רפואה משלימה- עזרה ראשונה מחוץ לקופסה – יש דבר כזה?

בהומאופתיה ניתן לסייע רבות במקרי עזרה ראשונה, כגון: מכות וחבלות, כוויות, פציעות חדות, דימומים פנימיים, התקפי לב, הלם ומצב על סף מוות, הרעלות, עקיצות וכו'.

מתן עזרה ראשונה הומאופתית הוא קריטי מבחינת העיתוי, וככל שניתנת עזרה ראשונה שכזאת סמוך ככל האפשר לזמן הפגיעה – כך ניתן לעזור לאדם הפגוע להתאושש מהר יותר ולחזור לעצמו. תרופה הומאופתית נכונה הניתנת בזמן הנכון בהתאם למצב – תביא לשיפור דרמטי במצב הנפגע, ותפחית בצורה משמעותית את משך הסבל ואת עוצמתו.

את התרופה ההומאופתית יש לתת על הלשון למציצה, 2-3 גרגרים או טיפות בכל פעם, בכל כמה דקות. יש לחזור על מתן התרופה ההומאופתית כמה פעמים, ולראות את ההשפעה. לרוב, כאשר ניתנת התרופה ההומאופתית הנכונה, יצאו החוצה הרגש והכאב שהיו בפנים, וכוחות החיים יחזרו לאדם הנפגע.

עלי להדגיש ולומר, שבכל מקרה של פגיעה כלשהי יש להתייעץ עם הומאופת מקצועי. המידע המובא כאן הינו מידע כללי בלבד, ואיננו מהווה תחליף כלשהו לטיפול רפואי.

להלן תרופות הומאופתיות נפוצות ויעילות ביותר לעזרה ראשונה:

למצבי חבלות ומכות:

Arnica Montana: ה-תרופה הומאופתית לעזרה ראשונה בהומאופתיה. המטרה עיקרית במתן של ארניקה היא עזרה לכוח החיוני לתקן פגיעה טראומתית ברקמות הרכות ובכלי הדם. הגורם הינו בדרך כלל מכה או חבלה חזקה הגורמת לשטף דם פנימי הנראה ככתמים כחולים על פני העור. ארניקה יעילה ככלל בכל פגיעה הגורמת לזעזוע או שוק והינה התרופה הראשונה הניתנת לאחר טראומה מכל סוג. הארניקה יעילה במיוחד בעיקר אם ניתנת סמוך ככל האפשר לאחר הפגיעה.

מתי ניתן ארניקה: לכל מצב של פגיעה פיסית (מכות, חבלות) מכל סוג. המקום הכואב יהיה רגיש מאד למגע. יהיה ברור שהאדם נפגע, אך לרוב הוא יכחיש ויאמר: "הכל בסדר איתי", "לא צריך שום דבר, אני בסדר". יכול להיות מלווה גם במצב של שוק מנטאלי.

טיפול מונע בעזרת ארניקה לפני טראומה מתוכננת:

ניתן להקטין את הטראומה אם היא ידועה מראש, כמו לפני: ניתוח, עקירת שן, לידה.

אופן הטיפול לפני ניתוח או עקירת שן: ארניקה C15 או 30C בבוקר הניתוח, ממש לפני הניתוח, כל שעה החל מהתעוררות אחרי הניתוח (עד שש פעמים). כנ"ל לגבי עקירת שן (לפני ואחרי).

לידה: ארניקה ברגע של ירידת המים. כל חצי שעה במהלך הלידה. כל שעה אחרי הלידה (עד שש פעמים). לדימום שאינו מפסיק לאחר לידה יש לתת Calendula.

Bellis Perennis: תרופה הומאופתית מצוינת למצבים של פגיעה בבטן וברקמות רכות. התרופה ההומאופתית הזו תפחית את הכאב בצורה משמעותית ותזרז את הריפוי.

למצבי שוק, הלם פתאומי, פיגוע:

Aconitum napellus: בכל אירוע שבו התרחש משהו פתאומי ובלתי צפוי, שגרם לשוק. לאחר הפגיעה האדם יהיה מבולבל, במצב של פחד ופאניקה, לא ממש יודע היכן הוא נמצא ומה קרה. הנפגע ייראה חיוור והמום, מבט בוהה ונראה מרחף.

במצבים כאלה ניתן לתת ארניקה ואקוניטום לסירוגין, כל כמה דקות, עד להתאוששות.

לפגיעת ראש ועמוד שידרה:

Natrium Sulphuricum: לאחר פגיעה בראש או בעמוד השידרה מתאונה או מרסיס, יש לתת מיד את התרופה ההומאופתית הזו. אפשר לתת Arnica ו-Aconite ביחד עם Nat-Sulph. – אחת אחרי השניה, כל כמה דקות.

לכוויות:

קלנדולה Calendula: לאחר כוויה, קלנדולה תמנע נמק, תזרז את הריפוי ותמנע היווצרות צלקת מכוערת.

דרך השימוש: למרוח ג'ל קלנדולה על מקום הכוויה, ולחזור ולמרוח בכל פעם שתחושת השריפה חוזרת. הג'ל הזה מרפא מצוין כוויות. ניתן להשתמש במשחה או בנוזל במקרים של כוויות קלות וגירויי עור שונים.

ניתן גם לערבב חצי כפית תמיסת אם (תמיסה לא מהולה של התרופה) בחצי כוס מים ולמרוח בעזרת צמר גפן.

קנטאריס Cantharis: תרופה הומאופתית חשובה לטיפול בכוויות. עשויה למנוע היווצרות שלפוחיות אם תינתן מוקדם מספיק, מיד לאחר הכוויה. יעילה לכל סוגי הכוויות: משמש, מים רותחים וכד', הגורמים אחר כך להיווצרות שלפוחיות, בועיות וכיבים שטחיים. השלפוחיות מתחילות כבועיות קטנות, המתחברות אחר כך לשלפוחיות גדולות. בהמשך מתפתח זיהום.

סימפטומים בולטים: תחושת בעירה וכאב המוקלת בעזרת אפליקציות קרות. הנפגע מוקל במנוחה ומורע ממגע או מהתקרבות אליו.

היפריקום Hypericum: לכוויות המערבות פגיעה במערכת העצבים, כמו למשל מחשמל. גם Aconite יידרש כאן.

Sulphuric Acid: לכוויות הנגרמות ממגע עם כימיקלים.

לפציעות בקצות העצבים (אצבעות, איבר מין, לשון):

היפריקום Hypericum: השימוש בהיפריקום מיועד לטיפול בכאב עצבי ובפגיעה בעצבים, כמו למשל כשדלת נסגרת על קצות האצבעות ומוחצת את קצות העצבים. היפריקום יעילה כאשר יש טראומה באזורים עשירים בעצבים. כמו כן התרופה יעילה בטיפול בחתכים עמוקים עם כאב בלתי נסבל עקב פגיעה בעצבים. הכאב נמשך לאורך מסלול העצב. נוירלגיה. תהיה הרעה מתזוזה, קור ומגע. יעילה בשלבים ראשונים של טטנוס.

למצבים בהם ברור שנפגעו עצבים – פגיעת ראש, בעין, במוח, שדיים, פין, אשכים, לשון ואצבעות.

לחתכים, שפשופים ושריטות:

Staphysagria: לחתכים מסכין, זכוכית או ממכשיר חד. זו תרופה הומאופתית טובה לזירוז ההחלמה של חתך הניתוח המתקשה להחלים (בעיקר ניתוחי בטן). לחתך ישר ונקי, כמו מסכין, בו ניתן לאחד את שני צידי הפצע. החתך או הפצע יהיו עם הפרשה ירוקה. האדם רגיש מאוד לכאב. הקלה מחום. הרעה ממגע.

Calendula: במצב בו העור נקרע ונחתך לעומק, ושני צידי הפצע לא יכולים להתאחד בשלמות, וכן במצבים בהם הבשר והעור יוצאים בחתיכות. דימום וחדירה חמורה של רקמה בפצעים פתוחים. פצעים הנראים קרועים ומשוננים, אשר כואבים מאד. זוהי התרופה ההומאופתית הטובה ביותר בשיגרה בחתכים, פציעות ושריטות, למניעת זיהום ולקידום החלמה מהירה.

ניתן ורצוי לתת גם Arnica במצבים כאלה. לפצע יש אופי של חבורה יותר מאשר של פצע פתוח. החלק הפגוע יהיה בצבעים חום וכחול, וניתן לאחד היטב את קצוות הפצע. מונעת שוק, זיהום וכאבים בחתכים עמוקים. ניתן לתת אותה מיד לאחר פציעה, ולאחריה לתת Calendula או תרופות הומאופתיות אחרות שנדרשות. מסירה את ההלם הרגשי או עצב עמוק הבא בעקבות תאונות.

להתייבשות ואיבוד נוזלים:

סינקונה China: לאיבוד נוזלים מסיבי או למצבי התייבשות, אשר מרוקנים את האדם מכוחות ומייבשים אותו. למצבי התעלפות מהתייבשות ואיבוד דם. התרופה ההומאופתית הזו יעילה מאד בהסרה של החולשה והאנמיה לאחר איבוד דם רב. למצב בו חוסר מנוחה גדול מביא לתשישות עצבית, האדם יכול להפוך לאפאתי, אדיש, לא מציית, שתקן ומדוכדך.

לעקיצות ונשיכות:

LEDUM: זוהי תרופה הומאופתית טובה מאד לעקיצות ולנשיכות של בעלי חיים או פציעה ממכשיר חד וחודר. ההרגשה במקום היא של קור גם אם יש חום כללי, הקלה מקירור המקום וכן מחשיפתו לאוויר. מתן התרופה ההומאופתית הזו יכול למנוע טטנוס. יעילה בפצעים שחדרו לכפות הידיים ולכפות הרגליים. למצבים של שבב או קוץ שחדר לגוף.

APIS: זו תרופה הומאופתית שעשויה במקור מדבורת הדבש. השימוש העיקרי בה, הוא לאחר עקיצה של חרק או נשיכה של בעל חיים. לעיתים מתאימה לטיפול בתגובה אלרגית חריפה, כמו לאחר עקיצת דבורה.

התמונה המקומית לאחר העקיצה:בצקת, אודם, ונפיחות. כאב שורף ודוקר המוקל על יד מים קרים או כל דבר קר. חום מקומי יחמיר את המצב וההרגשה. בדרך כלל אין תחושת צמא.

LYSS: למצבי נשיכה מכלב.

LACHESIS: התרופה ההומאופתית הזאת יעילה במצב בו המקום הננשך חם, כחול-סגלגל או סגלגל-שחור, נפוח, עם נטייה לכיוון כיב ונטייה לדימום שחור. מצב זה נראה לעתים בנשיכות מרבה רגליים ועכבישים. התרופה ההומאופתית הזו בעיקר יעילה בנשיכות של בע"ח ארסיים, חתולים, כלבים ונחשים. האדם יהפוך לברברן ויקפוץ במהירות מנושא לנושא. הוא יחוש רע יותר לאחר או בזמן שינה.

לטביעה, הלם, על סף מוות:

CARBO-VEG: תרופה הומאופתית זו מכונה לעיתים "מחייה המתים", שכן היא התרופה ההומאופתית הראשונה לתת כאשר אף תרופה הומאופתית אחרת לא מתאימה. הפנים נפוחות, כחולות, קרות והלחיים מנומרות. הנפגע נראה כמעט חסר חיים, דופק כמעט ואינו מורגש, נשימה קרה, וישנו רעב גדול מאד לאוויר שגורם לאדם לרצות רוח עליו ברגע שהוא חוזר להכרה. זוהי תרופה הומאופתית ספציפית למצבי הרעלה של חד-תחמוצת הפחמן וגז פחם.

:OPIUM תרופה הומאופתית זו ניתנת במצב שבו הנפגע חסר הכרה או במצב של חצי הכרה, עם נחירות חזקות ועמוקות ונשימה לא תקינה. הפנים אדומות, נפוחות, כהות מתפשטת וחמות. יכולות להיות עוויתות בקצוות הפה, והלסת התחתונה שמוטה מטה. העיניים חצי סגורות והאישונים אינם רגישים ומכווצים. זוהי תרופה הומאופתית ספציפית לאנשים שעברו שבץ, או לכאלה שנחנקו או נתלו בצוואר.

:ANTIMONIUM TARTARICUM נותנים את התרופה ההומאופתית הזאת כאשר נראה שיש שיתוק של הריאה כתוצאה מנוזל שמוחזק שם או מטביעה. יש הרבה נקישה וחרחורים של מוקוס ונוזלים, אך מעט מאד מופרש החוצה. חנק מגוף זר בגרון או בקנה הנשימה וחנק ממוקוס בברונכוסים. הפנים ייראו כחולות, חיוורות, קרות ומכוסות בזיעה קרה. הנפגע יהיה רדום ומותש. אפשר גם לתת אותה לתינוקות שנולדו ולא מצליחים לנשום.

ללידה תקועה:

CAULOPHYLLUM ו- CIMICIFUGA: מקלות ומזרזות את הלידה שתקועה וכואבת. ניתן לתת את התרופות ההומאופתיות האלה לסירוגין. זה יכול להביא להקלה גדולה מאד ולהתקדמות הלידה.

להרעלת מזון:

ARSENICUM ALBUM: השימוש העיקרי הוא בזמן הרעלת מזון ושלשול מתיש. התקפים של שלשול מימי ומסריח מלווה בתשישות בעיקר אחרי יציאה. פנים חיוורות ונפולות. יש צימאון רב, אבל מיד אחרי השתייה הקאה של המים שנשתו. השלשול מלווה באי שקט רב, כאבי בטן, צריבה בפי הטבעת, ולעיתים בהקאה. בלילה הכול מוחמר (בעיקר בין השעות 1-2 בלילה) וכן לאחר אכילה או שתייה. הרגשה שהולך למות.

למתיחות גידים/רצועות, נקעים:

RUTA: תרופה הומאופתית מצוינת לנקעים או מתיחת רצועות בפרקי כף היד, כף הרגל, קרסול, מרפק וכתף.

התרופה ההומאופתית הזו מזרזת את הריפוי של הגידים, הסחוס והפריאוסטיום. טובה למצבים של נזק לשלד לאחר מאמץ פיזי קשה כמו הרמת דברים כבדים. לעיתים עוזרת בהסתיידויות של גידים. מצבו של האדם מוחמר בשכיבה, במנוחה, מקור ומלחות.

RHUS-TOX: תרופה טובה לבעיות של פרקים ורצועות, נקעים. עוזרת לזרז החלמה מפגיעה בפרק כאשר הפרק נוקשה, כואב בהתחלת התנועה ומשתפר בהמשך התנועה. האדם באי שקט, משנה מקום כל הזמן.

מצבו של האדם יוטב: מתנועה, מחום כללי ומקומי, עיסוי, התמתחות. מצבו יורע: מקור, לחות, גשם, ומנוחה.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול