צמיחתו של המקצוע תרפיית אור צליל וצבע הביאה להתגבשות שטחי טיפול עיקריים: פסיכותרפיה באמצעות אור וצבע, צבע ורפואה, תרפיה באור צליל וצבע בחינוך המיוחד, בחינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי.
תרפיה באמצעות אור צליל וצבע מיועדת לטפל בילדים, במתבגרים, במבוגרים ובקשישים החווים בעיות רגשיות- נפשיות. הטיפול נעשה בעיקר עם אנשים בריאים הנמצאים במשבר ועם אותם הרוצים להעמיק את המודעות לתקשורת האישית והחברתית ולממש את הפוטנציאל הגלום בהם ועם חולים הזקוקים לתמיכה והעצמה לעצם היותם.
בשטח הרפואה משתמשים באור וצבע למטרות הקשורות בשדה התחושתי- מוטורי (השגת שליטה מוטורית, שיווי משקל ואיזון, קואורדינציה מוטורית גסה ועדינה, שיפור הדיבור במצבי אפזיה), בשדה הפיזיולוגיה (הסדרת הנשימה, הרגעת קצב פעימות הלב וחיזוק המערכת החיסונית), בשדה הפסיכופיזיולוגיה (הפחתת כאב, הורדת רמת החרדה, ירידה במתח ועלייה ברגיעה, הגברת רמת האנרגיה והפחתת מידת העייפות) ובמכשור רפואי, כגון : MRI , הקרנת צבע ועוד'. הטיפול באור צליל וצבע יכול להינתן כטיפול על מנת להוריד רמת חרדה ורמת כאב, או להתלוות לטיפול הרפואי כטיפול תומך (דמיון מודרך, הדמיה, צלילים, צביעת מנדאלות וכו').
מטרות הטיפול:
תרפיסטים באור צליל וצבע עם ילדים מתמקדים בעיקר בתחום הרגשי- נפשי ובתחום ההתנהגותי- חברתי. בנוסף, מיקוד בנושאים הקשורים לתפיסה, לתחום הקוגניטיבי, לשפה ולתקשורת ולפיתוח יכולות לימודיות אצל הילדים המתקשים בבעיות למידה בכל הרמות .
המטרות בעבודה פרטנית ובעבודה קבוצתית באור צליל וצבע:
1. כלי המאפשר דינאמיקה קבוצתית
כיצד מתפקדת קבוצה? מהם הכוחות המניעים אותה? מהו התפקיד שמקבל על עצמו כל אחד מחברי הקבוצה? איך המטופל מראה את עצמו לאחרים ואיך אחרים קולטים אותו?
2. העמקת האינטראקציה בין חברי הקבוצה – בחירת המנדאלה ותהליך הציור..
3. תמיכת הקבוצה ביחיד
4. הצבעים והתדרים שבהם מקדמים ספונטאניות, יוזמה ויצירתיות
5. הרגשת שייכות, השתתפות והישגיות
6. התגברות על התנגדות
המטרות בעבודה באור צליל וצבע מאפשרות:
1. סובלימציה של רגשות
2. לגיטימציה לבטא רגשות
3. השגת שליטה באמצעות אובייקטיביזציה של תכנים
4. חיבור בין היגיון ורגש, מילולי ולא מילולי, מציאות ודמיון
5. הרחבת יכולת הבעה רגשית באמצעות הצבע והצליל ללא הרגשת איום
6. ארגון וסדר
7. הצבעים ככלי אבחוני ייעוצי וטיפולי
המטרות להשתלבות בקבוצה באמצעות הצבעים
1. מראה לדינאמיקה הקבוצתית
2. העמקה של פעולת הגומלין בין חברי הקבוצה
3. תמיכת הקבוצה בפרט
4. כלי להזדמנות לפתח ספונטאניות, יוזמה ויצירתיות בקבוצה בצד משמעת ושליטה עצמית.
5. הרגשת שייכות, השתתפות ושחרור ממגבלות
6. התגברות על התנגדות וקושי לשינוי
הפעילויות:
חשיפה לתדרי האור, לצבעים ולצלילים – השפעתם ומשמעותם לשיפור הקשר עם העצמי ועם הסביבה, ובמערכות היחסים במשפחה.