רוברב סיבירי להקלת תסמיני מנופאוזה

 

מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

 

לנשים שעברו את הגיל שלאחר תום המחזור החודשי יש לפעמים סימפטומים המלווים אותם על פני שנים של סבל. טיפול יעיל וללא תוספי הורמונים נמצא עם מיצוי של הצמח רוברב סיבירי(Siberian rhubarb). בגרמניה יש איתו שימוש ובהצלחה מאז שנת 1993. נמצא שמיצוי צמחי זה גורם להקלה באחד עשר סימפטומים של מנופאוזה אצל 83% מן הנשים שנטלו אותו במסגרת ניסוי טיפולי. שימוש במיצוי של רוברב סיבירי מהווה אפשרות בגישה טבעית, לנשים שמחפשות פתרון להקלה עם טיפול לא הורמונאלי.

מנופאוזה מביאה עמה תקופה הכרוכה בשינוי בחיים שאף אישה לא יכולה למנוע אותו. הסימפטומים של מנופאוזה יכולים להיות גלי חום, הזעות בלילה, שינויי מצב רוח, הפרעות שינה, יובש בנרתיק ועוד. בסולם המנופאוזה יש 11 סימפטומים שונים מהם נשים סובלות בשלבים שונים של המנופאוזה. רוב הסימפטומים נגרמים עקב פחיתה בהורמון הנשי, אסטרוגן. להורמון זה יש השפעה נשית על השדיים, השחלות והרחם. הוא משפיע גם על איברי גוף אחרים ובכללם עצמות, מוח, לב וכלי דם, עור, ריאות ורקמות שומן. הירידה ברמתו, שלעתים היא חדה ופתאומית, גורמת למרבית הסימפטומים. יש נשים רבות המטפלות בכך על ידי נטילת תוספי הורמונים אבל מאידך נשים רבות לא רוצות בטיפול הורמונאלי תרופתי.

הקלה במנופאוזה

כל הנשים תעבורנה את שלב המנופאוזה. האופציות שיכולות להקל על כלל הסימפטומים של מנופאוזה מוגבלות. המיצוי של רוברב סיבירי נמצא בשימוש בגרמניה כבר שני עשורים לטיפול בסימפטומים כאלו. מחקרים רבים על נשים הראו שמיצוי של צמח זה הפחית במידה ניכרת 11 סימפטומים שונים של המנופאוזה. במצב של גלי חום היה שיפור וכאמור, הפחתה ושיפור בסימפטומים נוספים, בכלל זה מצב רוח טוב יותר ושינה טובה יותר.

הבעיות עם טיפול סטנדרטי

האסטרוגן נקשר לקולטני תאים ייחודיים בהתאם למיקומם בגוף. שני קולטני אסטרוגן חשובים נמצאים בגוף. אסטרוגן רצפטור אלפא נמצא בעיקר בשדיים ובאיברי הרבייה של האישה ויש לו בעיקר השפעה על איברי המין של האישה. קולטני אסטרוגן ביטא נמצאים ברקמות היקפיות, השפעתם לא מינית אלא על גמישות ופעולת הרקמות שם. נטילת הורמונים מפעילה יתר על המידה קולטני אלפא וביטא וזה עלול להיות בעל השפעה על העור, מוח, עצמות, לב, כלי דם ורקמות נוספות. טיפולים אלו יכולים להגביר סיכון לסרטן. הפעלת יתר של קולטן ER – אלפא, מהווה את הנזק העיקרי של נטילת הורמונים חליפיים. גישה טובה יותר היא הפעלת קולטני ER ביטא בדרך שיש לה רק השפעה מינימאלית על קולטני ER – אלפא.

הטיפול הטבעי

הטיפול הטבעי לא נושא בחובו נזקים כאלו. יש בשורה טובה בכך שמדענים מצאו חלופה, חומר טבעי שיכול לעשות הפעלה רק של קולטני ER – ביטא. זוהי דרך אלטרנטיבית לטיפול בסימפטומים של מנופאוזה. התכשיר מופק, כאמור, משורש של הצמח רוברב סיבירי. תרכיז זה תורם לרמה הגבוהה ביותר של ER – ביטא לעומת ER – אלפא וזאת בהשוואה לאסטרוגן טבעי או לכל תרכובת טבעית שמוכרת. השורש של רוברב סיבירי עשיר בתרכובות שנקשרות לקולטני ER – ביטא – הקולטנים היותר מצויים בעור, מוח, עצמות, לב ומקומות נוספים בגוף אשר סובלים כאשר יש ירידה באסטרוגן עם הגיל. תרכובת טבעית זו, כאמור, נקשרת רק במעט לקולטני ER – אלפא. ניסויים במעבדה הראו שתרכיז צמח זה מפעיל את פעולת ER – ביטא 13.5 פעמים יותר לעומת פעולות ER – אלפא הלא רצוי.

השוואה בין הצמח לבין פלסבו

שינויים במצב הרוח בהשוואה למצב הטרום טיפולי: נשים חוו ירידה של מצבי רוח בעייתיים וסימפטומי חרדה ב – 30.2%, שזהו שינוי לטובה, לעומת 1.8% בפלסבו. שיפור בסימפטומים, 60.4% לעומת 23.6% בפלסבו. בקרב 9.4% לא הייתה השפעה עם הצמח ואצל 69.1% לא הייתה השפעה עם הפלסבו.

פעולה ממוקדת

גלי חום הם אחד מן הסימפטומים היותר מוכרים במנופאוזה. הם קורים כאשר יש שינוי ברמות האסטרוגן. בניסויים עם בעלי חיים נמצא שלצמח הייתה השפעה כמו לאסטרוגן טבעי בחולדות שסולקו להן השחלות. כאמור, יש לו השפעה מאוד קטנה על קולטני ER – אלפא. בניסויים קליניים בהם בדקו יותר מ – 400 נשים לפני ואחרי מנופאוזה, נתנו 4 מ"ג מהצמח ליום. נבדקו 11 תופעות שונות הקשורות במנופאוזה. בסך הכול הניסויים הראו שהצמח הוריד את חומרת כלל הסימפטומים בעד כ – 83%. יש נשים שחשו הקלה כבר ארבעה שבועות אחרי התחלת נטילת התכשיר הצמחי וההקלה נמשכה עד תום נטילת התכשיר, אחרי שנתיים. זאת ועוד, עם הפחתת גלי החום היה גם שינוי חיובי במצבי הרוח, חרדה ודיכאון, סימפטומים בהם לעתים קרובות הטיפול השגרתי הקונבנציונאלי נכשל. כאמור, עם הצמח יש שיפור בכל הסימפטומים של מנופאוזה. הניסוי הראשון היה אקראי, כפול סמיות עם פלסבו, בהשתתפות 109 נשים בוגרות עם סימפטומים רבים. לנשים נתנו ארבעה מ"ג תרכיז צמחי כזה כל יום או פלסבו במשך 12 שבועות. עם סיום מחקר זה ירדו הסימפטומים ב – 54%, אחד עשר סימפטומים שונים. עם הפלסבו לא היה כל שיפור. אחרי מספר שנים ערכו מדענים מחקר דומה, בו התקבלו תוצאות דומות מאוד. במחקר זה השתתפו 112 נשים עם סימפטומים. הן קיבלו ארבעה מ"ג ליום של תמצית רוברב סיבירי או פלסבו למשל 12 שבועות. התוצאות היו טובות כמו במחקר הקודם. עם הפלסבו לא היה כל  שינוי. במחקר  אחר עם  24 נשים, מבוקר  פלסבו עם  הורמונים  קונבנציונאליים,  הייתה ירידה של 75% בגלי חום. נמצא שעם הצמח היו תוצאות להורדת סימפטומים כמו עם ההורמונים, אך נזקם של ההורמונים ידוע. טיפול עם רוברב סיבירי הוא ייחודי ללא גישה הורמונאלית כדי לשלוט בדרך אלטרנטיבית על סימפטומי מנופאוזה. מטרתו של הטיפול ההורמונאלי המקובל הוא לשמר את הפעילות של אסטרוגן אצל נשים שאצלן רמותיו של הורמון זה ירדו. תרופות הורמונאליות קונבנציונאליות הן לעתים קרובות צירוף של אסטרוגנים שמופקים משתן של סוסות הרות ועם פרוגסטרון סינתטי. לחומר הפרוגסטרון הסינתטי יש סיכונים בריאותיים כמו יותר סרטן שד, מחלות לב, אירוע מוחי וקרישי דם. חלופה עם חומר ביולוגי תורמת הורמונים שדומים למה שהגוף אמור לייצר. יש איתו פחות בעיות לעומת אלו שבאפשרות הקונבנציונלית וכך נשים רבות מעדיפות אותו. עם הצמח, גלי חום פחתו מ – 15 ביום לממוצע של 1.4 ליום. מומלץ לנשים לאמץ את המוצר הצמחי ולהישאר איתו כל עוד הוא מביא להקלה. לאותן נשים שמעדיפות טיפול לא הורמונאלי הצמח הוא הפתרון שמקל על 11 סימפטומים לפי סולם מנופאוזה. סולם זה הוא מכשיר השוואה סטנדרטי כדי להעריך את הסימפטומים של מנופאוזה, הוא כולל 11 סימפטומים, כל אחד מהם ממוקם לפי חומרתו מאפס (אין כלל סימפטומים) ועד ארבע (חמור מאוד). במחקר אחר נמצא שאצל 60% שלקחו את הצמח היה שיפור בדיכאון, מצבי רוח, עם פלסבו הייתה הידרדרות בסימפטומים אלו באותו זמן טיפול. במחקר נוסף הייתה ירידה של 66% במדד חרדה.

השפעה לטווח ארוך

כדי לברר השפעה לטווח ארוך בוצע ניסוי עם הצמח במשך 108 שבועות בהשתתפות נשים שנטלו את הצמח בניסוי כפול סמיות ועם פלסבו. לקחו את הצמח עד גמר המחקר. שינוי לטובה היה מיידי ואחר כך היה אצל 83% שיפור במדדים הבאים אחרי שנתיים של לקיחת הצמח: גלי חום, הזעה, אי נוחות בלב, בעיות שינה, מצבי רוח, דיפרסיה, עצבנות, חרדה, מותשות נפשית וגופנית, בעיות בחיי המין, בעיות בשלפוחית השתן, יובש בנרתיק ובעיות פרקים ושרירים. לצמח זה יש יכולת לא הורמונאלית ובדרך בטוחה הוא מפחית את הסולם של כל אחד מסימפטומים אלו וזה עם רק 4 מ"ג תכשיר צמחי ליום. יש שיפור נפשי וגופני גם יחד. בניסוי נרחב יותר, עם 252 נשים שנטלו 4 מ"ג כל יום במשך שישה שבועות, היו נשים שרק החלו לסבול מתופעות פרה – מנופאוזה וכאלו שהיו בעיצומו של תהליך המנופאוזה. ניסוי זה אישר שהצמח הפחית את כלל הסימפטומים האפשריים ב – 52%. תוצאות ברורות היו שלושה חודשים אחרי התחלת נטילת הצמח והייתה עוד הקלה בשלושה חודשי מעקב – אצל נשים עם הסימפטומים הכי חמורים. הן דיווחו על השיפור הרב ביותר. לגבי שאר הקבוצה, הירידה הרבה ביותר הייתה בסימפטומים אלו: גלי חום והזעה, בעיות שינה, עצבנות ומצבי דיכאון.

בטיחות

בכל הניסויים עם הצמח לא היו שום בעיות בטיחות. בניסויים עם 400 נשים, לא היו שינויים שליליים בשדיים, נרתיק ובדיקות מעבדה כלשהן. מאז, בגרמניה נמכרו 6.7 מיליוני מנות מהצמח בכל שנה. לא מומלץ לקחת יותר מהמנה היומית. יש כיום גם קרמים לטיפול כזה. צמח זה יכול לעזור לאישה לעבור זמנים קשים אלו הרבה יותר בקלות.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול