צמח הגדילן מגן בפני מחלות כבד

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

לכבד יש פעילויות רבות בגוף, מעל ל- 500 פעילויות שונות. מאמר זה יסקור את האיכויות של צמח הגדילן, בעיקר זרעיו, כעוזר נגד סוגים רבים של מחלות והפרעות בפעולת הכבד, כולל מחלות כבד כרוניות. תכונות מועילות אלו של זרעי הגדילן הוכחו במחקרים רבים שנעשו הן עם בעלי חיים והן עם בני אדם. זרעי צמח זה מגנים בפני סינדרום מטבולי, כבד שומני והפטיטיס מסוג C. תכונה חשובה שנמצאה בזרעי צמח זה היא יכולתם להגן בפני סוגי סרטן שכיחים שונים. בצמח זה יש תרכובות מועילות מבחינה בריאותית – היותר חשובות מביניהן הן סיליבין וסילימרין. צמח הגדילן מגן על פעולות הכבד בדרכים רבות ושונות ובכך הוא מאוד תורם לבריאות. המרכיבים המצויים בזרעי הגדילן עוזרים לניקוי הדם מרעלים ומגנים על תאי הכבד מפני נזק חמצוני, שומנים מזיקים, סוכרים ומרכיבים אחרים שגורמים למחלות כבד. תפריט המכיל כמות רבה של סוכרים מזוקקים, עודף עמילנים ושומנים מזיקים – תפריט כזה בהכרח יפגע בכבד. מחלה שכיחה במצב כזה היא סינדרום מטבולי בו יש עודף משקל, יתר לחץ-דם, עלייה ברמת הסוכר ורמת השומנים בדם. בכבד מתקיים חילוף החומרים של הסוכרים והשומנים הנספגים במעי. עודפים אלו עלולים לגרום למחלת כבד שומני שאינה קשורה באלכוהול. לעיתים קרובות, אנשים לא מודעים להתפתחות של מחלה זו אצלם עד שיש נזק שלא ניתן לתיקון. בקרב כ- 20% מהם מתפתחת מחלת צירוזיס, צחקת הכבד, כ- 12% מן הסובלים מכבד שומני נפטרים בגילאים צעירים יחסית. מחלה זו יכולה להתפתח לאי-ספיקת כבד ולסרטן בכבד. טיפול במחלות כבד בשלב הראשוני שלהן יכול לעצור את הנזק – זרעי גדילן עשויים לתרום רבות לריפוי הכבד. זאת בתנאי שהאדם יעבור לאורח חיים אחר, תזונה טבעית, אורגנית ודאנה לבל יהיו מחסורי תזונה. במחקר עם בעלי חיים, סיליבין, חומר המופק מזרעי גדילן, נמצא יעיל יותר מאשר התרופה נוגדת הסוכרת רוסטיגליטזון בתיקון נזק שנגרם לתאי כבד מעודף קלוריות ושיפר עמידות לאינסולין כמו גם סטרס חמצוני. בניסויים עם בעלי חיים, הוא נמצא מצמצם גם סיכון למחלות כבד וגם סיכון למחלות לב. הוא עוזר נגד מחלת שומן בכבד שלא מאלכוהוליזם. הוא נמצא עוזר נגד סטרס חמצוני בתאי הכבד וגם למניעה וריפוי של השמנה בטנית. בכבד מתרחש חלק ניכר מתהליך חילוף החומרים שבגוף, לכן הוא חשוף יותר לנזק, כולל נזק חמצוני. לכן, כה חשובה ההגנה שמספקים זרעי הגדילן לכבד.
בנוסף, סיליבין מונע כניסה של וירוסי הפטיטיס C לתאי הכבד, מחלה ויראלית קשה. הוא גם מפחית עומס ויראלי אצל אנשים שכבר נגועים בווירוס זה. תכשיר טבעי זה מצמצם במידה ניכרת סיכון ללקות בסרטן הכבד כמו גם במספר סוגי סרטן אחרים.
כל ההצלחות שהיו עם מתן תכשיר זה לבעלי חיים היו גם בניסויים עם בני אדם, במיוחד אם נתנו ביחד לתכשירי הגדילן ויטמין E. צירוף זה עזר במידה רבה לאנשים שסבלו ממחלת כבד שומני שלא קשורה בצריכת אלכוהול. בקרב בעלי עודף משקל הסובלים מהשמנה בטנית, נטילת תוסף זה גרמה אצל מרביתם לירידה של כ- 15% ממשקלם העודף. היה גם שיפור בתהליך פיברוזיס של הכבד.
בניסוי אחר, שנמשך 90 יום, נתנו לאנשים שסבלו מהשמנה בטנית סיליבין עם ויטמין E, או פלסבו. בקבוצת הטיפול, הייתה ירידה בכל המדדים של כבד שומני, השמנה בטנית והשמנה בכלל.
למעשה, פיברוזיס של תאי הכבד יכול להתפתח מכל מחלה כרונית של הכבד ומכל פגיעה שהיא בתאי הכבד. זהו מצב שכיח למדי. אז, יש חסימה של מיץ המרה ובכבד מתפתחת מחלת שחמת הכבד, צירוזיס, מחלה קטלנית חמורה ביותר.
בניסויים עם בעלי חיים נמצא שמיצוי מזרעי גדילן עשוי להאט, לעיתים גם לרפא, פיברוזיס ושחמת הכבד. סיליבין מגביר פעולה של מיטוכונדריות בתאי הכבד ובכך מגן על תאי הכבד גם בפני כימיקלים רבים איתם בא הכבד במגע מתוקף כך שאחד מן התפקידים העיקריים של תאי הכבד הוא לנטרל רעלים, הן כאלו שיש במזון ובסביבה והן כאלו הנוצרים בתהליך חילוף החומרים.
בניסוי שנעשה עם חולי שחמת הכבד בשלב התחלתי שלה גלל מתן של סילימרין, 140 מ"ג 3 פעמים ביום. אחוז ההישרדות של חולים כאלו עם תום שנה היה 58% לעומת 39% מבין אלו שלא טופלו בדרך זו.
זרעי הגדילן ומרכיביהם פועלים בגוף במספר דרכים. הם מגנים בפני סטרס חמצוני ומצבים דלקתיים. הם נקשרים לעודפי ברזל, שאם הם נאגרים בכבד הם גורמים לפעילות לקויה ועד לתמותה של תאים שם, הם מגבירים את הייצור של AMPK שמסדיר ניצול אנרגיה משומנים וסוכרים בגוף.

הגנה בפני הפטיטיס מסוג C
על פני כדור הארץ, כ- 170 מיליוני אנשים נגועים בהפטיטיס C. תרופות שחברות ייצרו כדי להתמודד עם מחלה זו עולות 84,000 דולר. תכשירי גדילן פועלים טוב יותר ועולים "קצת" פחות!!! מחקר מאוד קפדני מצא שסיליבין המצוי בזרעי גדילן מנע כניסה של וירוס זה לתאי כבד. חשוב ביותר לתת תכשירי גדילן למושתלי כבד! על כל פנים, סיליבין שניתן בעירוי לווריד עזר במידה רבה נגד הפטיטיס C. לחולי הפטיטיס C חשוב לצרוך, אפילו בקביעות, סיליבין. זהו תכשיר טבעי ללא תופעות לוואי.

הגדילן כמאט תהליכי הזדקנות
בניסויים עם בעלי חיים, סילימרין העלה משך חיים של תולעים בכ- 25%. בניסויים דומים, הוא בלם היווצרות של ביטא עמילואיד, הנחשב לסיבה עיקרית להתפתחות מחלת אלצהיימר בבני אדם. סילימרין צמצם גם סיכון לחלות בסרטן, לא רק סרטן הכבד. הוא מגביר נטרול וסילוק של חומרים רעילים מן הגוף, חומרים שהצטברות שלהם גורמת לסרטן.
נטרול רעלים
אל הכבד מגיע דם שקלט חומרים מן המעי הדק, ובהם מצויים, לעיתים קרובות, חומרים רעילים כמו ריסוסי חקלאות וכדומה. בכבד יש מערכת שמנטרלת רעלים כאלו. מחקרים בעבר מצאו שחולי סרטן מפרישים, דרך מיץ המרה, כמות רעלים הרבה יותר קטנה מזו המופרשת ע"י אדם צעיר ובריא. נטילת תכשירי גדילן, ביחד עם חומצה אלפא ליפואית וכמות מדודה של סלניום, עד 100 מק"ג, 3 פעמים ביום, משפרת במידה רבה את פעולת הכבד כמסלק רעלים. כך, זו אחת הדרכים להחלים מסרטן, כל עוד זה אפשרי. בסילוק הרעלים מן הגוף יש בכבד שני שלבים אנזימטיים. השלב הראשון מפרק רעלים, אך עדיין יש עימם נזק רב. סילימרין מונע את הרעילות של מוצרי פירוק אלו ועוזר לסילוקם מן הגוף. תהליך זה מצמצם סיכון ללקות בסרטן שד, ערמונית וריאות. הוא מגביר גם תהליכי אפופטוזיס שפירושו התאבדות של תאים סרטניים בגוף. הוא מונע התבטאות של חומר בשם pSTAT3,, שבלעדיו תאי סרטן שד, ערמונית וריאה לא יגדלו ולא ישלחו גרורות. סילימרין המצוי גם הוא בזרעי גדילן מסדיר תהליכי התחלקות של תאים בגוף – במחלת הסרטן תהליכים אלו יצאו מכלל שליטה. הוא מפעיל גם גן בשם CDX2, שבולם התפתחות סרטן. הוא בולם כניסת מולוקולות גלוקוז לתאי סרטן ומרעיבם עד מוות. יש בעיה עם סיליבין והיא שאין הוא מתמוסס טוב במים. לכן, פיתחו תכשיר שלו ביחד עם פוספטידילכולין, שגם הוא חומר טבעי. עם צירוף זה התגברו על בעיות הספיגה שלו.
פוספטידילכולין הינו תרכובת חשובה בדפנות התאים והוא עוזר לקליטת הסיליבין מן המעי הדק והסעתו לתאי הסרטן, שם הוא פועל לקטילתם. תרכובת זו פעילה בכבד פי 10 יתר מאשר פעולת הסיליבין כשהוא לעצמו נגד סרטן. תרכובת זו הרבה יותר פעילה מאשר נטילת סילימרין או סיליבין לבדם. תכשירי גדילן מורכבים אלו הם בעלי פוטנציאל לריפוי סרטן בכבד, מחלה שאין עמה הרבה פתרונות. תכשירי גדילן מורכבים אלו נמצאו עוזרים גם לריפוי סרטן מעי-גס– חלחולת, סרטן תאי קשקש בעור, סרטן פרינקס (חלל הלוע) וסרטן שחלות.
מקורות
Shulman M, Nahmias Y. Meth Molec Biol. (Clifton, N.J.). 2013;945:287-302.
Mastron JK, Siveen KS, Sethi G, et al. Anticancer Drugs. 2015;26(5):475-86.
Natl Toxicol Program Tech Rep Ser. 2011(565):1-177.
Polyak SJ, Ferenci P, Pawlotsky J Hepatology (Baltimore, Md.). 2013;57(3):1262-71.
McCullough AJ. Clin Liver Dis. 2004;8(3): 521-33, viii.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול