תזונה ותוספים לטיפול בסוכרת – מחקרים חדשים

תזונה ותוספים לטיפול בסוכרת

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומהאינטרנט. הנזקק לטיפול – מן הראוי שיפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

 

במרבית מקרי המחלות, עדיף טיפול טבעי ולא תרופות. באשר לטיפולים תרופתיים לחולי סוכרת, אלו ממש לא עוזרים וזאת למרות ההשקעה של ביליוני דולרים במחקר תרופות של החברות הגדולות שעדיין משלות את עצמן ואת הציבור, שסוף סוף תימצא התרופה האופטימאלית. לא מפה תבוא הישועה.

כותב המאמר, באנגלית, שתמציתו מובאת בזאת, אומר שהוא טיפל באנשים רבים שלקחו שנים רבות תרופות לשם טיפול בסוכרת מסוג 2, ממנה הם סבלו. בריאותם לא השתפרה. אצל כל אלו שלקחו תרופות זמן רב היו סימפטומים כאלו: עודף משקל, עודף אינסולין בדם, בצקות, יכולת ספורטיבית דלה והופעה כללית חולנית. הם סבלו מנוירופתיה, כאבים בידיים וברגליים ומעטים מאוד מהם סברו שהתרופות עוזרות להם.

בהמשך, רופא זה עצמו נתגלה כי חולה סוכרת סוג 2 וסבל מכאב חד ברגליים. מתוך ניסיונו עם חולים, הוא ידע שתרופות שניתנות לאנשים הסובלים מכאבים, גרמו להם לישון שעות רבות ולהיות מטושטשים – והכאבים לא עברו.

הטיפול הקונבנציונאלי נגד סוכרת מתבסס על התייחסות לרמות ההמוגלובין המסוכרר. הוא נוצר כאשר יש רמה גבוהה של סוכר בדם, סוכר שנקשר אל ההמוגלובין שבכדוריות האדומות. כדוריות כאלו שוב אינן פעילות. כאשר יש מצב כזה, זה אומר שהגוף ניזוק מעודף סוכר בדם. רופא זה מצא אצל חולי סוכרת רבים רמה נמוכה של המוגלובין מסוכרר, פחות מ-6.5% ובכל זאת הם סבלו מכאבי רגליים. הוא החליט לבדוק את כל הנושא של המוגלובין מסוכרר.

הבעיה העיקרית היא שיש דפוס פעולה אחיד לטיפול הקונבנציונאלי בסוכרת – יש רמת סוכר גבוהה בדם ואותה יש להוריד. עודף הסוכר מופרש אצל סוכרתיים בשתן במקום שהגוף ישתמש בו לחילוף חומרים ושחרור אנרגיה.

ברפואה המקובלת נותנים תרופות או גם אינסולין, כאשר רמות הסוכר בדם גבוהות – וזאת כדי לגרום לגוף לפרק את הסוכר לשם הפקת אנרגיה. רוב הטיפולים של הרפואה הזו מכוונים למטרה זו – שהסוכר ינוצל לאנרגיה ולא יופרש בשתן. כאשר קלוריות עודפות אלו נכנסות לתאים, נוצרים עוד יותר מוצרי סכרור שמסכנים את הגוף.

בשנת 2005, חוקר בריטי בשם פאול ת'ורנס פרסם מחקר, שמצא שלרבים מחולי הסוכרת חסר ויטמין B1 (1). עודף סוכר גורם לסוג מסוים של פגיעה בכליות שגורמת לתיאמין, ויטמין B1, להיות מופרש דרך הכליות ברמה של 16 עד 25 פעמים יותר מאשר אצל אדם בריא. כך נגרם מחסור רב בוויטמין זה. במחקרים אחרים נמצאו אצל חולי סוכרת מחסורים גם בוויטמיני B אחרים, כמו גם בוויטמיני C ו-D (2). מחסורים אלו יכולים לגרום למרבית הסימפטומים של הסוכרת, ובהם נוירופתיות, נזק כלייתי, נזק לרשתית העין ואי ספיקת לב. זה מעלה את השאלה אם סימפטומים אלו נובעים מסוכרת, או שהם אולי מהווים מחלת בריברי חריפה? (מחלה הנובעת מתת תזונה).

רופא זה מספר שלאחר שאובחן כחולה סוכרת, הרופא שטיפל בו הציע לו לקחת סטטינים, מטפורמין ותרופה בשם רייטה. הוא סרב לכולם. במקום זה הוא החל לקחת ויטמינים – רמה גבוהה של ויטמין B1 וויטמינים ותוספי תזונה אחרים. אם כי כאבי רגליים שלו היו די חמורים, הוא ידע שלא מתרופות תבוא הישועה והחליט ללכת רק עם הריפוי הטבעי. את רמות הוויטמינים הנדרשות לטיפול בסוכרת אי אפשר לקבל ממזון לבדו – חייבים לקחת תוספים.

המינונים אותם הוא לקח היו כך: 250 מ"ג ויטמין B1 – ארבע פעמים ביום, 250 מ"ג B6, מאה מ"ג פירידוקסל-5-פוספט, אצטיל-L-קרניטין ומגנזיום. הוא ממליץ על סוגי מגנזיום אלו: אספרטאט, ציטראט, מלטאט, או כלוריד. הוא ערך שינויים ברמות של התוספים לפי מצב הכאב ברגליים. הוא לקח גם ויטמין C (2). הרופא המטפל בו לא אישר טיפול זה, אך היה סקרן לראות מה תוצאותיו. לפי התוכנית של דר' אברהם הופר, שטיפל בחולי סוכרת ארבעים שנה, הטיפול כולל שמירה על משקל הגוף, מגנזיום, כרום, סידן, ויטמיני C, B ו-D ואכילת פחמימות מלאות.

עד מהרה נחלשו הכאבים מהם הוא סבל. תוך שבוע נעלמו כמעט כליל הכאבים הקשים שהיו לו בקרסוליים. כל שאר הסימפטומים נעלמו תוך שלושה שבועות. הוא נוכח לדעת שכל זה איננו טיפול בסוכרת, אבל הוא ממזער את הסימפטומים. כל עוד מספקים לגוף די ויטמין B1 וויטמיני B אחרים, הסימפטומים נעלמים.

אחרי שנתיים הוא עבר בדיקות דם. הוא ירד מעט במשקל והרגיש טוב, ללא בעיות ראייה ועם הרגשה גופנית ונפשית טובה. בדיקות הדם אצלו הראו שלא נמצאו סיבוכי סוכרת, למרות כך שרמת הסוכר אצלו הייתה כ-180 וההמוגלובין המסוכרר 9.1%. בבדיקות עיניים מקיפות לא נמצא אצלו כל נזק.

הסוכרת אומנם לא נרפאה, אבל העובדה שלא היו לו נזקים שצפויים עם מחלת הסוכרת מלמדת ששינויי התזונה ונטילת תוספי מזון כמו אלו שהוא לקח, ויטמינים ומספר מינרלים, יש בהם חשיבות רבה למניעת נזקי המחלה.

מחקרים הראו שרמת ההמוגלובין המסוכרר לא צריכה להיות אבן הבוחן העיקרית לפיה מתחילים לתת תרופות ו/או אינסולין. שינויי תזונה ותוספים ימנעו את נזקי המחלה.

כיום, ידוע שחוץ מכל האמור לעיל, מעבר לתפריט של 100% אוכל לא מבושל מאוד עוזר, לעתים קרובות מרפא כליל את מחלת הסוכרת.

 

טיפול בחולי סוכרת עם תפריט של מזון שכולו לא מבושל

בחלק הראשון של מאמר זה הובא סיפורו של אדם שבעזרת כמויות גדולות של ויטמינים ושינויי תזונה מסוימים בלם את הנזקים שנוצרו בגופו כתוצאה מרמת הסוכר הגבוהה והרמה הגבוהה של ההמוגלובין המסוכרר שמהן סבל. כיום יודעים שיש דרכים עוד יותר רדיקליות המרפאות סוכרת מן היסוד. דרכים אלו עזרו לרפא אפילו אנשים שהיו חולי סוכרת מסוג 1, המכונה סוכרת נעורים. בבסיסה של שיטת ריפוי זו יש ציר מרכזי – היצמדות לתפריט צמחוני-טבעוני, עם 100% אוכל לא מבושל. שום מזון מבושל או אפוי לא נכלל בתפריט זה.

כיום, המוביל של שיטה זו בארה"ב הוא דר' גבריאל קוסנר, MD. רופא זה הנו פסיכיאטר ורופא משפחה. במסגרת לימודיו וניסיונו הוא הגיע לידי מסקנה שאי אפשר לטפל בהפרעות נפשיות בלי טיפול בגוף ושאי אפשר לרפא מחלות גוף בלי להתייחס למצב הנפשי של החולה.

הוא הקים מרכז ריפוי הוליסטי במדינת אריזונה, וכתב שבעה ספרים בנושאי רפואה. בספרו השביעי, הוא כותב על פרי ניסיונו בריפוי חולי סוכרת בעזרת תפריט טבעוני עם 100% מזון לא מבושל. בעזרת תפריט כזה, תוך שלושה שבועות, הוא הצליח לרפא חולי סוכרת מסוג 2. היו גם חולי סוכרת מסוג 1 שנרפאו. זוהי שיטה לניקוי הגוף, אבל לדעתי, אם אדם שחי כך שלושה שבועות יחזור לתפריט עם אוכל מבושל, מחלותיו יחזרו במוקדם או במאוחר.

תפריט כזה של 100% אוכל לא מבושל עוזר במספר מישורים. בשנת 2001 פורסם מחקר שנעשה עם עכברים ונמצא שצמצום הקלוריות בתזונתם ב-40% הגביר אצלם את הפעילות של הגנים נוגדי החמצון ונוגדי הסרטן. ובכן, כאשר אוכלים מזון מבושל, מאבדים 50% מן החלבון שיש בו, 70% עד 80% מן הוויטמינים שבו ו-95% מרכיבי תזונה מסוימים. כך, עם אכילת מזון לא מבושל, אדם יכול לאכול מחצית ממה שהיה מורגל כשאכל אוכל מבושל ולהפעיל את הגנים נוגדי ההזדקנות שבגופו.

כאשר אדם אוכל מזון מבושל, אין הוא מקבל את האנרגיות של כדור הארץ. אם אדם אוכל בשר, הפרה מקבלת את האנרגיות האלו ולא האדם שאוכל בשר. אכילת מזון לא מבושל קושרת את האדם במישורין לפלנטה החיה, לכדור הארץ. אשר לאכילת בשר, נשים שאוכלות בשר חשופות פי ארבע יותר לסרטן השד, גברים אוכלי בשר חשופים פי שלוש עד שש פעמים יותר לסרטן הערמונית, יש סיכון פי ארבע ללקות בסוכרת ובמחלות כרוניות אחרות. שותי חלב ואוכלי מוצריו חשופים פי שלושה יותר ללקות בלוקמיה.

במחקר בסין נמצא שככל שאוכלים יותר בשר, יש יותר מחלות בכלל ויותר סרטן בפרט. סוכר הוא האשם העיקרי בהתפתחות מחלת הסוכרת. אבל ידוע שאוכלי בשר, דגים ועוף הם בעלי סיכון גבוה פי ארבע ללקות בסוכרת, מאחר ונמצא שמזונות אלו גורמים לעמידות לאינסולין, מצב טרום סוכרתי. יש גם סיבות נוספות מדוע לא לאכול בשר, והן התאכזרות לבעלי החיים, בעיית הרעב בעולם, כמו גם שינויים אקולוגיים.

לאוכלי מזון לא מבושל יש 1/10 הסיכון ללקות בהתקף לב ורבע סיכון לקבל סוכרת. תפריט צמחוני עם חלב וביצים אין בו די. כאמור, צריכת חלב ומוצריו מעלה פי שלושה את הסיכון לחלות בלוקמיה וגם פי עשרה יותר בסרטן הריאות. האשמה היא בעיקר בחלבוני החלב. בבשר ובחלב של חיות המשק יש רעלי סביבה. כאשר אישה מניקה אוכלת מזונות כאלו, הרעלים עוברים אל התינוק. בביצים יש חיידקים ווירוסים. לאישה שאוכלת אפילו ביצה אחת בשבוע יש סיכון כפול לסרטן שחלות.

‏עם מזון חי אין סתימת עורקים, לכן לגברים הניזונים מתפריט כזה יש כושר מיני ניכר ללא צורך בוויאגרה ודומיה. תפריט המזון הלא מבושל נוסה כבר בשנות ה-20. מקס גרסון ריפא את אלברט שוויצר מסוכרת עם מזון לא מבושל. מאז, שיטה זו פותחה יותר ויותר.

ברפואה המקובלת, אין כלל מודעות להשפעת מזון מבושל ומזון מן החי על הבריאות. בסנטוריום המוזכר פה בארה"ב, 53% מחולי סוכרת מסוג 2 ו-30% מחולי סוכרת מסוג 1 לא היו זקוקים יותר לתרופות בתוך שלושה שבועות של צריכת מזון לא מבושל.

תפריט כזה פועל, מאחר והוא מעורר לפעולה את הגנים נוגדי ההזדקנות. סוכרת שכיחה יותר בדרך כלל ככל שאנשים יותר מזדקנים. מעבר תזונתי כזה חשוב, מאחר וסוכרת היא כיום מגיפה בעולם. בכל רחבי תבל יש כיום 246 מיליוני אנשים חולי סוכרת – כל עשר שניות נפטר בעולם מישהו ממחלה זו והתחלואה בה גוברת כל הזמן. בארצות דרום אמריקה, בהן מרבים לאכול בשר, שכיחותה של הסוכרת היא מן הגבוהות בעולם.

אנשים חולי סוכרת יכולים לאמץ שיטה זו של אכילת מזון צמחי לא מבושל בעצמם. אבל, אם הם כבר מזריקים אינסולין, חשוב שהם יעשו את המעבר בפיקוח רפואי צמוד, כפי שיש בסנטוריום של רופא זה. לפי המקובל בממסד הרפואי, סוכרת הנה מחלה חשוכת מרפא – ואומנם היא כזאת כל עוד החולה ימשיך לאכול מזונות מן החי ואוכל מבושל. עם מעבר למזון צמחי כולו ולאוכל לא מבושל, רבים מחולי הסוכרת יבריאו כליל.

כרופא ופסיכיאטר, דר' גבריאל קוסנר ראה שאצל אנשים שאכלו מזון לא מבושל בלבד ורמת הסוכר בדם אצלם ירדה לנורמה, חל שיפור רב גם במצבם הנפשי. כל עוד אנשים אוכלים תפריט שגרתי, יש אצלם תנודות ברמת הסוכר בדם, מה שגורם לשינויי מצב רוח. דר' גבריאל אומר שמתוך ניסיונו בן ארבעים השנים, תפריט כזה מתאים לכל בני האדם. בשנים אלו הוא נתקל רק באישה אחת, שהגיעה אליו מאזור החוג הצפוני והייתה זקוקה לאכילת דגים פעם אחת בשבוע. מה שכן, הוא נותן תוספי ויטמין B12 לכל המטופלים אצלו – עם מזון צמחי בלבד חשוב להבטיח רמה טובה של הוויטמין הזה. צורתו הטובה ביותר היא מתילקובלאמין, בנטילה תחת הלשון.

עם זאת, חשוב לדעת שיש שונות בין אנשים שונים. יש הזקוקים ליותר חלבון, ויש הזקוקים לפחות. חלבונים צמחיים מעולים יש באגוזים, גרעינים כמו שומשום, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות ובשקדים. גרעיני דלעת ואגוזי פיסטוק חלבי עשירים בחומצה האמינית L-ליזין ובצירוף עם שקדים או שומשום מתקבל חלבון בעל ערך ביולוגי גבוה. מידה נאותה של חלבון יש גם בקטניות מונבטות, ומתוכן: עדשים, מש, חילבה, אספסת ותלתן מתאימים לאכילה גם בלי בישול או אידוי.

כדי לא להרגיש התנתקות חדה מההרגלים, עם כל מה שכרוך בכך, הוא ממליץ על מעבר איטי, תוך ניסיון למשוך לכך את המשפחה ומקורבים. יש אנשים שגם עם 80% מזון לא מבושל ירגישו תועלת רבה. למי שטרם ניסה דרך זו, הוא ממליץ להחליט שאוכלים מזון לא מבושל לתקופה של ארבעה חודשים. יש להתחיל בהדרגה. בהתחלה לוותר על בשר, אחר כך על עוף, לאחר מכן על דגים, מוצרי חלב וביצים ורק אחרי זה לוותר גם על אוכל מבושל או לפחות לאכול 80% אוכל לא מבושל. בשר הוא מזון ממכר ואחרי התנזרות ממנו במשך ארבעה חודשים, אדם ירגיש שינוי כה רב לטובה, ששוב הוא לא ירצה לחזור למזון כזה. שינוי כזה תורם גם להתעוררות רוחנית. גם בעיות נפשיות קשורות לאוכל. אם אדם מדוכא, הוא הולך לאכול. אם אדם חוגג, הוא הולך לאכול. לכן, כאשר עוברים למזון לא מבושל, חלק מן הרגשות השליליים יכולים להתעורר מכך. במצבים אלו, מוטב לעבור בהדרגה למזון לא מבושל. על כל פנים, אם אדם חולה בסוכרת, מחלת לב או סרטן, חשוב לו לעשות את השינוי כעת.

כיום אנשים לא מחוברים אל האדמה. ככל שניתן, יש ללכת יחפים או להתחבר אחרת לאנרגיות של כדור הארץ. פרטים על כך ראה במאמר הקשור לתרופה 'פלוויקס' בחוברת זו. אמנם, יותר קל לעשות מעברים כאלו כשנמצאים בכפר, אבל גם בעיר, עם שינוי תודעתי, אדם יכול לחפש דרכים לקשר טוב יותר עם הפלנטה. למעבר המוני לתפריט המבוסס על מזון צמחי לא מבושל תהיה גם השפעה על האקולוגיה של כדור הארץ.

מקורות

For more on Dr. Gabriel Cousens and his Center. GabrielCousens.com and TreeOfLife.nu.

More on Vegan Raw Food and Health:

Raw, Organic, and Vegan Products and Food Online

Raw for 30 Days – Documentary on Healing Diabetes with Raw Foods

Ani Phyo on Liven' Raw and Green

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול