ערכו הבריאותי של צמח האשוואגנדה

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

בצמח מרפא זה, המקובל במזרח הרחוק זמן רב, יש כיום התעניינות רבה ברפואת הצמחים המערבית. אחת מן התכונות היותר בולטות בצמח זה הוא בהיותו אדפטוגן, כלומר עוזר לעמוד במצבי סטרס. עם שימוש ממושך, הוא עוזר לחיזוק הגוף פיזית וגם לעמידה בפני מצבי סטרס. צמח זה גדל למעשה גם בארץ ושמו בעברית ויתניה משכרת. ברפואה האיורוודית הוא מצוי בשימוש כבר מעל 3,000 שנה. רק ב- 50 השנים האחרונות צמח זה שולב ברפואת הצמחים המערבית כצמח מרפא חשוב שהשימוש בו הולך וגובר.
בניסוי אחד עם בעלי חיים, חולי סרטן נמצא שתרופה צמחית זו מנעה מהופעת תאים סרטניים נוספים בגופם. המחקרים העיקריים עם צמח מרפא זה נעשו ב- 40 השנים האחרונות, אחרי שהצליחו לבודד מעלי הצמח חומר סטרואידלי בשם ויטאפרין. צמח הויתניה מעורר תהליך של אפופטוזיס בתאי הסרטן. עם נטילתו, נוצרים בגוף גם חמצנים פעילים שקוטלים תאי סרטן מבלי לפגוע בתאים בריאים. הצמח עזר במיוחד כטיפול בסרטן מעי גס, שד וריאות – גם סרטן מוח אגרסיבי.
בניסוי אחר בבעלי חיים עם סרטן שחלות, נתנו את הצמח ביחד עם תרופה. גדילת גרורות הצטמצמה ב- 70%-80%.
צמח זה עוזר גם נגד סוכרת ומפחית מצבים דלקתיים בגוף
הוא מעלה את רמת ההפרשה של אינסולין ובמקביל מצמצם תנגודת לאינסולין בתאים. עקה חמצונית פחתה אף היא בהשפעת הצמח וזאת מתוך השילוב של יכולת לנטרל את הרעילות של חמצנים פעילים על יד פעולה של נוגדי חמצון..
הוא נמצא מקל על מצבם של חולי סכיזופרניה.
מצב דלקתי כרוני הוא תופעה ממנה סובלים חולי סוכרת, חולי מחלות לב, בעלי עודף משקל וחולי סרטן. תפריט נכון הוא הדרך הטובה ביותר להלחם במצב כזה. צמח הויתניה עשוי לתרום להפחתה או מניעה של מצבים דלקתיים בגוף ויש גם מצבים של עקה חמצונית, נגדה נלחם הגוף בעזרת נוגדי חמצון ממקורות של תזונה, צמחי מרפא ותוספי מזון.
כאשר אנשים סובלים מבעיות נפשיות, לעיתים קרובות מסתבר שאין להם בגוף כמות מספקת, או פעילות מספקת, של החומצה האמינית גאבא. צמח הויתניה עוזר גם במקרים כאלו ומאפשר לגאבא להגיע למלוא פעולתה בגוף. כך יש יותר רוגע ושלווה.
הצמח נמצא עוזר גם נגד עקרות של גברים. בניסוי בו שותפו 120 גברים עקרים, מתן צמח זה עזר לשיפור תאי הזרע אצל חלק מן הגברים שטופלו איתו ונשותיהם הרו. הצמח נמצא עוזר במידה דרמטית לשיפור היכולת הגופנית של הנוטלים אותו. אצל נשים, הוא עזר לצמצום הסיכון להפלות. הוא נמצא מגן גם על גלוטטיון שבתאי הגוף בפני חמצון. הגלוטטיון חשוב לחלוקת תאים, לפעילות אנזימטית ולסילוק רעלים מן הגוף. במקרים לא מעטים הוא נמצא עוזר גם לבלימת התקדמות מחלות כמו אלצהיימר, פרקינסון והנגטינטון. זאת הוא עושה על-ידי מניעת היווצרות של פלאקים עמילואידיים במוח. הוא נמצא עוזר גם לטיפול בתת-פעילות של בלוטת התריס. אך, במצבים אלו, חשוב קודם כל לצרוך אצות ים וסלניום.
צמח זה פועל בהצלחה במצבים גופניים ונפשיים רבים, מצבים שהרפואה המקובלת נותנת להם תרופות. נזקן של אלו רב מתועלתן.
מקורות
Bartzokis. Neuropharmacology. 62(7):2137-53 (2012).
Coates and Herbert. Proc Natl Acad Sci U S A. 105(16):6167-72 (2008).
Draganski, Gaser, et al. Nature. 427:311-312 (2004).
Fields. Change in the brain’s white matter. Science. 330:768-769 (2010).
Fuhr et al.. Br J Clin Pharmacol. 35:431-

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול