עיוותים במבנה הגולגולת

 

רקע: עיוותים בגולגולת מקורם בסגירה מוקדמת של תפר או מספר תפרים בין העצמות בגולגולת. התוצאה לרוב היא עיוות במבנה הגולגולת.

הבעיה יכולה להיות ראשונית או משנית.

סיבה ראשונית לשינוי במבנה הגולגולת לרוב מקורה גנטי והיא נדירה יחסית. אך לעומתה שכיחה הרבה יותר סגירה מוקדמת של התפרים כתוצאה מחוסר צמיחה של המוח.
סיבה ראשונית יכולה להיות פשוטה שבה רק תפר אחד נסגר או מורכבת כשמספר תפרים נסגרים. לעתים יש עיוותים גם בחלקי גוף אחרים ואז התופעה קרויה תסמונת גנטית.

סיבה משנית לשינוי במבנה הגולגולת שכיחה הרבה יותר והיא לרוב תוצאה של מנח לא תקין של ראש התינוק בחודשי חיו הראשונים.

התפתחות תקינה של הגולגולת: לאחר הלידה העצמות בגולגולת אינן מחוברות ביניהן וזאת כדי לאפשר למוח לצמוח.
נפח המוח של תינוק שנולד הוא רק רבע מגודלו הסופי. מכאן שיש צורך במקום רב כדי לאפשר למוח לגדול ללא הפרעה. גדילת המוח מרחיקה את עצמות הגולגולת אחת מהשניה והמשך הצמיחה שלהן מקרב אותן שוב זו לזו. האזור בין בעצמות קרוי תפר שכן צורתו כצורת תפר הנוצר בזמן תפירה. החיבור בין עצמות הגולגולת נמשך עד גיל שמונה בערך והופך לחיבור גרמי סופי עד גיל 20 שנה בערך.

בגולגולת מספר רב של עצמות:
שתי עצמות מצח מופרדות ביניהן בתפר הקרוי מטופי.
שתי עצמות הקודקוד מופרדות בתפר הקרוי סגיטלי (חץ בעברית.) וכוונו מקדימה לאחור.
שתי עצמות המצח מופרדות מעצמות הקודקוד בתפר דו צדדי הקרוי קורונלי (כתר בעברית.) וכוונו באמצע לרוחב הגולגולת.

שתי עצמות העורף מופרדות מעצמות הקודקוד בתפר הקרוי למבדא בגלל צורתו המעוינת הדומה לאות היוונית למבדא.
גדילת העצמות מתמשכת ממרכז העצם וכיוונה ניצב לתפר.
כאשר תפר אחד או מספר תפרים נסגרים, התוצאה היא עוות במבנה הגולגולת. כיוון שבאזור החיבור אין יותר צמיחה של עצם. אם מספר תפרים נסגרים בעוד המוח ממשיך לצמוח, התוצאה עלולה להיות עליה מסוכנת בלחץ על המוח.

חיבור מוקדם של תפר או תפרים יגרום לכך שהעצמות האחרות שעדיין אינן סגורות יגבירו את קצב הצמיחה שלהן.
חיבור מוקדם של התפר הסגיטלי או החיצי, יגרום לכך שהראש יהיה דמוי סירה, כלומר הגולגולת גדלה לאורך.
חיבור מוקדם של שני התפרים הקורונלים או החיבורים הכתריים יגרום לראש רחב, כלומר הגולגולת גדלה לרוחב.
חיבור מוקדם של התפר המטופי יגרום למצח משולש.
חיבור מוקדם של התפר הלמבואידלי דו צדדית יגרום לעורף שטוח.
חיבור מוקדם של תפר אחד בלבד של התפרים שמנינו יגרום למבנה גולגולת לא סימטרי.
חיבור ראשוני, מוקדם של כול תפרי הגולגולת הוא נדיר מאוד ויתבטא בראש קטן אך סימטרי. חיבור כזה לא יאפשר למוח לגדול ולכן יווצר לחץ בתוך המוח עם תופעות קשות כגון הקאות, כאבי ראש קשים, אי שקט ובכי. לחץ מכיוון המוח על גלגלי העינים יביא לבלט של גלגלי העינים כלפי חוץ ולמטה ואז ניראה את הלובן שמעל לאישון (סימן השמש השוקעת.) אם לחץ זה ימשך, ללא טיפול, יגרם נזק בלתי הפיך למוח המתפתח.

חיבור מוקדם של כול תפרי הגולגולת מסיבה שונה לגמרי, שכיח הרבה יותר והוא נובע מחוסר גדילה של המוח. במקרה זה לא יהיה לחץ על המוח ואין צורך לטפל בזה.
לעתים קרובות ראשו של התינוק נלחץ בזמן שהוא יוצא דרך תעלת הלידה. התינוק יוולד עם עצמות חופפות זו על זו. זוהי תופעה שפירה שאינה מחייבת טיפול ומסתדרת מעצמה תוך ימים ספורים לאחר הלידה.

שכיחות: סגירה מוקדמת של עצמות הגולגולת היא נדירה מאוד וסך הכול מדובר בפחות מעשירית האחוז. גם כאן רוב המקרים הם משניים לחוסר התפתחות של המוח ורק כחשמיה אחוז מקורם בסגירה ראשונית של העצמות. מסך המקרים הנדירים האלה, התפר החיצי נסגר בכחמישים אחוז מהמקרים. התפר הכתרי בכשלושים אחוז מהמקרים. התפר המטופי עד עשרה אחוז מהמקרים והתפר הלמבואידלי בכשלושה אחוז מהמקרים.

תחלואה: לרוב הבעיה היא קוסמטית בלבד, עקב מבנה לא סימטרי של המוח. רק לעתים רחוקות מאוד יש כאמור סגירה של מספר רב של תפרים ואז יש לחץ על המוח דבר המחייב ניתוח להפתחת הלחץ.
בנים ובנות סובלים מהתופעה במידה שווה.

לאחרונה יש מקרים רבים בהם יש השטחה של הגולגולת, בחלקה העורפי, משני הצדדים או מצד אחד בלבד. הסיבה לכך היא ההמלצה הגורפת להורים להשכיב תינוק, בשנת חיו הראשונה על הגב או על הצד, דבר שיש בו כדי להפחית במידה ניכרת תופעה של מוות בעריסה. הגולגולת לרוב חוזרת למצבה התקין לאחר שהתינוק מתחיל להתישב ולעמוד.

לעתים תינוק נולד עם קיצור של צוואר בצד אחד כתוצאה מכך התינוק מעדיף לשכב עם ראש מופנה לצד אחד ודבר זה מביא להשטחה של עצם העורף באותו צד אך במקביל יש הבלטה של עצם המצח באותו צד. מכאן שבמבט מלמעלה לראש יש צורה של מקבילית. האוזן בולטת קדימה בצד של ההשטחה. גם כאן הטיפול, בקיצור הצוואר, בפיזיוטרפיה, לרוב גורם לתיקון העיוות.
לעומת זאת אם יש סגירה ראשונית של התפר הלמבויאידלי, מסיבה גנטית, יש השטחה של עצם העורף עם הבלטה של עצם המצח בצד הנגדי. האוזן בולטת אחורה ולראש יש צורה של משולש במבט מלמעלה.

סיבות: הסיבה המשוערת לסגירה ראשונית היא כאמור סיבה גנטית אך הגנים המתאימים עדין לא ניתגלו.
סיבה משנית יכולה להיות :
1) מוח שאינו מתפתח.
2) בעיות בבלוטת התריס, כליות ומשק הסידן בדם.
3) מחלות של מערכת הדם.

בדיקות: לרוב אין צורך בבדיקות כיוון שניתן לאת ראת הבעיה הראשונית או המשנית מתוך קבלת אינפורמציה מהמשפחה ובדיקת התינוק.
אפשר לצלם את המוח בצילומי גולגולת רגילים או בהדמית CT. עם זאת יש לדעת שהצילום כרוך בהקרנת קרני רנטגן למוח המתפתח.

טיפול: אם יש סגירה של תפר בודד לרוב אין צורך בטיפול אלא מסיבות קוסמטיות בלבד. יש להסביר להורים שעם המשך הגדילה של הגולגולת וצמיחת השער הפגם יבלוט פחות בעוד שכול ניתוח עלול להיות מלווה בסיכונים כגון זיהום, דימום וכשלון של הניתוח.
אם יש סימנים ליתר לחץ על המוח, הטיפול הנכון הוא ניתוח להפרדת התפרים, כלומר הפרדת עצמות הגולגולת שהתחברו לפני הזמן.

 

 


מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול