רודיולה עוזרת נגד עייפות וסינדרום עייפות כרונית

כותב ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

עייפות הינה מצב שכיח, בעיקר אצל מבוגרים המתלוננים על חוסר כוח. כשליש מן המבוגרים סובלים מעייפות שפוגעת בחיי היומיום שלהם. רופאים רואים מצב כזה כנורמאלי לגבי בני הגיל השלישי. לרפואה המקובלת אין פתרון למצב זה. מסתבר שיש דרך לשנות מצב כזה, בעזרת צמח הרודיולה. יש אנשים שנטלו את צמח הרודיולה ותוצאות ניכרות לטובה הורגשו לעיתים קרובות תוך שבוע. זאת נמצא במחקר בו אנשים נטלו כתוסף מזון, כמוסות שהכילו אבקה של צמח המרפא רודיולה. במסגרת המחקרים, סימפטומים בנושא של עייפות החלו להיחלש ולהעלם אפילו תוך שבוע ופחות של נטילתו. זהו תכשיר בטוח ויעיל לטיפול בבעיה שכיחה של מבוגרים.
צמח הרודיולה נמצא עוזר גם במקרים של סינדרום עייפות כרונית רבת שנים. במחקר שפורסם ממש לאחרונה נמצא שנטילתו של צמח זה עזרה כטיפול בעייפות כרונית. סינדרום עייפות כרונית הוגדר כמצב בו אנשים סבלו ברצף מעייפות שישה חודשים או יותר. לצמח הרודיולה יש תכונות של אדפטוגן, הוא עוזר לאנשים להיות מסוגלים לעמוד במצבי לחץ. סינדרום עייפות כרונית פוגע באיכות החיים. צמח הרודיולה נמצא עוזר בהרפיה ובשיפור היכולת הפרודוקטיבית. באשר לרפואה המקובלת, אין לה, כאמור, פתרון למצב זה. תרופות כימיות הניתנות לאנשים הסובלים ממצב כזה רק מחמירות את המחלה.
המחקר הנוכחי מצא שצמח הרודיולה פועל במישרין וגם בעקיפין כדי להתגבר על סטרס ולהעלות את האנרגיות של הגוף. מחקר זה לימד שצמח הרודיולה עוזר להתגבר על עייפות והוא אישש תוצאות של מחקרים שנעשו בעבר עם פלסבו והצלבה. צמח זה עוזר נגד העייפות וגם נגד הסטרס שעייפות זו גורמת או שהיא כזו שנגרמת בגלל סטרס.
במחקר משנת 2017 השתתפו 100 אנשים שסבלו מעייפות ממושכת או מסינדרום עייפות כרונית. נתנו להם 2 כמוסות רודיולה ביום, בכל אחת 200 מ"ג של אבקה מהצמח המיובש וזאת למשך 8 שבועות. לאחר מכן הם עברו בדיקה המלמדת על מצב העייפות וההפרעות הפונקציונאליות שהעייפות גורמת. בסוף המחקר הייתה ירידה משמעותית, הן בעייפות והן בכל ההפרעות הנגרמות בעטיה. כבר אחרי שבוע, אנשים חשו ירידה משמעותית בעייפות ובכל הכרוך בה והמצב הלך והשתפר עם המשך נטילת הצמח. שיפור היה גם בירידת רמת הסטרס כמשפיע על איכות השינה וברמת החרדה שחלק מהמטופלים סבלו, הייתה ירידה בדיכאון ושליטה יותר טובה במהלך החיים. כ- 83% מהם אמרו שהיה שיפור רב או אפילו רב מאוד במצב העייפות עם סיום

המחקר.
במחקר זה לא נתנו פלסבו, אבל במחקרים קודמים בהם כן נתנו אותו, היו תוצאות דומות עם מתן הצמח וללא כל שיפור עם מתן הפלסבו.
מחקרים ובדיקות רפואיות לימדו שמצבי סטרס מגבירים במידה רבה את העייפות וגם עייפות כרונית. זה קרה אחרי אסונות טבע כפי שהיו בארה"ב. נמצא שרודיולה עוזרת במידה רבה נגד עייפות הנגרמת במצבי לחץ, או אצל אלו שהעייפות אצלם גוברת אם הם חווים מצבי לחץ. במחקר עם אנשים שעקב עיסוקם נתונים במצבי לחץ נתנו 400 מ"ג אבקת רודיולה ביום, שתי כמוסות של 200 מ"ג כל אחת, למשך ארבעה שבועות. במחקר שנערך בשנת 2017, נטילת רודיולה צמצמה במידה רבה סטרס שגרם להפרעות פונקציונאליות. כבר אחרי שלושה ימים עם נטילת הרודיולה התוצאות הלכו והשתפרו. הן השתפרו עוד יותר במהלך החודש של הניסוי.
אחד מן המצבים היותר מלחיצים הוא תורנות לילה של רופאים. מחקר נערך בו השפעת רודיולה נבדקה עם חמישים רופאים צעירים שהיו במשמרות לילה. המחקר נערך עם הצמח או עם פלסבו ונבדקו אצלם חמישה מדדים שקשורים במצבי סטרס. גם חיילים וגם אזרחים נתונים לעיתים במצבי סטרס מיוחדים, גם סטודנטים בזמן בחינות. ניסו תכשירים שונים – רודיולה עזרה בכל המצבים כמו לכושר גופני, עייפות נפשית וביצועים. בבדיקות עצבים ושרירים אצל האנשים שנטלו רודיולה, בכל המצבים, הן הגופניים והן הנפשיים, נמצא שרודיולה שיפרה את הנתונים. מחקרים נעשו גם עם בעלי-חיים ששחו מרחקים ארוכים. עם הצמח היו פחות סטרס גופני ופחות סטרס חמצוני.
עם הצמח רודיולה יש התנסות רבת שנים במזרח אירופה ובמזרח הרחוק. צמח זה הוגדר כאדפטוגן המאפשר לעמוד במצבי לחץ ללא נזק גופני או נפשי. מספר תרופות צמחיות הוגדרו כאדפטוגניות בזכות שיפור היכולות של הנוטלים אותן לעמוד טוב במצבי לחץ. צמח זה הינו אדפטוגן יעיל ונטול רעילות ולכן כדאי לשלב אותו בסדר היום של כל מי שחי בתנאי לחץ, עייפות כרונית, דיכאון וכדומה.
מקורות:
Lekomtseva Y, Zhukova I, Wacker A. Rhodiola rosea in Subjects with Prolonged or Chronic Fatigue Symptoms: Results of an Open-Label Clinical Trial. Complement Med Res. 2017;24(1):46-52.
Kelly GS. Rhodiola rosea: a possible plant adaptogen. Altern Med Rev. 2001;6(3):293-302.
Van Houdenhove B, Luyten P. Customizing treatment of chronic fatigue syndrome and fibromyalgia: the role of perpetuating factors. Psychosomatics. 2008;49(6):470-7.
Lutgendorf SK, Antoni MH, Ironson G, et al. Physical symptoms of chronic fatigue syndrome are exacerbated by the stress of Hurricane Andrew. Psychosom Med. 1995;57(4):310-23.
Darbinyan V, Kteyan A, Panossian A, et al. Rhodiola rosea in stress induced fatigue–a double blind cross-over study of a standardized extract SHR-5 with a repeated low-dose regimen on the mental performance of healthy physicians during night duty. Phytomedicine. 2000;7(5):365-71.
Lee FT, Kuo TY, Liou SY, et al. Chronic Rhodiola rosea extract supplementation enforces exhaustive swimming tolerance. Am J Chin Med. 2009;37(3):557-72.
Panossian AG. Adaptogens in mental and behavioral disorders. Psychiatr Clin North Am. 2013;36(1):49-64.

Spasov AA, Mandrikov VB, Mironova IA. The effect of the preparation rodakson on the psychophysiological and physical adaptation of students to an academic load. Eksp Klin Farmakol. 2000;63(1):76-8.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול