תוספים להקלה בכיבי קיבה וגסטריטיס

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

כיצד ניתן להפחית סיכון של כיבי קיבה וגסטריטיס? הליקובקטר פילורי מהווה סיבה נפוצה לגסטריטיס וכיבי קיבה. לדלקות המתעוררות בעקבות החיידק פעמים רבות אין סימפטומים. נגיעות בחיידק זה יש לכמעט מחצית מן האוכלוסייה בעולם, הוא גם מגביר סיכון לסרטן קיבה פי 2 עד פי 6. טיפול שגרתי של הרפואה המקובלת בחיידק זה כולל מתן מספר סוגי אנטיביוטיקה חזקים, אולם החיידק פיתח עמידות, כך שאנטיביוטיקות איבדו חלק מהאפקטיביות שלהן. חוקרים ביפן פיתחו טיפול טבעי, הכולל מתן צירוף של אבץ וקרנוזין שמסלק נגיעות בחיידק זה ומרפא את הנזק שהחיידק הזה עשה. בנוסף, יש חיידק פרוביוטי ספציפי בשם DSMZ 17648 (Lactobacillus reuteri) שנמצא אף הוא מפחית את אוכלוסיית חיידקי הליקובקטר פילורי. החומציות של הקיבה חשובה מאוד והיא פועלת כקו הגנה עיקרי כנגד אינפקציות ודרושה לשלבים הראשוניים של העיכול. המנגנון הראשון של ההגנה הוא קבוצת תאים בציפוי הפנימי של הקיבה ולאחר מכן, תאים המתחלפים בבטנת הקיבה עצמה. אם מערכות ההגנה של הגוף כנגד חומצת הקיבה מופרעות, אז זה יכול לגרום לבעיות בקיבה כמו כאבי גסטרטיס ומחלות כיב קיבה. גסטרטיס הנו מצב דלקתי של ציפוי הקיבה. לא תמיד ניכרים סימפטומים שלו, אבל אם סימפטומים אכן הופיעו הם יכולים להתבטא בכאבי בטן, בחילה, הקאות והפרעות עיכול. לעתים מתייחסים לסימפטומים כאלו כאל בעלי סיבה לא ידועה. במצב זה נגרם נזק מתמשך שלמעשה יכול להביא לידי נזק ברירית ולמצב דלקתי. אם כי תהליכים אלו יכולים לקרות עקב סיבות רבות, אחת מן היותר שכיחות שבהן הנה אינפקציה הנובעת מהליקובקטר פילורי.

כיצד ניתן להפחית את הסיכון של כיבי קיבה וגסטריטיס?
הסיבה היותר שכיחה של כאבים בקיבה אצל קשישים הנה גסטריטיס וכיב קיבה, שניהם קשורים להליקובקטר פילורי. ברפואה המקובלת נותנים הרבה אנטיביוטיקות ותרופות המדכאות את חומציות הקיבה. השילוב של אבץ וקרנוזין מגן על דפנות הקיבה בפני חומרים גורמי שחיקה, נדבק אל כיבי הקיבה ועד מהרה מאפשר ריפוי, מונע נזקי הליקובקטר ושומר על תנועתיות של המעי. גזעים של החיידק הפרוביוטי DSMZ 17848 נקשרים להליקובקטר פילורי ומוציאים אותו אל מחוץ לגוף, מה שמפחית את האינפקציה ועוזר למנוע סרטן קיבה. יחדיו, שני טיפולים אלו מקלים כאבי קיבה שקשורים לגסטריטיס או לכיב קיבה, מאפשרים ריפוי בקיבה ומונעים סרטן שקשורים להליקובקטר פילורי. הליקובקטר פילורי הנו גורם מרכזי גם למחלות תריסריון ותחילת המעי. במשך הזמן החיידק שוחק את הרירית המגנה ונחשפת רקמה עדינה של הקיבה ושל המעי הדק. הם נפגעים מחומצת הקיבה ונגרם נזק, החל מגסטריטיס ועד לסרטן. משהשתכן חיידק זה ברירית הקיבה הוא גורם לריבוי התאים שנפגעו מדלקת וזאת בהפרישו חומר רעיל. חלבונים רעילים אלו שמפריש החיידק חוסמים את הפעולה של המערכת החיסונית ואת יכולתה להילחם ברדיקלים חופשיים ובציטוקינים שגורמים למצבים דלקתיים באזור. הצירוף של אבץ וקרנוזין עוזר לריפוי הקיבה. עם מתן תוסף זה יש היסטוריה ארוכה של ריפוי מערכת העיכול. רכיב התזונה קרנוזין מגביר את יעילות הטיפול של אבץ וביפן פיתחו את התרכובת של אבץ – קרנוזין שמגנה על הקיבה יותר מאשר כל אחד מהחומרים האלו לבדו. הוא נמכר כתרופה נגד כיבי קיבה. תכשיר זה נמצא ביפן, גם בארה"ב ונחשב לתוסף מזון שלא זקוק למרשם רופא. בזכות המנגנונים הייחודיים שלו, מגיע תכשיר זה ישר לדפנות הקיבה, שם הוא נדבק לדפנותיה הרבה יותר חזק מאשר אבץ או קרנוזין לבדם. כך ישנה תועלת של שני רכיבי תזונה אלו יחדיו ובטיפול איתם הם מגיעים ישירות למקום בו יש בהם צורך. זהו תכשיר שמגן על הקיבה מכלל הנזקים האפשריים של גסטריטיס וכיבי קיבה. קודם כל, הוא פועל במונעו את ההיצמדות של הליקובקטר ישירות לדפנות הקיבה, הוא נמצא גם מנטרל רדיקלים חופשיים ומפחית דלקות. הוא מסייע לריפוי פצעים בקיבה ואף מרפא את הנזק לציפוי הרירי, מה שמגביר הפרשת ריר ובכך עוזר עוד יותר ומביא לריפוי. במונעו דלקות שנגרמות על ידי הליקובקטר פילורי, מקבלים הגנה שעוזרת למנוע שרשרת של דלקות ואף סרטן הקיבה..

ניסויים עם בעלי חיים ובני אדם
מתן חומר זה מונע ואף מרפא עד מהרה כיבי קיבה. ניסויים בבעלי חיים הראו שהוא מגן על הקיבה בהפעילו אנזים שמעורב בהפחתת דלקתיות וסתירת רדיקלים חופשיים. הוא גם מגן על תאים בהגבירו את רמת חלבוני עקת החום. בניסוי עם בעלי חיים, מדענים בדקו את היעילות של אבץ – קרנוזין בקרב בעלי חיים שסבלו מנזק לקיבה ולמעי הדק. נמצא שאבץ קרנוזין הפחית נזק לקיבה ב – 75% והפחית נזק למעי הדק ב – 50%. הוא גם עורר נדידה והתרבות של תאים ליד מקום הנזק כמעט פי 3. בהתחשב בהצלחות עם ניסויי בעלי חיים, מדענים עשו מחקרים על בני אדם כדי להיווכח בתוצאות. ניסויים עם בני אדם הראו שהתכשיר יעיל בהפחתת הסימפטומים שקשורים עם כיבי קיבה וגם עוזרים לריפוי אזורים בקיבה שכבר נפגעו. מדענים נתנו 150 מ"ג של אבץ – קרנוזין ליום ל – 25 חולי כיב קיבה. לאחר שמונה שבועות הייתה ירידה של כ – 63% בצרבת, כ – 80% בגיהוקים, כ – 66% בבחילה, כ – 77% בנפיחות הבטן וכ – 71% ברגישות הבטן. בנוסף, נפסקו לחלוטין כאבי בטן במהלך הלילה אצל 90% מהמשתתפים ואצל כ- 65% נמצא ריפוי לפי בדיקות אנדוסקופיות. בניסוי כפול סמיות, מדענים ערכו השוואה בין נוטלי אבץ – קרנוזין 150 מ"ג ותרופת cetraxate אותה נותנים לחולי כיב קיבה. בקבוצה עם אבץ – קרנוזין ל – 60.4% היה ריפוי כיבים שהוכח באנדוסקופיה ול – 46.2% עם התרופה. שוב, מחקר זה הוכיח את היכולת של אבץ – קרנוזין להשפיע על מצב ההליקובקטר בקיבה ולרפא את הנזק של כיב קיבה. ניסוי שלישי עם בני אדם נערך על מנת לקבוע מהי השפעת התכשיר על אוכלוסיית הליקובקטר. בניסוי זה השתתפו 66 חולים עם הליקובקטר פילורי. נתנו להם אחת מ – 3 תרופות, אשר שתיים מהן היו אנטיביוטיקה. מחצית מהמשתתפים קיבלו גם 300 מ"ג אבץ – קרנוזין כל יום. אצל החולים שקיבלו תרופה בלבד החיידק חוסל (או דוכא) ב – 86% מן המקרים. עם המוצר הצמחי והאנטיביוטיקה היה 100% של חיסול החיידק תוך שבעה ימים.

חדירות המעי
המדענים ערכו ניסויים כדי לראות מהי ההשפעה של אבץ – קרנוזין על חדירות המעי. יש מחסום בין המעיים ושאר חלקי הגוף. יש לו שתי מטרות: אפשרות מעבר של רכיבי תזונה דרך המעיים ושמירה בפני חומרים מזיקים שלא יחדרו לכל חלקי הגוף. אימון גופני מאומץ מדי, היפרתרמיה ותרופות ממשפחת ה – NSAIDs (תרופות נוגדות דלקות שאינן סטרואידים) אלו גורמים היכולים להזיק לשלמות המחסום. מדענים מצאו שאבץ – קרנוזין יכול לספק הגנה כנגד חדירות יתר של המעי שנגרמת על ידי גורמים אלו. במחקר אחד, עשרה מתנדבים בריאים נטלו 150 מ"ג ליום של התרופה אינדומתאצין עם פלסבו או עם אבץ – קרנוזין. עם אינדומתאצין לבדו הייתה פי שלוש יותר חדירות במעי. בקבוצת האינדומתאצין עם אבץ – קרנוזין לא הייתה עליה משמעותית בחדירות המעי. מסקנת החוקרים הייתה שאבץ – קרנוזין ייצב את התאים בשכבה הרירית הן בקיבה והן במעי הדק.
במחקר נוסף, חוקרים בדקו את השפעת מתן התוסף על חדירות המעי אצל אתלטים. זה היה מחקר כפול סמיות, עם פלסבו. שמונה אתלטים נטלו את התכשיר או פלסבו במשך 14 ימים. אצל נוטלי הפלסבו שעשו התעמלות, חדירות המעי הייתה פי שלוש יותר שלילית. אצל נוטלי התכשיר, חדירות המעי ירדה ב – 70%, שיפור רב. התכשיר מחזק ומשפר את בריאות מערכת העיכול. בסך הכול, תכשיר זה מגן על מערכת העיכול, על עמידות דפנות הקיבה, מפחית דלקות אשר נגרמות מגסטריטיס וכיבי קיבה, הוא מגן במידה רבה בפני סרטן הקיבה. לעומת זאת, תרופות NSAIDs שנלקחות לתקופות ארוכות גורמת לנזק לקיבה, לא רק לדפנותיה. נזקים נוספים שנמצאו בנטילת תרופות NSAIDs הנם: איבופרופן שנלקח 1-7 ימים, הגדיל פי 1.48 את הסיכון ללקות בהתקף לב, נפרוקסן שנלקח 1-7 ימים הגדיל פי 1.53 את הסיכון ללקות בהתקף לב. נטילה קבועה של תרופות NSAIDs , כגון איבופרופן, מעלה את הסיכון למחלות כליה ב – 32%, כך שאבץ – קרנוזין הנו לא רק חומר להגנה, הוא צריך לבוא במקום התרופות. חומר זה מגן על הקיבה ללא תופעות לוואי, כפי שכן קורה בטיפול עם תרופות NSAIDs.
בניסוי כפול סמיות שנערך במשך שבועיים נטלו המשתתפים שתי כמוסות עם חיידק פרוביוטי ספציפי בשם DSMZ 17648 ביום, או פלסבו. לאחר הניסוי נמצאה ירידה משמעותית בהליקובקטר הפילורי אצל נוטלי הכמוסות, לעומת הפלסבו..

לסיכום, טיפול באמצעות אבץ – קרנוזין ובאמצעות DSMZ 17648 מומלץ מכיוון שנמצא כמועיל וללא תופעות הלוואי החמורות העלולות להיגרם בשימוש בתרופות NSAIDs.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול