ריפוי של דלקת ריאות עם מזון ותוספים

 

מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

 כשיש מחלות ריאה כמו ליחות בריאה, אמפיזמה או פיברוזיס בריאה, סביר להניח שתהיה גם דלקת ריאות מדי פעם. זוהי תגובה טבעית למצבי מחלה כרוניים של הריאות. כטיפול טבעי, מומלץ להשתמש במזונות הבאים, המוכרים כלוחמים במצבי דלקות:

עגבניות – הן עשירות בליקופן, חומר שפועל נגד מצבים דלקתיים בריאות כמו גם בכל הגוף. שמן זית – מכיל אלפא טוקופרול מקבוצת וויטמיני E שעוזר אף הוא לבריאות הריאות. חשובים ביותר גם ירקות עלים כמו תרד, כרוב עלים וקולורבי, גם בהם יש כמות רבה של ויטמין E, האנטי דלקתי. חשוב ביותר לצרוך ירקות ופירות מגידול אורגני, אבל אין די בכך. במחקר שנערך לאחרונה נמצא שהיכולת נוגדת החמצון של חסה שנקטפה ונאכלה מיד גבוהה פי 12 יותר מזו של אותה חסה שנשמרה במקרר ארבעה ימים. חשוב לאכול אגוזים שונים ושקדים כספקי חלבון צמחי המכילים גם כמות רבה של נוגדי חמצון. בנוסף לכך, מאצות ים מיקרוסקופיות מפיקים שמן אומגה-3 המכיל DHA ו – EPA. היכולת נוגדת החמצון של שמן כזה המופק מאצות ים היא פי 100 גבוהה יותר מזו שיש בשמן מכיל אומגה-3 מדגי ים.

כספקי אומגה-3, לשומן שיש בזרעי פשתן וצ'יה יש ערך מועט ביותר. רק 1-4% משומן זה נספג כ – DHA ו – EPA, השאר תוך שמונה שעות נשרף לקלוריות ולא מביא יותר שום תועלת בריאותית מיוחדת, לכן המקור המומלץ ביותר לצריכת אומגה-3 הנו מאצות ים מיקרוסקופיות, כאמור. חשובים ביותר פירות גרגריים, תות שדה, דובדבנים ופירות הדר. יש בהם כמות רבה של ויטמין C, ויטמין B6 ונוגדי חמצון. פירות, סלק ומיץ המופק מהם מספקים הגנה לא רק נגד מצבים דלקתיים אלא גם נגד סרטן ומחלות לב.

מיץ סלק חשוב ופעיל ביותר, אך אין לשתות ממנו יותר מ –  2/3 כוס ליום, לילדים כמובן פחות בהתאם לגודל גופם. מיץ זה מכיל ניטרטים שהופכים לחנקן חמצני ומרחיבים כלי דם בגוף – תכונה חשובה ביותר. הכרחית תשומת לב לבל ייחסר ויטמין D בגוף. חשיפה לשמש טובה בתנאי שיש ספיגה טובה דרך העור ויש להיזהר מחשיפת יתר. פתרון אחר, אולי יותר מעשי לגבי רוב האנשים, הוא לצרוך ששת אלפים עד עשרת אלפים יחב"ל של ויטמין D ביום בתוספת 1-2 כמוסות של ויטמין K2. צריכת ויטמין D כתוסף בלי K2 עלולה להשפיע על כניסת סידן לעורקים במקום  לעצמות.

אך  כל  זה  עדיין לא  פותר את  הבעיה.  הגוף  שלנו  זקוק לחמצן, כל  הזמן. אך באוויר יכולים להיות ויש, מזהמים שונים כמו עשן הנפלט מכלי רכב וכדומה. למרבה המזל, יש מספר צמחי מרפא שנטילתם תצמצם את נזקי זיהום האוויר, אם כי ברור שתמיד טוב לנשום אוויר צח. ישנם צמחים העוזרים למערכת הנשימה, בצמחים אלו יש חומר אחד או יותר שמביאים תועלת בריאותית. הם יכולים להיות צמחים מכייחים, לעזור לפירוק וסילוק פסולת מהריאות, הם פותחים את דרכי הנשימה, מאפשרים סילוק ליחות על ידי שיעול, מרגיעים או מפסיקים את שחרור ההיסטמינים, הם נוגדים אורגניזמים מזיקים שיכולים לגרום להפרעות בדרכי נשימה עליונות. הם יכולים להיות ספק של נוגדי חמצון ומפחיתים סטרס חמצוני.

תשעת הצמחים היותר יעילים לניקוי מערכת הנשימה הם אלו:

אקליפטוס – זהו צמח מרפא המצוי בשימוש של ילידים באוסטרליה, הוא עוזר לבריאות דרכי הנשימה. בנוסף, מאחר והוא מכיל נוגדי חמצון, הוא תומך במערכת הנשימה ובמערכת החיסונית כנגד הצטננות ומחלות אחרות.

צמח בשם Lungwort , הנמצא בשימוש כבר משנת 1600 כצמח העוזר לריאות ולדרכי נשימה. יש בו חומרים פעילים כנגד אורגניזמים מזיקים שפוגעים בדרכי הנשימה.

אורגנו – צמח האורגנו מכיל ויטמינים ומינרלים רבים הדרושים לגוף והתועלת העיקרית שבו נובעת משני חומרים שבו: קרבקרול וחומצה רוזמרינית. שני החומרים הנם נוגדי היסטמין ויש בהם תועלת ישירה להקלת המצב בדרכי הנשימה כולל האף. לצמח זה יש תועלת בריאותית רבה ביותר – מומלץ בכל בית להחזיק בקבוק של שמן אורגנו מגידול אורגני בו משתמשים בעת הצורך במינון קטן ביותר של טיפות בודדות אשר מוהלים עם מים ושותים. הוא מחזק מאוד את המערכת החיסונית. יש להימנע מהשימוש אם קיימת אלרגיה לאורגנו.

עלי פלנטיין – בעלי צמח זה השתמשו כבר מאות בשנים. הוא נמצא טוב נגד שיעולים, הצטננות ולסילוק ליחות מן הגוף.

צמח מועיל נוסף הוא .Elacampane צמח זה היה בשימוש ביוון ורומי העתיקה, כיום גם ברפואה האיורוודית. הכינו טבליות וטיפות מהשורש שלו. הוא מרגיע את דרכי הנשימה, יש בו חומרים פעילים אינולין ואלנטולקטון, שניהם חומרים מכייחים.

לובליה – מסתבר שסוסים להם ניתן ירק של לובליה לאכילה נושמים יותר עמוק. הצמח לובליה נחשב לאחד מצמחי המרפא היותר חשובים. יש בה אלקלואיד בשם לובלין שממוסס ליחות ומפרק גודש בדרכי הנשימה. הוא מעורר את בלוטות האדרנל לשחרר אפינפרין. כל זה עוזר לנשימה טובה יותר. צמח זה גם גורם להרפיה של שרירים מתוחים ומצרפים אותו לתרכובות רבות של צמחי מרפא לטיפול בבעיות נשימה.

צ'פרל – מוצאו של צמח זה מאמריקה ויש בו שימוש כמנטרל רעלים. הוא מכיל חומרים נוגדי חמצון רבי עוצמה הנוגדים להיסטמין. הוא גם עוזר נגד יצורים מזיקים. מכינים ממנו טינקטורה כחומר אקספקטורנט לניקוי דרכי הנשימה.

מנטה פפריטה – למנטה פפריטה ולשמן המופק ממנה יש יכולת לגרום להרפיית שרירים חלקים של מערכת הנשימה ולאפשר נשימה חופשית, לחומר מנטול יש יכולת אנטיהיסטמינית רבה, כך שמנטול הוא חומר מונע גודש רב עוצמה. תכשירי מנטול נוטלים חלק בתרופות טבעיות רבות. הם עוזרים לפירוק ליחות מהריאות. מנטה פפריטה הנו נוגד חמצון רב עוצמה ונגד גורמי מחלות שונות.

שורש אושה, Osha, זה צמח מאזור הרי הבלטים בארה"ב ואינדיאנים הרבו להשתמש בו כעזר לבעיות נשימה. שורשי צמח זה מכילים קמפור ותרכובות נוספות שעושות צמח זה אחד מצמחי המרפא היותר מתאימים לבעיות נשימה. הוא משפר את מחזור הדם אל הריאות וכך קל יותר להמשיך לנשום נשימות עמוקות. במזג אוויר קשה (חורפי), מייצר הצמח חומר צמחי אנטיהיסטמיני שמקל על הנשימה. את כל הצמחים שהוזכרו ניתן להשיג בארה"ב כצמחי מרפא או תה צמחים. יש המגדלים אותם בגינה שלהם, וזה רעיון טוב כיוון שיש חשיבות עליונה לכך שיגודלו בחקלאות אורגנית. כמו כן, חשוב ליטול כמוסות של אצות ים, כספקיות של יודן. חשוב ליטול אותן עם 100-200 מק"ג סלניום וכן לשמור שלא יהיו מחסורים תזונתיים אחרים.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול