צמחים בעלי איכויות מרפא הגדלים בתרבות ובבר בארץ

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הכתוב בכתבה זאת אינו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות,, אלה ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן ההראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי.

במספר צמחי מרפא, שהם עשב לימון, ורבנה רפואית ומליסה רפואית מצוי חומר פעיל, ציטראל. חומר זה נמצא עוזר כטיפול בסרטן. בניסוי, שימוש במיצוי של 1 ג' עשב לימון בכוס מים רותחים גרם לאפופטוזיס (התאבדות) של תאי סרטן דם. המחקר נערך במו"פ חצבה בשיתוף עם המכון לחקר המדבר, אוניברסיטת בן גוריון, באר שבע.
טיון דביק הוא צמח מרפא נחשב ביותר. שני חומרים פעילים המצויים בו נבדקו בתנאי מעבדה על תאי מלנומה. חומרים אלו גרמו לאפופטוזיס של תאי הסרטן. המחקר נערך באוניברסיטת בר-אילן, 2008.
הצמח שוש קירח נמצא פעיל נגד הסתיידות עורקים. בניסוי עם חולים להם הייתה רמת כולסטרול LDL גבוהה במידת מה מעל לנורמה, מיצוי מצמח זה גרם לירידת מה בכולסטרול ובשומני הדם. מחקר זה נערך בטכניון בשיתוף עם בית-חולים רמב"ם, חיפה.
בתה ירוק יש פוליפנולים שמפחיתים חמצון של כולסטרול LDL בניסוי עם בע"ח במעבדה, נמצא שמתן של פוליפנולים מתה ירוק שעורבבו עם שמן זית גרם לפחות חמצון של כולסטרול LDL. חומר זה שניתן לעכברים עם טרשת נפוצה האט את התקדמות המחלה.
בשורש הג'ינסנג יש כמות רבה של ספונינים ביואקטיביים שעוזרים נגד השמנה. כאשר צרפו חומרים כאלו למזון בעלי-חיים במעבדה, הם עלו במשקל פחות מאלו שבקבוצת הביקורת ללא מרכיב זה. אצל אלו שקיבלו את התכשיר, לא הייתה עליה ברמת הטריגליצרידים בדם, שמופיעה אחרי אכילת מזון שומני.

צמחי מרפא להקלת תסמיני גיל המעבר
במחקר שנערך בבית-חולים בילינסון בפתח-תקווה נבדקה היעילות של תכשיר צמחי נגד תסמיני גיל המעבר. הצמחים שהיו בתכשיר הם : קוהוש שחור, אנג'ליקה, גדילן, תלתן אדום, ג'ינסנג אמריקאי ושיח אברהם. הבדיקה נועדה לקבוע את היעילות ואת הבטיחות של תכשיר צמחי זה. המחקר היה אקראי וכפול סמיות ושותפו בו 50 נשים בריאות. נמצא שתכשיר זה הפחית גלי חום, הזעת לילה והפרעות שינה והייתה לו השפעה מצטברת, הן לנשים בגיל המעבר והן למבוגרות יותר. לא נמצא שום נזק עם התכשיר.
עם צמחי מרפא המקובלים ברפואה הערבית בגליל להורדת במשקל נערך ניסוי. ניסו תכשיר המכיל 4 צמחים: עלי אלכמילה, עלי זית, עלי נענע משובלת וזרעי כמון. תכשיר זה נמצא יעיל להורדה במשקל, בטוח מפני רגישויות. הדיווח נעשה ממו"פ הגליל, כפר כנא.
מקור
פריחה בשדה – המחקר הישראלי על צמחי מרפא,
מאת גבריאלה לינק Ph.D ואתי אייזנרייך

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול