עודף ברזל בדם – קובי עזרא

היום אספר לכם על עודף ברזל בדם שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית, חוסר ברזל הינה מהווה את אחת הסיבות הנפוצות לאנמיה, ויכולה להיגרם הן כתוצאה ממחסור בברזל בתזונה, אובדן ברזל כתוצאה מסיבות שונות, או עליה בדרישת הגוף בברזל הסימפטומים הקליניים לאנמיה עקב חוסר ברזל כוללים חולשה, עייפות וחיוורון, כאשר האבחנה נעשית ע"י בדיקות דם ומשטח דם.

הטיפול יכול לכלול מתן ברזל בכדורים או תוך ורידי. לעומת זאת המו-כרומ-טוסיס הינה מחלה שבה הגוף סופג ומאחסן יותר מדי ברזל.

המחלה גורמת לפגיעה ונזק באיברים שונים. גברים סובלים מהפרעה זאת פי- 5 עד 10 יותר מאשר נשים, בהן התופעה מצטמצמת כנראה כתוצאה מההשפעות של איבוד דם במחזור החודשי וצריכת ברזל מוגברת בהריון. תסמיני המחלה אינם באים בדרך כלל לביטוי לפני גיל 40 שנה.

מחקר שנערך בפינלנד גילה רמה גבוהה של ברזל בדם אצל אחוז גבוה מהסובלים ממחלות לב קורונריות (הנובעות מסתימה בכלי הדם שבלב).

מקובל לחשוב, שהורמון האסטרוגן מגן על הנשים מפני התקפי לב, עד לגיל המנופאוזה, אפשר, כי את היתרון על פני הגברים בנושא זה, מעניקה לכן הווסת במובן אחר, בכך שהיא מאפשרת להן להיפטר מעודפי הברזל.

כשהורנו בישלו בסירי ברזל, לא הייתה בעיה של אנמיה (מחוסר ברזל בדם), שכן, חלק מהמתכת שבסיר התמוסס ונספג בגוף ביחד עם התבשיל. החסר התזונתי בברזל החל להסתמן, עם המעבר לבישול בסירי נירוסטה. הבעיה נפתרה ע"י נטילת תוספת ברזל בבליעה.

חוקרים מהמרכז ופיתוח בפינלנד, עקבו במשך יותר מ- 14 שנים אחר רמת הברזל בדמם של 40 אלף גברים ונשים. במהלך השנים פיתחו יותר ממחציתם גידולים סרטניים. התברר כי אלה שבדם נמצאו עוד בתחילת המחקר רמות גבוהות של ברזל, היו בסיכון של פי שלושה מהאחרים, לחלות בסרטן המעי הגס.

ממצאים אלה תואמים את נתוני משרד הבריאות השבדי, לפיהם במקביל להיעלמות בעיית האנמיה, חלה עלייה בשכיחות מחלות סרטן שונות.

יש חוקרים שטוענים כנגד ואומרים שאינם מוכיחים קשר סביבתי בין רמות גבוהות של ברזל בדם, לבין מחלות הסרטן. להערכתם, דווקא התפרצותה של המחלה היא שגורמת לעלייה ברמת הברזל בדמם של החולים.

מקורות לברזל: המקור הטוב ביותר לברזל הוא הבשר האדום ובייחוד כבד של בעלי חיים. בצמחים יש ברזל אך החומצה האוקסלית שבהם קושרת מינרלים ומופרשת איתם בצואה. נערות צמחוניות עלולות לסבול מחוסר ברזל.

ויטמין C ופרוקטוז מסייעים לספיגת הברזל ממערכת העיכול לדם. לכן מומלץ לשתות מיץ הדרים בצמוד לארוחה בשרית (או תוספת ברזל P.O) או לסחוט על הסלט הרב מיץ לימון. לעומת זאת הסיבים התזונתיים מפריעים לספיגת המינרלים והויטמינים.

חוסר בויטמין B12 גורם לאנמיה ולפגיעה בלתי הפיכה במע' העצבים. והביטויים הם כאבים עצביים ובלבול. ויטמין B12 אינו מצוי בצמחים.

אולם הברזל המצוי בתוך זרם הדם חייב להיות קשור לחומר אחר, אחרת הוא עלול להרעיל את רקמות הגוף ולפגוע אף בשריר הלב.

בעיית המחסור בברזל שכיחה בהריון ובגיל הצמיחה. ההריון מחייב הגדלת נפח הדם של האישה ויצירת דם עבור העובר. מאגרי הברזל באופן של מרבית הנשים ממילא מדולדלים למדי (בשל מחסור הווסת), תזונה רגילה כמעט שאינה יכולה לספק לגופן של מרבית הנשים ההרות את כמות הברזל הנחוצה ולכן יש להשלים.

תוספת ברזל נחוצה לילדים ותינוקות קטנים , מאחר שהצמיחה המואצת צורכות כמויות גדולות של ברזל, בעוד המאגרים בגופם עדיין לא הספיקו להתמלא.

מתברר כי 40 עד 60 אחוזים מהילדים בגיל הגן סובלים מחוסר ברזל. בעוד ש- 20% מהם ממש אנמים. אנמיה בגיל צעיר עלולה לפגוע בכושר הלמידה.

במצב של חסר ברזל, כדוריות הדם קטנות מהרגיל, צבען בהיר יותר, כי הן "ריקות" מהמוגלובין. בבדיקת דם (ספירת דם) הרמה הרצויה בגברים 13-17 ובנשים 12-15, בנשים בגיל הפוריות הערך נמוך יותר עקב אובדן דם במחזור החודשי.

אך לא רק הברזל לבדו משפיע על רמת ההמוגלובין, למעשה כל דלקת בגוף ואפילו הצטננות קלה, שבקושי מרגישים בה, עלולה לגרום לירידה ברמת ההמוגלובין בדם.

מחקר רב משתתפים שנערך בארצות הברית העלה, כי אצל רבע מבעלי ההמוגלובין הנמוך קיים מצב דלקתי כלשהו בגוף. ההסבר לכך הוא שכפי הנראה , מחוללי המחלות הדלקתיות זקוקים לכמות רבה של ברזל, לצורך התרבותם. כדי להגן על עצמו מפניהם מקפיא הגוף זמנית את מלאי הברזל במאגרים. ערב כך נפגע תהליך ייצור כדוריות הדם וערכי ההמוגלובין יורדים.

במצב כזה תוספת ברזל בבליעה כטיפול בהמוגלובין הנמוך היא טיפשית ומסוכנת מאחר שהיא רק תשמש כמזון למחוללי המחלה "ותצית את הדלקת". הדרך המדויקת לבירור מצב הברזל, בדם היא בדיקת פריטין. הפריטין הוא חלבון שאליו קשור הברזל ברקמות הגוף . קיימת התאמה בין כמות הפריטין בדם, לבין כמותו ברקמות ולכן רמתו בדם מצביעה על מצב מאגרי הברזל בגוף.

פריטין נמוך בדם מעיד חד משמעית , כי קיים מחסור בברזל. אם ההמוגלובין נמוך והפריטין תקין, סימן שלא חסר ברזל בגוף והסיבה לכך היא מחלה מסוימת (דלקת או דימום במע' העיכול) שהכרחי לאבחנה ולטפל בה.

תוספת של חומצה פנטתנית (ויטמין B5) תשחרר את שומרי הדיאטה מתחושות הרעב ותקל עליהם את הירידה במשקל. התוספת הנדרשת היא 1- 3 גר' ביום
השריית הירקות והפירות במי מלח עם סלרי למשך רבע שעה מנקה את הטוקסינים בדומה לאכילת מזון אורגני.
ברזל משמש מרכיב חשוב בתפקוד התאים – אחד מתפקידיו העיקריים הוא לשאת חמצן כחלק מקומפלקס ההמוגלובין. בנוסף לכך, הברזל קיים במספר אנזימים חשובים, כגון: בציטוכרום הנמצא במיטוכונדריה של התא. ללא ברזל, תהליך יצירת ההמוגלובין הופך כגון הריון. בעייתי, והתוצאה היא אנמיה וירידה באספקת חמצן לרקמות.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול