תה ירוק מגן בפני נזקים ל- DNA

תזונה פלוס, חוברת מס' 102
מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

מחלות זקנה נובעות מהצטברות של נזקים לתאים, רקמות ואיברים. אחת מן הדרכים להגן על הגוף היא שתיית תה ירוק. הוא מגן על ה- DNA וגם מתקן נזקים שכבר קרו בו.
מחקרים שנערכו ממש לאחרונה מצאו שהפוליפנולים המצויים בתה ירוק מספקים הגנה ל- 200 גנים שונים, גנים שפגיעה בהם עשויה לגרום למצבים דלקתיים, סרטן, סוכרת, פגיעה במוח ובעצבים, מחלות שרירים ומחלות לב וכלי דם. הוא תורם גם להגנה בפני ארוע מוחי ודיכאון ומשפר את תמונת הכולסטרול והסוכר בדם. החומר הפעיל העיקרי שבו הוא אפיגלקטצ'ין-3-גלאט ובמחקר עם חולדות, נמצא שמתן שלו האריך את חייהן ב-14% בממוצע!
התה הירוק תורם להגנה בפני שני התהליכים הגורמים להזדקנות טרם עת: סטרס חמצוני ופגיעה ב-DNA. חשיפה לתהליכי חמצון פוגעת במבנה ובתפקוד של תאי הגוף.
כל תהליכי החיים תלויים במבנה ותפקוד נכון של ה-DNA. הוא זה שקובע אילו חלבונים ואילו אנזימים ייווצרו בגוף. נזק בו עלול להיגרם מתהליכי חמצון או חשיפה לכימיקלים שזרים לגוף, מקרינה, מפגעים סביבתיים ועוד. מחקרים מצאו שהחומרים שבתה הירוק מונעים או מצמצמים נזק לרקמות ועוזרים לתיקון נזק שכבר נגרם. הוא משפר תהליכים מטבוליים ומונע תמותת תאים. תה ירוק מספק מידה של הגנה גם כאשר נחשפים למזהמים סביבתיים ולעישון. הוא לא רק מונע אלא עוזר לריפוי פגיעות ב-DNA. זאת הוכח בניסוי שנעשה לאחרונה ובו נמצא שאפילו אחרי שתיית מנה אחת ביום של תה ירוק מנעה נזק ל- DNA של כדוריות דם לבנות ירד ב- 30%, במהלך שבוע בו כאמור שתו אנשים כל יום מנה אחת של תה ירוק. בתהליך זה נטלו חלק 15 פוליפנולים שונים שנמצאו מספקים הגנה ל- 200 גנים אנושיים שונים, כאלו שמעורבים בכל המחלות הכרוניות והניווניות של אנשים ובכללן סוכרת, מחלות מוח ועצבים, מחלות לב וכלי דם, מחלות שרירים, דלקות וסרטן. הגנה כזו חשובה ביותר להזדקנות בריאה ולאריכות ימים.
שתיית תה ירוק מספקת גם מידה של הגנה נגד סינדרום מטבולי, מצב ממנו סובלים במערב כשליש עד מחצית מן האנשים המבוגרים. במקרים רבים אנשים סובלים במקביל גם מאוסטיאופורוזיס וממחלות ניווניות במוח.
בקרב אנשים ששתו כל יום 2 כוסות או יותר של תה ירוק הייתה ירידה של 77% ברמת סוכר גבוהה בצום ובעמידות לאינסולין, לעומת אצל אלו שלא שתו תה כזה. ויש גם תרכיז של החומרים הפעילים שבו, כך שאין צורך לשתות כמויות גדולות של תה כזה שיש בו גם קפאין שלא תמיד רצוי. תרכיז כזה שניתן לאנשים למשך 8 שבועות, הוריד אצלם משקל יתר והעלה יכולת נוגדת חמצון בדמם. בניסויים עם בעלי חיים, כל המדדים של רמת סוכר ושומנים עודפים בדם השתפרו. התרכיז הזה מנע גם, בניסויים עם בעלי חיים, היווצרות כבד שומני. בגופם נוצרו יותר מיטוכונדריות מהסוג שתפקודן הוא חילוף החומרים של שומנים בגוף.
הוא עוזר גם למניעת היווצרות כבד שומני שאינו קשור באלכוהוליזם ומפחית תחלואה במחלות לב וכלי-דם קטלניות. במעקב שנערך על יותר מרבע מיליון אנשים נמצא שבקרב אלו ששתו 1-3 כוסות תה ירוק ליום, שכיחות התקפי הלב הייתה ב- 19% פחות לעומת אצל אלו שלא שתו כלל תה ירוק ו- 36% פחות סיכון לאירוע מוחי. בין אלו ששתו כמויות גדולות של תה ירוק, הסיכון להיצרות עורקים, למחלות לב וכלי דם ולהתקף לב היה ב- 64% פחות מזה שבכלל האוכלוסייה. הגנה זו על כלי הדם דומה למה שמספקים שתיית מיץ סלק ואכילת מנגולד ותרד – תרומה להגדלת כמות החנקן החמצני בגוף, שגורמת ליתר גמישות של דפנות כלי הדם.
בניסוי בו נתנו ל- 40 מבוגרים בריאים 500 מ"ג של תרכיז תה ירוק, נמצא שכמות כולסטרול LDL ירדה אצלם ב- 19% וכמות הכולסטרול המחומצן ירדה ב- 40%.
הגנה על מערכת המוח והעצבים
אחת מן הבעיות היותר כאובות בגיל המבוגר היא פגיעה במוח, ביכולת קוגניטיבית, בזיכרון ועד למחלות דמנטיה, אלצהיימר ופרקינסון. מצבים כאלו עשויים לקרות מסטרס כימיקלי על תאי המוח או עקב אירוע מוחי. פוליפנולים ממקור של תה ירוק מצמצמים סיכון לבעיות אלו של נזק לתאי המוח. כעת, מחקרים רבים מתמקדים בנושא של יכולת תה ירוק ומרכיביו לעזור נגד מחלת אלצהיימר.
אחת הסיבות לירידה בכישורי המוח היא סטרס חמצוני מופרז במיטוכונדריות. הקטצינים שבתה הירוק מספקים הגנה נוספת למיטוכונדריות ואפיגלקטצין-3-גאלאט מונע נזק חמצוני לתאי המוח וזאת בהפעילו טוב יותר את המיטוכונדריות ובכך הוא דוחה הידרדרות קוגניטיבית. הוא מגן גם בפני נזק של כימיקלים שונים שעלולים לפגוע בפעולת המוח. הוא בולם יצירת חלבון ביטא עמילואיד, חומר שנוצר אצל חולי אלצהיימר. פעולה זו שלו הוכחה בניסויים עם בעלי חיים – אצל חולדות חולות אלצהיימר שקיבלו את תרכיזי התה הירוק, ההידרדרות בפעולת זיכרון הייתה הרבה יותר מתונה מאשר בלעדיו. בניסויים אלו בבעלי חיים, תרכיזי תה הצמחים סיפקו הגנה לא מועטה גם נגד התפתחות מחלת פרקינסון בבעלי חיים. יש גם הגנה בפני נאורו פתיות אצל חולי סוכרת. תה ירוק תורם גם להגנה בפני אוסטיאופורוזיס וזאת בזכות היכולת נוגדת החמצון שבו. הקטצינים שבתה הירוק מגבירים גם את פעולתו של גן מסוים שמשפר תהליכי בנייה של רקמת עצם. הוא גם עוזר לנשים להתגבר על בעיות בריאותיות שקורות עם גמר המחזור החודשי.
מקורות
Salminen A, Ojala J, Kaarniranta K, et al. Cell Mol Life Sci. 2012;69(18):2999-3013.
Stenvinkel P, Larsson TE. Am J Kidney Dis. 2013;62(2):339-51.
Ho CK, Choi SW, Siu PM, et al. Mol Nutr Food Res. 2014;58(6):1379-83.
Choi SW, Yeung VT, Collins AR, et al. Mutagenesis. 2015;30(1):129-37.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול