שמירה ושיקום של המערכת החיסונית בגיל המבוגר

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

בגיל המבוגר יש נטייה להידרדרות בפעולת המערכת החיסונית. אין זו גזרת גורל – יש דרכים טבעיות לשיקומה של מערכת זו. עם אורח החיים המקובל, הידרדרות של המערכת החיסונית מתחילה בדרך כלל אחרי גיל 60. אז אדם חשוף יותר הן למחלות מידבקות והן לסרטן.. קורה גם שהמערכת החיסונית נכנסת לפעילות יתר, מצב שפוגע בעצבים, בדפנות העורקים ובפרקים. יינתנו להלן המלצות איך לשמר ולשקם את המערכת החיסונית שכה חשובה לבריאות.
קודם כל, חובה להזכיר שוב – מתן חיסונים לא משפר את פעילות המערכת החיסונית. כאשר אדם נולד, יש בדמו כדוריות דם לבנות ממספר סוגים. הלימפוציטים הם אלו שאחראים על רכישת עמידות לאותן מחלות, למשל מחלות ילדות, שתוקפות את האדם. אך, עם כל חיסון הולכים ומתמעטים הלימפוציטים הלא מוחתמים, הנאיביים, אלו שמסוגלים לנטרל חיידקי מחלות ותאים סרטניים בעתיד. אז אם בגיל מבוגר יותר מתחילים להופיע בגוף תאים סרטניים, אין די כדוריות דם לבנות מסוג לימפוציטים שאמורות להתגבר עליהם והאדם מקבל סרטן.

גם ללא קבלת החיסונים, ככל שאדם מתבגר יותר כך נחלשת אצלו המערכת החיסונית. אז, תרופות חדשות לא תעזורנה, לא תעזורנה גם תרופות ישנות. אך קיימת עזרה ממשית. מסתבר שישנם שלושה מוצרי טבע שמחזקים ומשקמים את המערכת החיסונית. מוצרים אלו הם תה של PM-PRH, ציסטנצה ופטריית ריישי. בתכשירים טבעיים אלו יש התנסות בת אלפי שנים ברפואה המזרחית. נטילת שלושתם יחדיו משקמת את המערכת החיסונית, כך שהיא תפעל כמו בגילאים צעירים.

אצל אנשים צעירים, המערכת החיסונית נמצאת ב"היכון", כדי לטפל בכל אינפקציה שהיא. בגיל המבוגר מתחיל כשל בשלושה גורמים בגוף – מוח העצמות מסוגל לייצר פחות חומרים הקשורים למערכת החיסונית, יש ירידה בכמות כדוריות הדם הלבנות בדם ויש חוסר איזון בין ציטוקינים גורמי מחלות לבין אלו שמגנים בפני מחלות. אז, מבוגרים נעשים הרבה יותר חשופים לאינפקציות של חיידקים, לוירוסים ולסרטן. יש גם יותר מחלות אוטואימוניות.
עם חולשת המערכת החיסונית מתפתחות יותר מחלות קשורות גיל כמו דלקת פרקים, הסתיידות עורקים, אוסטיאופורוזיס וסרטן לסוגיו.

נטילת שלושת התכשירים שהוזכרו יחד עוזרת ואף עוזרת יותר מאשר נטילת כל אחד מהם לבדו. תחילת הכשל במערכת החיסונית היא במוח העצמות, כשלא נוצרות בו די כדוריות דם לבנות ויש פגיעה באיזון בין ציטוקינים חיוביים לשליליים. מכך, נובעים קיצור תוחלת החיים ופגיעה באיכות החיים. התוספים שהוזכרו משפיעים על המערכת החיסונית כך שהיא פועלת כמו אצל צעירים יותר.
הצמח ציסטנצה מגביר ייצור של כדוריות דם לבנות ומפחית את ייצורם של ציטוקינים מזיקים. בניסוי עם בעלי חיים נמצא שצמח זה האריך את החיים שלהם.

PM-PRH הוא תכשיר העשוי מעלים מותססים של קמליה סיננזיס. צמח זה ניתן בשעתו לקיסרים הסיניים כדי להבטיח להם אריכות ימים. מקורו של צמח זה הוא ביערות הגשם בסין. ניסוי נרחב עם צמח זה הראה שיש לו יכולות מרשימות לשקם מערכת חיסונית שנחלשה עם הגיל. ניסוי ראשון, שנמשך חודש אחד, נערך עם גזע עכברים בעלי מערכת חיסונית חלשה, מתן של צמח זה העלה אצלם את הכמות של תאי גזע חשובים של המערכת החיסונית ב- 42%, תאי T עלו אצלם ב- 10%, תאי הרג טבעיים עלו ב – 9%, כמות ציטוקין 6, המעורר דלקות, ירדה ב- 43%.
בניסוי נמצא שצריכת תה זו גרמה לשיפור משמעותי ביותר במערכת החיסונית של המשתתפים בו. בניסוי עם בני אדם שסבלו מסינדרום מטבולי, נתנו להם במשך שלושה חודשים את התה הזה, או כפלסבו, תה צמחי אחר. בסופו של הניסוי, אצל אלו שקיבלו פלסבו לא היה כל שיפור בנתונים הגופניים ואילו אצל אלו שקיבלו את צמח המרפא הייתה ירידה של 21% באינטרלוקין 6 מעורר הדלקות, ירידה של 23% ב- TNFA, ירידה של 26% ב- CRP ועליה של 34% באינטרלוקין-10 האנטי דלקתי. נתונים אלו מלמדים עד כמה רבה יכולתו של צמח מרפא זה לצמצם סיכונים למחלות מידבקות ולסרטן.

בפטריית ריישי יש שימוש רב ברפואה המזרחית נגד מחלות רבות. יש בה מרכיבים בריאותיים רבים ובכללם פוליסכרידים, טריטרפנואידים, סטרולים ואלקלואידים – כך פטרייה זו מחזקת את המערכת החיסונית. כמו התכשירים האחרים שהוזכרו פה, גם היא מחזקת ומשקמת את המערכת החיסונית של האדם.
פטרייה זו לא גורמת לעליית הכמות של כדוריות הדם הלבנות, אך תורמת רבות ליכולתן להגן על הגוף. היא עוזרת נגד הרפס ונגד שלבקת חוגרת, מגבירה יכולת של תאי הרג טבעיים לחסל תאי גוף שכבר נוגעו בווירוס. תאי הרג אלו נצמדים לוירוסים ומונעים את התפשטותם. כך פטרייה זו מצמצמת כאבים בגוף. חשוב לקחת אותה מיד עם ראשית המחלות הרפס ושלבקת חוגרת – אז היא עוזרת יותר. היא עוזרת גם נגד וירוסי שפעת, נגד מחלת הפטיטיס בי ונגד וירוס HIV, גורם מחלת האיידס. חשוב לצרף לשם טיפול באיידס גם את פירות עץ הקוקוס. אלו הן דרכים טבעיות לטיפול במחלה זו. לטיפול זה אין תופעות לוואי כפי שיש לתרופות ומחירו זול בהרבה.

מסתבר שיש לפטריית הריישי תועלת גם בטיפול בסרטן, עם הגברת פעולת תאי T ותאי הרג טבעיים היא עוזרת למניעת התפתחות סרטן כבר משלביו ההתחלתיים. היא מפרקת גם את שכבת ההגנה שנוצרת על תאי סרטן ובכך כדוריות דם לבנות יכולות לחסל אותם. זאת היא עושה טוב יותר ביחד עם התכשיר הטבעי PM-PRH. שתיית תה מצמח זה עוזרת במידה רבה לחיזוק המערכת החיסונית ומפחיתה את כמות הציטוקינים השליליים, מעוררי הדלקות.
הצירוף של שלושת התכשירים הטבעיים האלו מעלה במידה רבה את היכולת של המערכת החיסונית כנגד אינפקציות, דלקות וסרטן. כאמור, תועלת מרבית תהיה אם נוטלים את שלושת התכשירים הטבעיים האלו יחדיו.

מקורות
Cardiovascular mortality and N-terminal-proBNP reduced after combined selenium and coenzyme Q10 supplementation. Int J Cardiol. 2013;167(5):1860-6.
The effect of micronutrient supplementation on quality-of-life and left ventricular function in elderly patients with chronic heart failure. Eur Heart J. 2005;26(21):2238-44.
Improved Health-Related Quality of Life, and … with Supplementation with Selenium and Coenzyme Q10 Combined. J Nutr Health Aging. 2015;19(9):870-7.
Reduced Cardiovascular Mortality 10 Years after Supplementation with Selenium and Coenzyme Q10 for Four Years, PLoS ONE. 2015;10(12):e0141641.
Available at: http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs317/en/. July 6, 2016.
Effect of selenium and Q10 on the cardiac biomarker NT-proBNP. Scand Cardiovasc J. 2013;47(5):281-8.
Coenzyme Q10 supplementation reduces oxidative stress and increases antioxidant enzyme activity in patients with coronary artery disease. Nutrition. 2012;28(3): 250-5.
Selenium and L-carnitine reduce oxidative stress in the heart of rat induced by 2.45-GHz radiation from wireless devices. Biol Trace Elem Res. 2011;143(3):1640-50.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול