תוספת מלטונין לסוגיו תורמת לשינה ולתפקוד מוחי

 

מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

 

לאנשים רבים, בייחוד בגילאים מבוגרים, יש קשיי הירדמות. במחקר שנעשה בשנת 2017 עם בע"ח נמצא שחוסר שינה מספקת פוגע במוח ובתפיסה, גורם לחוסר סבלנות, מעלה סיכון לסוכרת, ליתר לחץ דם, להתקפי לב ועלול לגרום לתמותה בגיל צעיר. כבר משנת 1992, הוכנס שימוש במלטונין כתחליף טבעי לתרופות שינה. תוסף זה עזר לרבים שסבלו מנדודי שינה, אבל לא כל סוגי נדודי השינה פחתו עם נטילת מלטונין. לגבי אלו שהמשיכו לסבול מנדודי שינה נמצא שסוג חדש של התוסף מלטונין, מלטונין מיקרונייזד, הביא להקלה מיידית במצב, לרגיעה שעזרה להירדם ולשינה ממושכת יותר.

בלוטת האצטרובל פועלת כמו שעון מרכזי של הגוף ומביאה למנוחת המוח ושאר האיברים כשמגיע זמן השינה. הייצור של מלטונין על ידי בלוטת האצטרובל פוחת עם הגיל. הפרעה בייצור מלטונין נמצאה במצבים של בעיות כרוניות כמו עלייה ברמת הסוכר בדם. הבעיה מהווה סיכון בריאותי עבור מיליוני בני אדם בעולם, מאחר ורמות מלטונין נמוכות נמצאו קשורות ליותר סיכון למחלות נוירולוגיות ניווניות כמו אלצהיימר וליותר סיכון לאירוע מוחי. מחסור במלטונין די בו כדי לגרום לתופעות בריאותיות שליליות רבות. מלטונין משפר את איכות השינה. שינה גרועה ולא מספקת נגרמת עקב ירידה בשחרור מלטונין בגוף. לתרופות מרשם לשינה יש תופעות לוואי רבות וקשות, יש התמכרות וסיכון רב לתמותה בגיל צעיר יחסית. מתן מלטונין כתוסף נמצא עוזר לשינה טובה יותר וממושכת יותר. לגבי אלו להם יש קושי לישון מכסת שעות נכונה, מלטונין בשחרור איטי יעניק את מלוא הזמן והאיכות של השינה וללא הפרעות. מלטונין מיקרונייזד החדש יוצר במיוחד כדי לשחרר 0.75 מ"ג מלטונין כדי לאפשר הירדמות עד מהרה ועוד 0.75 מ"ג בשבע השעות שלאחר מכן כדי לתרום לכמות שינה מספקת. לגבי אלו שיש להם קשיים לשמור על השינה במשך הלילה, מתן מלטונין יכול לעזור למעגל ערות-שינה בפעולתו. ישנם סוגי תוספים רבים של מלטונין ולמי שיש הפרעות שינה, מוטב שיבחר את הטוב שבהם. למי שמתקשים להירדם וגם להמשיך לישון את מלוא השעות, תוסף זה של מלטונין עשוי להיות הפתרון. הירדמות מהירה תורמת רבות לשמירת הבריאות.

בניסוי כפול סמיות ומוצלב עם 12 מבוגרים שסבלו מהפרעות שינה, נתנו להם במשך שלושה שבועות מלטונין ולאחר מכן במשך שלושה שבועות, פלסבו. מסקנות המחקר היו שהמלטונין החליף ביעילות תרופות שינה ושיפר את איכות השינה. רבים מן המרפאים בדרך טבעית משתמשים במלטונין. לפי תגובת המטופלים ניתן לקבוע מהי המנה המתאימה להם. מאחר ולכל אדם יש משך ואיכות שינה שונים, יש לערוך ניסוי וטעייה עד שימצא המינון הנכון, בין בצורת נוזל או טבליות בשחרור איטי. המלטונין שמשתחרר עשוי להביא לשינה תוך זמן קצר יותר ולגרום לשינה יותר מרעננת ומשקמת. לגבי חלק מן האנשים, הצורה הנוזלית של מלטונין מביאה לתוצאות המצופות, אך לגבי אחרים הירידה בכמות המלטונין שמתרחשת במשך הלילה גורמת להפרעה של משך השינה או להפרעה בהירדמות חוזרת אם מתעוררים בלילה. לגביהם, מלטונין בשחרור מתמשך מביא לשנת לילה מלאה וללא הפרעות. סוג חדש זה של תוצר מלטונין עוזר גם להירדמות עד מהרה וגם למשך שנת לילה מספקת, לבל תהייה נפילת מלטונין במשך הלילה. לסובלים מבעיות שינה, רצוי ליטול את התוסף 30-120 דקות לפני זמן השינה. הסיכונים שבהפרעות שינה רבים ונרחבים הרבה יותר מאשר רק עייפות. המלטונין מגביר יכולת התמודדות עם סטרס וחרדה ועם מצבים נוספים שמפריעים למחזור ערות-שינה וגורמים לשינה גרועה וליותר סטרס.

מלטונין מגן על העצבים

מלטונין נמצא מגן על המוח בפני הזדקנות, סטרס חמצוני ומחלות ניווניות של המוח שנלוות פעמים רבות להזדקנות. בנוסף, מדענים גם מצאו שלירידה בכמות המלטונין יכולה להיות השפעה רבה על התפתחות מחלות ניווניות של המוח. בניסויים עם בעלי חיים ראו שלמלטונין יש השפעות מגנות על המוח ובכלל זה נגד התכווצות שלו, מחלות אלצהיימר ופרקינסון והוא משפר את פעולת מחסום דם – מוח והתנפחות המוח שעלולה לקרות אחרי פגיעה בו. מחסום דם – מוח חיוני לפעולת העצבים. נזק במוח מקדים למחלות עצבים שונות ואף מגביר את הסיכון להשמנה. מחקרים רבים שנערכו מצאו שמלטונין כתוסף עשוי לעזור לתפקוד מחסום דם – מוח אצל קשישים. הוא מפחית גם במידה דרמטית כאבי ראש והתקפי מיגרנה שפוגעים קשה באיכות החיים. שינה לא מספקת מעלה סיכון למחלת אלצהיימר. חוסר שינה מתמשך אצל מבוגרים נמצא פוגע ביכולות קוגניטיביות ומעלה רמת ביטא – עמילואיד במוח. ההשלכות יכולות להיות קשות מאחר ורמת ביטא – עמילואיד גבוהה במוח הינה בין גורמי מחלת אלצהיימר.

בניסוי שנעשה עם 283 משתתפים בגיל ממוצע של 77 במשך שנתיים, נמדדו כמויות ביטא עמילואיד וגם שעות השינה של המשתתפים. נמצא שאצל אלו להם הייתה הכמות הרבה ביותר של ביטא עמילואיד הייתה פחות ערנות ביום. חלקי המוח שהושפעו לרעה היו יותר פגועים מבחינת זיכרון, התנהגות ורגשות. שינה דרושה לסילוק רעלים ובכללם ביטא עמילואיד. נמצא כי בקרב קשישים בעלי בעיות שינה שנמנמו רבות במהלך היום עלו רמות הביטא עמילואיד, מה שהגדיל עוד יותר את רמות העייפות שלהם ולכן מומלצת שנת לילה ממושכת ורציפה, על פני שינה חלקית בלילה ונמנום במהלך היום. שנת לילה רציפה ללא נמנום במהלך היום מפחיתה את רמות ביטא עמילואיד וכך מקטינה את הסיכון למחלות מוח ניווניות, כגון אלצהיימר. נטילת מלטונין להסדרת השינה תוכל לסייע לקשישים לסגל הרגלי מנוחה נכונים, הכוללים שנת לילה רציפה וארוכה על חשבון עייפות ונמנום במהלך היום.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול