פרי הגרגרים בלוברי עוזר לשיפור תפקודי המוח

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

פרי הגרגרים בלוברי נחשב ל "מזון על" בזכות היותו עוזר לטיפול במחלות לב וסרטן. במחקרים לא מעטים נמצא שיש בו תועלת רבה גם לשיפור תפקודי המוח – למניעה ולהקלה של מחלות אלצהיימר ופרקינסון. פרי זה מכיל כמות רבה של נוגדי חמצון שעוזרים למניעת מחלות רבות ובכללן, כאמור, דמנטיות ומחלת פרקינסון. נתונים על מחקר חדש הוצגו בכנס של אמריקן כמיקל סוסייטי (ACS) השנה.

השפעת בלוברי על דמנטיה ואלצהיימר
המחקר שהוצג בכנס נערך בעקבות מחקרים קודמים, כאלו שנעשו עם בעלי חיים וכן מחקרים מצומצמי היקף שנעשו עם בני אדם. מחקרים אלו הראו שפרי הגרגרים בלוברי עשוי לעזור למבוגרים רבים לשמר, במקרים רבים גם לשפר, את כישוריהם השכליים והקוגניטיביים. ההבנה הייתה שהאנטוציאנינים המצויים בשפע בפרי זה הם אלו שעוזרים. בניסויים קודמים עם בעלי חיים נמצא, שחומרים אלו עזרו ליכולת הקוגניטיבית שלהם.
בקרב אנשים הניזונים מן התפריט המערבי יש הרבה חולי אלצהיימר והצפי הוא שמספר זה ילך ויעלה. לדעת מומחים, הזדקנות האוכלוסין תגרום ליותר חולי אלצהיימר. אך, לא כדאי לשכוח שצריכת מזון מגידול לא אורגני ומזון מהונדס פוגעת רבות בבריאות התושבים בארצות המערב. גם בארץ, מרבית הירקות והפירות מגודלים שלא בחקלאות אורגנית. במחקרים נמצא שעם התפריט המערבי, ללא נטילת תוספי מזון, אדם צריך לאכול מזון שיספק לו 29,000 קלוריות ביום! כדי לקבל את הדרוש לו מה"מזון" הזה. בכל מקרה, תוספי מזון ישלימו אך מעט את החסר.
כדי למצוא דרכים לצמצום התחלואה במחלת אלצהיימר, דר' קריקוריאן ועמיתים מאוניברסיטת סינסינאטי ערכו שני מחקרים קליניים עם בני אדם על מנת לראות אם ניתן לצמצם את הסיכון להתפתחות מחלת אלצהיימר. בניסוי אחד שותפו 47 אנשים בגילאי 68 ויותר שסבלו מהפרעות קוגניטיביות קלות או משלב התחלתי של מחלת אלצהיימר.
חלקם קיבלו אבקה שיובשה בהקפאה של פירות בלוברי וחלקם הנותר קיבלו פלסבו. תכשיר או פלסבו ניתן להם יום יום למשך 16 שבועות. אצל אלו שקיבלו את תכשיר הבלוברי היה שיפור ביכולת הקוגניטיבית, ביצועים ויכולת שכלית לעומת מצב מדדים אלו בקרב מקבלי הפלסבו. בבדיקות MRI נמצא שזרימת הדם בכלי הדם שבמוח הייתה אצלם טובה יותר.
בניסוי השני נטלו חלק 94 אנשים בגילאי 62 עד 80 שחולקו ל- 4 קבוצות. התלונה של משתתפי הניסוי הייתה פגיעה בזיכרון.

לקבוצה אחת נתנו אבקת בלוברי, לשנייה אותה אבקה וגם שמן דגים, לשלישית רק שמן דגים והרביעית הייתה קבוצת ביקורת. התוצאות הראו שיפור עם בלוברי וגם עם שמן דגים, שהיה פחות בולט לעומת זה שהשתקף בנתוני המחקר הראשון, אולי מפני שמשתתפי המחקר השני החלו אותו עם פחות פגיעה ביכולתם הקוגניטיבית. מסקנת החוקרים הייתה שפרי זה עוזר יותר לסובלים מירידה ביכולת הקוגניטיבית, הוא פחות עוזר למי שרק סובלים מירידה בזיכרון.
אותה קבוצת חוקרים מתעתדת לערוך ניסוי נוסף עם מבוגרים להם יש סיכון מוגבר לפתח מחלת אלצהיימר, כאלו עם יתר לחץ-דם, כולסטרול גבוה ועודף משקל.
פירות הבלוברי מיטיבים גם כנגד מחלת פרקינסון
במחקר שנערך באוניברסיטת ממוריאל בניו-פאונלנד בקנדה, נמצא שפרי הבלוברי עשוי לעזור גם לחולי פרקינסון, כמו גם למחלות ניווניות נוספות במוח. שכיחותה של מחלה זו, כמו של מחלת אלצהיימר, גבוהה אף היא באוכלוסיות בהן מקובל התפריט המערבי.
למחלה זו יש גם הקשר גנטי – גן בשם אלפא-סינוקלאין הינו אחד מגורמי הסיכון לחלות במחלת פרקינסון. גן זה נמצא במקטע חלבוני שמצוי בתאי עצבים. הוא מפריע לקשרים בין-עצביים שהם גורליים לתפקוד נכון של מערכת העצבים והמוח. לגן זה יש תפקיד מפתח בהסדרת ההפרשה של דופמין, נוירוטרנסמיטר שמעורב בשליטה הגופנית על שרירי הגוף והוא נמצא בתת-רמה אצל חולי פרקינסון. גן זה קובע אם מחלת פרקינסון תתגלה כמחלה תורשתית או לא.
עוד נמצא, שבקרב אנשים להם יש את הגן הזה בגופם, יש רגישות הרבה יותר גבוהה מאשר לאחרים לסטרס חמצוני עם כל הנזקים הכרוכים בו. בנושא זה,
צמצום הנזקים של סטרס חמצוני, פירות הבלוברי נמצאו בעלי תרומה רבה. ניסויים ראשונים החלו עם זבוב התסיסה להם היה גן שדומה לגן האנושי שתורם להופעת המחלה. זבובי תסיסה להם ניתנה במזונם אבקה של פרי הבלוברי חיו משך זמן רב יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת – היו להם גם פחות פגיעות בעיניים. לדברי עורכי המחקר, משך הארכת חיי זבוב הפירות עם מתן אבקת בלוברי במזונם שווה ערך ל- 8 שנות חיי אדם נוספות. פירות הבלוברי נמצאים ברשימה של עשרת המזונות היותר בריאותיים, הם נמצאו עוזרים גם למניעת השמנה.
ניסוי נוסף נערך עם יצורים גדולים יותר מאשר זבובי פירות – עם חולדות. כאשר נתנו לחולדות כמות של בלוברי שהיא שוות ערך לכוס אחת לאדם ליום, נמצא שמזון זה בלם אצלם במידה רבה התפתחות בעיות ומחלות של גיל הזקנה. ההשקפה המקובלת בעולם הרפואה הייתה ששום דבר לא עשוי לשפר יכולת מוטורית של יצורים, כולל אנשים, בגיל המבוגר – מסתבר שבלוברי יכול לעשות זאת. יש פיטוכימיקלים שונים שעשויים לעזור להאטת תהליכי הזדקנות, גם למניעה או האטת תהליכי מחלת פרקינסון. זה קורה עם הליקופן שבעגבניות ועם האנטוציאנינים שבפירות הבלוברי.
במחקר נוסף בארה"ב נמצא, שמרכיבים מיוחדים שיש בבלוברי וכן בדומדמניות ובמספר צמחי מרפא, הועילו בהפסקת הנזק והמוות לתאי מוח אצל החולים.
כמות הסוכר במיץ הבלוברי לא גבוהה – כך אין הוא משפיע לרעה על משק הסוכר-אינסולין בגוף. מבחינת תועלתו, בלוברי, שמקורו באמריקה הצפונית, דומה למזונות נוספים כמו ענבים אדומים. צמח אירופי מקורב לבלוברי, בשם בילברי, שגדל באירופה, נמצא עוזר במידה רבה למניעת ניוון מקולארי גילי.

36

מקורות
American Chemical Society. "Blueberries, the well-known 'super fruit,' could help fight Alzheimer's." ScienceDaily. ScienceDaily, 14 March 2016.
www.sciencedaily.com/releases/2016/03/160314084821.htm (accessed April 10, 16).
Memorial University of Newfoundland, news release, accessed 11 April 2014.
Additional source: National Institute of Neurological Disorders and Stroke, Parkinson's information, accessed 11 April 2014.
Blueberries Reverse Certain Aging Characteristics January 02, 2008
Journal of Neuroscience September 1999
Blueberries May Help Ease Parkinson's By Nick Tate, 14 Apr 2014

www.michaeljfox.org/understanding-parkinsons/living-with-pd/topic.php?alpha-synuclein
www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?PaperID=46407#.U7MRo_ldV8E
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24502982

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול