ברירית, בדומה לרירית של חללי האף. תפקידי הסינוסים הם להפחית את משקל הגולגולת, לתת תהודה לקול, לחמם את האוויר שאנו נושמים ולנקותו.

במצבים של נזלת כרונית, בדרך כלל בגלל דלקת של דרכי הנשימה או אלרגיות שונות, רירית הסינוסים עלולה להפוך דלקתית ומוגלתית, וחלל הסינוסים יתמלא בנוזל דלקתי. סיבה אחרת לדלקת הסינוסים הוא שפעת או הצטננות ממושכת, בעקבות זיהום חיידקי או ויראלי בדר"כ. המצב בכללותו נקרא סינוסיטיס (Sinusitis), ובעברית "דלקת גתות האף". הנזלת בדר"כ סמיכה, בצבע צהוב או ירוק, וקשה לקנח את האף. בנוסף לנזלת הסימנים האופייניים הינם כאבי ראש באיזורי הסינוסים (במצח, בלחיים, בצידי האף ומתחת לעיניים), חום, עייפות וסחרחורות. ייתכן יובש פה וריח רע מהפה. כמו כן ייתכנו כאבי שיניים בלסת העליונה באיזורים רבים, כיוון שאותו העצב מעצבב גם את השיניים וגם את הסינוסים. כדי לאבחן סינוסיטיס יש להקיש על איזור הסינוסים, או להרכין את הראש בפתאומיות כלפי הברכיים. בשתי השיטות אם מדובר בסינוסיטיס בדר"כ הכאבים באיזור הסינוסים יוחמרו למספר דקות.

הבעיות הנפוצות ביותר בפה

הבעיות הנפוצות ביותר בפה הקשורות לסינוסיטיס כרונית הינן יובש פה, עששת (ריקבון השיניים) וריח רע מהפה. בילדים ייתכן גם שינוי במבנה עצמות הפנים וליקוי במיקום סגירת השיניים.

1. יובש פה ועששת: בגלל שהאף חסום בנזלת מוגלתית שקשה להוציאה, מתרגלים לנשום באופן ממושך דרך הפה. נשימת פה גורמת לייבוש הרוק בחלל הפה ועל השיניים. כיוון שהרוק אמור למנוע הדבקות חיידקים לשיניים וכן להלחם בחיידקים בעזרת מרכיבים ממערכת החיסון, הרי שהשיניים נמצאות בסכנה לעששת יותר מהרגיל.

2. ריח רע מהפה: שרידי נזלת וליחה שנדבקו על גב הלשון והשקדים הינם בין הסיבות הנפוצות לריח רע מהפה (שנקרא גם באשת או האליטוזיס). סיבות אחרות נפוצות הינן עששת ודלקות חניכיים.

3. כאבי שיניים מפושטים: בגלל שאותו עצב מעצבב את השיניים ואת הסינוסים, תתכן הופעת כאבי שיניים במספר שיניים בו זמנית. הכאבים יכולים להיות חלשים ועמומים אך גם חדים וקשים. יש ליידע את רופא השיניים שאתם מאוד מצוננים ואולי בהתקפת סינוסיטיס, כדי שיוכל לאבחן נכון ולהבדיל בין כאבים אלו לבין כאבים שבאמת מקורם משיניים בעייתיות.

4. שינוי במבנה עצמות הפנים וליקוי במיקום סגירת השיניים: כאשר ילד בשלבי הגדילה מתרגל לנשום נשימת פה, החיך יהיה יותר צר ויותר גבוה על-מנת לאפשר כניסת אוויר מוגדלת. כתוצאה מכך פני הילד יתארכו ויוצרו, בעיקר בחלק המרכזי של הפנים. עלולה להיווצר גם הפרעת סגר כתוצאה מהיצרות החיך, כאשר השיניים תיסגרנה בעמדה שונה מזו שאמורות היו במקור.

5. פטרת הלשון: שימוש ממושך במשאפי סטרואידים עלול להוביל להופעת פטרת ע"ג הלשון (בדר"כ מסוג קנדידה).

הטיפול בסינוסיטיס

הטיפול בסינוסיטיס יכול להיות ע"י רפואה קונבנציונאלית, רפואה אלטרנטיבית או שילוב של השתיים.

1. אנטיביוטיקה: בדר"כ אוגמנטין או זינאת לתקופה של 10 ימים עד שבועיים, לפי מרשם רופא בלבד. החיסרון בטיפול אנטיביוטי הוא שהמקור לסינוסיטיס בדר"כ נשאר (נזלת אלרגית, מבנה אנטומי וכו'). כמו כן, שימוש חוזר ונשנה של אנטיביוטיקה מפחית את יעילותה וגורם להתפתחות זני חיידקים שעמידים בפני אנטיביוטיקה. בעיה אחרת היא שהאנטיביוטיקה לא יעילה לזיהומים ויראליים, ומשתמשים בה רק לאחר איבחון רופא.

2. ניקוז רפואי: רופא אף-אוזן-גרון או כירורג יכול לנקז את הסינוסים מהמוגלה שהצטברה בהם, אך הטיפול אינו פותר את המקור לסינוסיטיס.

3. משאפים וסטרואידים: רופא ריאות ורופא אלרגיות יוכלו לסייע במציאת הגורמים לסינוסיטיס ולהתאים טיפול תרופתי, אך תתכן הופעת פטרת על-גבי הלשון לאחר שימוש ממושך בתרופות אלו.

4. כירורגיה: תיקון של עיוותים וחסימות בדרכי הנשימה ובאף יכול לעזור ולהרחיב את כניסת האוויר.

5. דיקור סיני (אקופונקטורה): לפי הרפואה הסינית, יש לטפל בזרימת אנרגיה של הכבד, הטחול והריאות. כמו כן יש לאזן את התזונה ולהפחית מצבי סטרס. דיקור אמור לטפל במוקדים אלו, לסייע בניקוז הנזלת והמוגלה ממערות האף ומהסינוסים, ולהפחית את כאבי הראש.

6. מכשיר אדים קרים: האדים הקרים יכווצו את ריריות האף ויפחיתו את הגודש ואת הנזלת. אפשר להוסיף גם תמציות צמחי מרפא. מומלץ לשים ליד המיטה.

7. צמחי מרפא ותמציות: אקליפטוס ומנטה או שאיפת אדים של מים מהולים בתמציות אלו אמורה לחטא ולמנוע מצבי זיהום, ולסייע לניקוי דרכי הנשימה בברונכיט ובאסטמה. אפשר גם להתיז תמציות אלו על הכרית לפני השינה, או להוסיף למכשיר אדים קרים. לתינוק: אפשר לרסס טישו בתמצית זו ולהניח מעל מיטת התינוק, באיזור שלא יוכל לנגוס בטישו. תמציות אחרות מומלצות: בזיליקום וג'ינג'ר.

8. חדר מלח: שהייה בחדר שקירותיו עשויים מבלוקים של מלח אשר נחצבו ממכרות מלח עשוייה לעזור. האוויר רווי במולקולות מלח, אשר מייבשות את הנזלת והליחה מהאף ומדרכי הנשימה. כמו כן אפשר לשים ליד המיטה מנורה שעשוייה מבלוק מלח. אפשר לנסות קומפרסים או עיסוי עם גרב ניילון נקייה שמולאה במלח גס, לאחר חימום במיקרוגל.

9. תזונה: מרק עוף קלאסי רק יכול לעזור… כדאי להפחית במוצרי חלב שמעוררים ליחה ונזלת לעיתים. כמו כן כדאי להפחית במזונות מטוגנים, בעישון ובאלכוהול.

10. טיפולי שיניים מומלצים:

· כדאי ליידע את רופא השיניים כבר עם הגעתכם כי אתם סובלים מנזלת ממושכת או מסינוסיטיס כרוני, כדי שיוכל לאבחן נכון את מצב הפה והשיניים. רופא השיניים גם יוכל להתאים טיפול אנטיביוטי במידת הצורך.

· כדאי להקפיד על היגיינה אוראלית טובה: צחצוח נכון ויעיל, חוט דנטלי ושימוש במי פה המכילים פלואוריד. בקש הדרכה מהשיננית או מרופא השיניים.

· במקרים של חשש מוגבר לעששת כדאי לבצע טיפולים ביתיים בפלואוריד בריכוז גבוה בעזרת סד לילה, שהוא כפפת סיליקון שמותאם במדוייק לשיניים ולחניכיים, ובו מורחים ג'ל פלואוריד מיוחד.

· כדאי להבריש את הלשון משרידי נזלת וליחה (עם מברשת השיניים או עם אביזר מיוחד לניקוי הלשון). זהו אחד הגורמים לריח רע מהפה.

מומחה ליישור שיניים יכול לפתור מצב של היצרות הלסת העליונה ועיוות בסגירת השיניים.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול