תרכיז צמחי המגן בפני חשיפת יתר לשמש

 

מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

חשיפה נכונה לשמש יכולה לתרום לאספקה של ויטמין D. אם נוהג זה לא עוזר, יש ליטול תוספי ויטמין D, תמיד ביחד עם ויטמין K2. אבל, חשיפת יתר עד כדי כוויות בעור ואפילו רק עד התחלת האדמת העור, גורמת לעור להזדקן. חשיפת יתר עלולה לגרום גם לסרטן עור. זו שאלה של מיקום גיאוגרפי. בשוודיה, למשל, אותן נשים שנחשפות לשמש כאשר היא זמינה, חיות בממוצע 20 שנה יותר מאלו שעובדות כל שעות השמש במשרדים וכדומה. יש צמחים שנטילתם תשמור על בריאות העור, כאשר הוא נתון בחשיפה נכונה, לא מועטה מדי ולא רבה מדי. קרם שיזוף לא יעשה את הפעולה של צמחים כאלו. באמריקה המרכזית ישנו צמח בשם פוליפודיום ליקוטומוס (Polypodium leucotomos) שבהיותו נצרך, דרך הפה, הוא מספק הגנה בפני קרניים אולטרא סגולות שפוגעות בעור ועלולות לגרום לסרטן עור. חשוב לציין שהתמרחות בקרמים כהגנה על העור, מונעת כמעט לחלוטין את ספיגת אותן קרני שמש שבגוף מייצרות את ויטמין D. גם מיצוי של תפוז דם וניקוטינאמיד, סיפקו הגנה על העור נגד נזקי קרינת השמש. נטילתם כל בוקר תעזור נגד נזקי חשיפה ארוכת זמן לשמש. בכל מקרה, חשיפה לשמש אמורה להיות רק לזמן מוגבל. חשיפה מופרזת מעבר למה שדרוש ליצירת ויטמין D, תגרום להזדקנות העור ויותר סיכון לסרטן העור.

תרכיז הצמח פוליפודיום ליקוטומוס, כאמור, מאוד מגן. צמח זה עשיר בפוליפנולים שמונעים עקה חימצונית ודלקות ובליעתו מהווה הגנה מקרינה עודפת. בהפרזה, קרניים אולטרא סגולות פוגעות ב – DNA ובכך מעלות סיכון לסרטן עור. ניקוטינאמיד ותפוזי דם מחזקים עוד יותר את יכולת ההגנה של צמח הפוליפודיום ליקוטומוס. צמח זה גם מונע דלקות בעור. הוא מגן בזמן חשיפה לעודף קרינה ואפילו מתקן נזקים שקרו זמן סביר לפני נטילתו. כאשר קרני UV בעודף פוגעות ב – DNA, אין סילוק או תיקון של ה – DNA הפגוע. במחקרי בעלי חיים עם עכברים קירחים שנחשפו לשמש נמצאה תועלת של פוליפודיום ליקוטומוס כנגד שלושה נזקים אלו.

השפעה נוגדת הזדקנות

חוקרים בדקו את הצמח לגבי אפקטים נוגדי הזדקנות, הם מצאו שתרכיז צמח זה בולם אנזימים המפרקים אלסטין וקולגן, הדרושים למראה צעיר של העור ובכך מונע את התוצאות העיקריות של הזדקנות העור. בניסויים עם בני אדם בריאים בגילאי 29-54 שנטלו 480 מ"ג של תרכיז פוליפודיום ליקוטומוס ונחשפו לקרינת UV ברמה נמוכה ובמקביל נטלו תרכיז של צמח זה, הייתה ירידה בנזק של ה – DNA בעור. באותו מחקר, כאשר נתנו להם פלסבו, הייתה עלייה של 217% בנזק של מוטציות ל – DNA ועם הצמח הייתה ירידה של 84% בנזק – הבדל מאוד משמעותי. נזק כזה, הקורה בלי השימוש בצמח, מהווה סיבה עיקרית להזדקנות העור וסרטני עור. אחרי חשיפה לקרינת UV גבוהה, בקבוצת הפלסבו הייתה עלייה של 760% בנזק. לעומת זאת, עם נטילת הצמח, הנזק לקרינה רבה היה רק 61%.

ניקוטינאמיד

נזק נוסף של קרינת UV הנו הפחתת כמויות ה – ATP (אדנוזין טריפוספט) בגוף, שהוא החומר לו זקוק הגוף לשם תיקון נזקי קרינת UV.

ויטמין B3 בצורת ניקוטינאמיד עזר לצמצום הפגיעה ב – ATP שבתאים. חומר זה דרוש להתחדשות ה – DNA בתאים, בהגבירו את מספר התאים בהם ה – DNA משוקם. החומר עוזר גם נגד מצבים של דיכוי המערכת החיסונית. בדרכים אלו ניקוטינאמיד מצמצם סיכון לחלות בסרטן עור. יכולתו לספק הגנה נגד סרטן הוכחה בניסוי קליני בו נטלו חלק 386 אנשים שהיו להם לפחות שני סוגי סרטן שאינם מלנומה בחמש שנות חייהם הקודמות. מצב זה העמיד אותם בקבוצה של בעלי סיכון גבוה לסרטן עור עתידי. הם  קיבלו  500 מ"ג  של  ניקוטינאמיד  או פלסבו פעמיים ביום.

אחרי 12 חודשים שיעור חזרת סרטן עור שאינו מלנומה, ירד ב – 23% לעומת המצב בקבוצת הביקורת. מיצוי של תפוז דם מהווה השלמה טובה לפוליפודיום ליקוטומוס מאחר ויש בו חומרי הגנה כנגד דלקות וסטרס חמצוני הנגרמים מקרינת UV. הוא מופק מתפוזי דם, יש בו הגנה בפני נזקי UV בזכות העובדה שיש בו שפע אנתוציאנינים, פלבונואידים וחומצות הידרוקסיצינמיות hydroxycinnamic acids)). נמצא שבניסויים עם בני אדם מתן תכשירי פרי זה הפחיתו את נזקי כוויות השמש ב – 35%. במחקר, חשפו תאי עור לתרכיז פרי זה ואחר כך חשפו אותם לקרינת UV. נמצא שהתמצית של פרי זה הפחיתה במידה משמעותית נזק לתאים מקרינת UV. היו פחות דלקות ופחות תמותת תאים.

עודף קרינת שמש פוגעת בעור. יש קשר הדוק בין משך הזמן של כוויות שמש והתפתחות של סרטני עור שונים. חשיפה לקרינת UV מפעילה שורת תגובות שמתבטאת בעור מזדקן, בסרטני עור או בשניהם גם יחד. קודם כל, הקרינה גורמת נזק ל – DNA ואז יש ריאקציות פוטוכימיות שגורמות למוטציות ב – DNA ומכך יכולה לנבוע הזדקנות מוקדמת של העור או התפתחות סרטני עור. קרינת UV מונעת את תהליך ההתחדשות הטבעי של תאי עור שניזוקו. יש הפרעה לגן D53, גן מדכא סרטן. כאשר יש נזק ל – DNA, הגן D53 שוב אינו מסוגל למלא את תפקידו, כך אין תיקון או חידוש ל – DNA. התאים עוברים שינוי שלילי ומתחילים להתרבות. מוטציות בגן זה מצויות מאוד אצל חולי סרטן. בנוסף, קרינת UV בולמת יצירת ATP יעיל. בלי די ATP יכולת הריפוי של הגוף נפגמת. נטילת תכשיר פוליפודיום ליקוטומוס, ניקוטינאמיד ומיצוי של תפוז דם מנטרלת נזקי UV בכך שהם מאפשרים הגנה וחידוש של DNA בעור ומומלץ ליטול אותם למען השמירה על בריאות העור.

 

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול