צמחי מרפא למניעה ולשיכוך כאבי פרקים

כותב ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

תרופות הניתנות על-ידי הרפואה המקובלת להקלת כאבי פרקים מזיקות יותר מאשר המחלה עצמה. יש צמחי מרפא שעוזרים נגד הכאבים, גם מאטים את ניוון הסחוסים. יש סדרה של צמחי מרפא שבניסיון עם בני אדם או במחקרים עם בעלי-חיים נמצאו יעילים נגד אוסטאוארטריטיס, המחלה היותר שכיחה של הפרקים. צמחים כאלו הם קלנדולה, אקציה קטצ'ו ותות עץ לבן. כל אלו בולמים במידה רבה את התקדמות המחלה. הם מצמצמים הרס של סחוסים ומפחיתים כאבים ודלקות. חיפוש אחרי צמחים שיקלו על דלקות פרקים ושחיקת סחוסים נמשכו זמן רב – כעת הוכח שצמחים אלו עוזרים.
תרופות הן פתרון גרוע – נזקן רב מתועלתן. יסקרו בזאת הצמחים שעוזרים. צירוף של תות לבן ואקציה קטצ'ו כתרכיז נמצא עוזר. זאת נמצא אחרי בדיקת פעילות של כ-12,000 תרכיזי צמחים שונים. אלו הם צמחי מרפא בהם משתמשים באופן מסורתי עמים שונים. במחקרים עם בעלי-חיים נמצא שצמחים אלו צמצמו נזק לסחוסים במידה רבה, עד 54,8% כאשר הם ניתנו במינון המתאים. בניסויים, עם מתן הצמחים עוצמת הכאב ירדה אחרי שבוע בכ-18% ושחיקת הסחוסים נבלמה אף היא במידה רבה עם תערובת זו של הצמחים. במחקר, נתנו צירוף זה של צמחים לקבוצת אנשים אחת וקבוצה שנייה קיבלו את התרופה המקובלת. התרופה לא הביאה שום תועלת מבחינת בדיקת אנזימים פרו-דלקתיים בגוף – הצמחים עזרו.

ניסוי אחר נערך עם צמח מרפא סיני המכונה סקולקפ, שמו הבוטני סקוטלריה בייקלנזיס. זהו צמח שעשיר בתרכובת בייקלין ולה יש איכויות נוגדות דלקות שדומות לאלו שיש באקציה קטצ'ו. שום תרופה שנבדקה עד כה לא נמצאה מצמצמת נזק לסחוסי הפרקים – יתכן שעם צמחי מרפא אלו תהיה מידת תיקון בפרקים שנפגעו. בניסוי נוסף עם צמחים אלו נמצא שנטילתם צמצמה כאבי פרקים. חל צמצום בכמות של אנזימים מעוררי דלקות בגוף.

בנוסף למחקרים עם בעלי-חיים, נערכו ניסויים גם עם בני-אדם. בניסוי שנערך בשנת 2015 עם אנשים בגילאי 35 עד 75, שסבלו מכאבי פרקים וארטריטיס, מתן של 200 מ"ג מהתרופה הצמחית פעמיים ביום ומתן של 600 מ"ג כונדרואיטין ו – 750 מיליגרם גלוקוזמין או פלסבו, נמצא שהטיפול עם הצמחי עזר – עם הפלסבו לא היה כל שיפור שהוא.
מקורות:
Ames BN. Prevention of mutation, cancer, and other age-associated diseases by optimizing micronutrient intake. J Nucleic Acids. 2010 Sep 22;2010.
Willems BA, Vermeer C, Reutelingsperger CP, Schurgers LJ. The realm of vitamin K dependent proteins: Shifting from coagulation toward calcification. Mol Nutr Food Res. 2014 Feb 17.
Kuo FC, Hung YJ, Shieh YS, Hsieh CH, Hsiao FC, Lee CH. The levels of plasma growth arrest-specific protein 6 is associated with insulin sensitivity and inflammation in women. Diabetes Res Clin Pract. 2014 Feb;103(2):304-9.

Knapen MH, Drummen NE, Smit E, Vermeer C, Theuwissen E. Three-year low-dose menaquinone-7 supplementation helps decrease bone loss in healthy postmenopausal women. Osteoporos Int. 2013 Sep;24(9):2499-507.
Samykutty A, Shetty AV, Dakshinamoorthy G, et al. Vitamin k2, a naturally occurring menaquinone, exerts therapeutic effects on both hormone-dependent and hormone-independent prostate cancer cells. Evid Based Complement Alternat Med. 2013;2013:287358.
Pan Y, Jackson RT. Dietary phylloquinone intakes and metabolic syndrome in US young adults. J Am Coll Nutr. 2009 Aug;28(4):369-79.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול