רמה מספקת של ויטמין D חשובה לריפוי מחלות ולאריכות ימים

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

טלומרים הם הקצוות של הכרומוזומים, הם הולכים ומתקצרים עם כל חלוקה של התאים. ההתקצרות של הטלומרים קשורה לגיל, לסטרס חמצוני ולמצבים דלקתיים. ככל שהטלומרים קצרים יותר, שכיחות יותר מחלות כמו ארטריטיס, מחלות אוטואימוניות ומחלות לב וכלי דם. מדידת אורכם של הטלומרים נעשית בלויקוציטים.
במחקר שנערך עם 2,160 נשים בגילאי 18-79 נמצא שיש קשר הדוק בין רמת ויטמין D אצל משתתפות המחקר לבין אריכות הטלומרים. לעומת השלישון הנמוך ברמת ויטמין D בגוף, בשלישון הגבוה של ויטמין D, היה מבחינת הטלומרים, הבדל לטובה של אורכם, מה שתורם להארכת תוחלת החיים ב- 5 שנים. נתון זה חשוב ביותר מאחר ומחסור בוויטמין D הינו בגדר מגיפה בעולם – גם בארץ. הדרך הטובה ביותר להעלות את רמת ויטמין D בגוף הינה עם השתזפות נכונה בשמש – חשיפה של כ- 40% משטח הגוף, ידיים, רגליים ובטן. משך החשיפה צריך להיות כך שלא תהיינה כוויות שמש וזה משתנה בין קיץ לחורף. אם, מכל סיבה שהיא, לא ניתן להשתזף בצורה נכונה ומספקת, יש ליטול תוספים של ויטמין D, ברמה של 5,000 עד 10,000 יחב"ל ליום – תמיד ביחד עם ויטמין K2.

ויטמין D עוזר גם להתמודד עם סינדרום מטבולי.

סינדרום מטבולי הינו בעיה רפואית שכיחה ביותר ברחבי תבל. זוהי אחת הסיבות העיקריות להתקפי לב, סוכרת ואירוע מוחי. מחלות אלו הן סיבה מאוד מרכזית לקיצור תוחלת החיים ולתמותה טרם עת. מחקר שפורסם לאחרונה בז'ורנאל מדיסין (בלטימור) מצא שמחסור בוויטמין D הינו סיבה גם לנגיעות בחיידק הליקובקטר פילורי. טיפול בשתי הבעיות יחדיו, סינדרום מטבולי והליקובקטר פילורי בעזרת ויטמין D יכול להוות גורם משמעותי לצמצום התחלואה במחלות הקשות שהוזכרו. המחקר הקיף 792 גברים ו-1,321 נשים בגיל ממוצע של 56.4 פלוס/מינוס 13 שנים. משתתפי המחקר הוגדרו כסובלים מסינדרום מטבולי אם היו להם 3 מצבים מתוך ה-5, ואלו הם: השמנה בטנית, יתר לחץ דם, רמת טריגליצרידים גבוהה, רמת סוכר גבוהה בדם ויחסית מעט מדי כולסטרול HDL. כל אחד ממצבים אלו מעלה את הסיכון למחלות שהוזכרו. במחקר נבדקה מידת הנגיעות בהליקובקטר, רמת ויטמין D ובדיקות נוספות.

השמנה בטנית נחשבה לסימן מובהק – מבעיה זו סובלים כ- 1.4 ביליוני אנשים והיקף תופעה שלילית זו עולה כל הזמן. סיבה נוספת היא אינדקס מסת גוף גבוה. סינדרום מטבולי מעלה סיכון פי 5 ללקות בסוכרת ופי 3 במחלת לב וכלי-דם.
הסינדרום נמצא גם מגביר סיכון למספר סוגי סרטן. למעשה, אפילו המצאות של סימפטום אחד מכלל אלו המהווים סינדרום מטבולי די בו כדי להעלות את התחלואה בסרטן. במחקר זה, שוב נמצא שכדאי להעלות את רמת ויטמין D בגוף, אם לא בהשתזפות, אז עם נטילת 5,000 עד 10,000 יחב"ל ליום, עם K2. מחסור בוויטמין D הינו פתח למחלות רבות, גם מחלות קשות.
מקור
Richards et al. Higher serum vitamin D concentrations are associated with longer leukocyte telomere length in women. Am J Clin Nutr. 86:1420-5 (2007).

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול