ערכו התזונתי והבריאותי של הסלק

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

לסלק יש תרומה נכבדה לבריאות. הוא מכיל ניטרטים, שהופכים בגוף לניטריטים. אלו הופכים לניטריק אוקסיד – חנקן חמצני, שגורם להרחבת והגמשת כלי הדם. כך, יש שיפור ביכולת הגופנית של האדם.
בנושא זה נערך לאחרונה מחקר בביה"ס לרפואה וושינגטון בסנט לואיס. במחקר זה, גם במקבילים לו, נמצא ששתיית כמות לא רבה של מיץ סלק יש בה כדי לשפר את הכושר הגופני, גם את הסיבולת.
במחקר שותפו 9 חולי לב שהיו עם סימפטומים דומים: אובדן כוח בשרירי השלד, פחיתה ביכולת להתעמל וירידה באיכות החיים. מיץ סלק עזר לכולם.
ניתנה להם לשתיה כמות של שני שליש כוס מיץ סלק ביום. אצל כולם הייתה עלייה בביצועי יכולת השרירים, עליה של 13%. נתוני המחקר פורסמו בז'ורנל מקצועי בספטמבר 2015. אחד ממנהלי המחקר, פרופ' אנדרו קוגן, אמר שהשיפור היה שווה ערך למה שניתן להשיג עם מספר חודשים של התעמלות נמרצת. שני צמחים, תרד וסלק, נמצאו מעלים את הכמות של חנקן חמצני בגוף ואת השיפור ביכולת הגופנית.
הניטרטים שבסלק מגמישים את דפנות העורקים וזאת גם לא בזמן מנוחה. מצב זה עוזר לחולי לב וגם לחולי סוכרת. יש גם ירידה בלחץ-דם מופרז.
אצל אותם חולים ששתו מיץ סלק, נבדקו גמישות ויתר כוח בשרירים, בעיקר שרירי הברכיים, שמאפשרים הליכה או ריצה. פחיתה בכוח שרירי הברכיים היא אחת הסיבות המובילות לנכות. השיפור ביכולת ניכר כשעה שעתיים אחרי שתיית מיץ הסלק. בעבר נערכו מחקרים לגבי ערכו הבריאותי של מיץ הסלק. מחקרים נערכו גם לגבי מזונות נוספים שמעלים את רמת החנקן החמצני בגוף. גם אכילת סלק, מגורר או גם מבושל, תורמת לבריאות. יש בו נוגדי דלקות, הוא מפחית יתר לחץ דם ועוזר גם לריפוי סרטן, במיוחד סרטן הלבלב, שד וערמונית. הפולאטה המצויה בו, כמו גם באספרגוס, תרד, במיה, שעועית וירקות נוספים, עוזרת נגד מחלות רבות. בכלל, בירקות עלים יש כמות רבה של ניטרטים. ניטרטים ממקור של ירקות מביאים רק תועלת. חנקן חמצני הנוצר מירקות עוזר למניעת מחלות לב ויתר לחץ דם.
מנגולד עוזר אף הוא
מנגולד עוזר לא פחות מאשר הסלק. חוץ מן הויטמינים והמינרלים שבו, יש בו גם סיבים. בכוס אחת של עלי מנגולד יש שישית מכמות הסיבים היומית הדרושה כמו גם ויטמין 6B, מגנזיום, אשלגן, נחושת, מנגן ונוגדי חמצון. את הסלק אפשר לאכול ככול שרוצים – מיץ שלו רצוי לשתות רק פעם ביום, כאמור, 2/3 כוס. מומלץ לשתות מיץ סלק לאט לאט, מאחר ועם הרוק והחיידקים שבפה הניטרטים הופכים לניטריטים. השלב הבא, היפוך לניטריק אוקסיד, נעשה במקום אחר בגוף. חנקן חמצני עוזר לא רק לחוזק השרירים אלא גם לפעולת הנוירוטרנסמיטורים. אם שוטפים את הפה עם חומר חיטוי כלשהו, אפילו טבעי, או אם לועסים מסטיק, הניטרטים שוב לא יהפכו לניטריטים ובהמשך, לחנקן חמצני. צריכת משקה או מזון שמכיל ניטרטים תעלה את האנרגיות בגוף אחרי 2-3 שעות. יכולת זו פגה אחרי 12 שעות. בניסוי בו נתנו למשתתפים כמויות שונות של מיץ סלק, 70, 140 או 180 מ"ל, צריכת החמצן לשם פעילות גופנית ירדה. המנה היותר גדולה של מיץ סלק הביאה את מירב התועלת, אבל בכל מקרה, לא מומלץ לשתות יותר משני שלישי כוס מיץ סלק ביום. מבחינת כושר גופני, התועלת היותר רבה הייתה שעתיים וחצי אחרי שתיית המיץ.

על כל פנים, בניסויים יותר נרחבים נמצא שחולים במחלות לב הם אלו המפיקים את מירב התועלת משתיית מיץ סלק. אצלם, ההרפיה בדפנות העורקים מאפשרת זרימת דם טובה יותר בגוף. אשר לספורטאים, לא בכל מקרה נמצא שמיץ הסלק שיפר במידה משמעותית את ביצועיהם.
מקורות
Beetroot Juice Can Benefit Your Muscles, mercola 2016

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול