פרוביוטיקה חדשה שעוזרת נגד דלקות גרון

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

יש דלקות גרון שנגרמות מחיידקים ויש שנגרמות מווירוסים. לגבי דלקות גרון ויראליות, בדרך כלל הן קלות וחולפות עד מהרה. לא כן הדלקות הנגרמות מחיידקים, במקרים רבים מחיידק סטרפטוקוקוס. מתוך כלל דלקות הגרון, ויראליות וחיידקיות, הסטרפטוקוקוס אחראי לכ- 15% מכלל דלקות הגרון אצל מבוגרים ול- 30% אצל ילדים. הסימפטומים הם חום, כאב גרון והתנפחות בלוטות לימפה בגרון. רופאים נותנים אנטיביוטיקה לטיפול במצב זה, אך טיפול עם אנטיביוטיקה נושא בחובו נזקים בריאותיים רבי משמעות. הוא עלול לפגוע בפלורת המעיים הטבעית לתקופות מאוד ממושכות אחרי נטילתו. כיום פותח טיפול חדש, עם תכשיר פרוביוטי, טוב יותר, טבעי וללא נזקי האנטיביוטיקה. פרוביוטיקה זו מכונה בשם S. salivarius K12, ומחקרים הראו שהיא מפחיתה תחלואה בדלקת גרון מסטרפטוקוקוס, אבל גם דלקות גרון אחרות, אפילו ויראליות.
בבדיקות מרפאה פשוטות לא ניתן לאבחן אם דלקת הגרון נגרמה בגלל וירוס, מצב קל יחסית, או בגלל חיידק הסטרפטוקוקוס שיכול לגרום לסיבוכים בריאותיים רבים. על כל פנים, מרבית דלקות הגרון נגרמות מוירוסים. החיידק סטרפטוקוקוס פיוגנס גורם לכאב גרון שנמשך 3-5 ימים, ויכול לגרום לסיבוכים בריאותיים כמו מחלת לב ריאומטית או מחלת כליות. כיום, לסיבוכים אלו נדירים עם הטיפול האנטיביוטי, אך נזקי הטיפול הזה מתגלים יותר ויותר. אנטיביוטיקה לא עוזרת נגד וירוסים וגם חיידקים נעשו יותר ויותר עמידים כלפיה ולעיתים הם גורמים לסיבוכים עם מחלות קשות ביותר. כאשר לאדם מבוגר יש דלקת גרון, במרבית המקרים רופא ייתן לו אנטיביוטיקה, למרות כך שבשלשה רבעים מן המקרים היא לא תעזור. דרוש פתרון אחר ויש פתרון אחר – פרוביוטיקה חדשה שנלחמת בחיידקי סטרפטוקוקוס. מוצר זה התגלה בשנות ה- 80, בתרבית מאנשים שנראו כעמידים לדלקות גרון. הוא היה באופן טבעי רק אצל 2% מן האנשים שנראו עמידים לדלקות גרון. התכשיר לא מאפשר לחיידקי הסטרפ להתרבות. התכשיר הזה מייצר חומרים המכונים לנטיביוטיקה והיא מונעת התרבות של סוגי חיידקים רבים גורמי מחלות ובכללם חיידקי הסטרפ גורמי דלקות גרון. כך נמנעת התרבות של מיקרואורגניזמים גורמי מחלות. הוא מפורר את החיידקים והם מתים. התכשיר מצמצם גם הפרשה של החומר הדלקתי ציטוקין IL-8 ומעלה את רמת אינטרפרון גאמא האנטי דלקתי. כתוצאה מכך, לילדים שטופלו עם תכשיר טבעי זה היו פחות דלקות גרון מכל הסיבות. כך, ניתן למנוע או לרפא דלקות גרון ללא שימוש בתרופות מזיקות. למרבה הצער, עם התזונה הקלוקלת דלקות גרון מהוות בעיה בריאותית שכיחה אצל ילדים, אבל גם אצל מבוגרים.
דלקות גרון מהחיידק סטרפ הנחשבות למחלת ילדים קורות גם אצל מבוגרים, אם כי פחות. מרבית דלקות הגרון הן ויראליות ולא גורמות לנזק בהמשך. לא כן דלקות גרון מחיידקים. במקום ללקות בדלקת גרון שעלולה להסתבך, ניתן למנוע אותה מלכתחילה. כאמור, בקטריה פרוביוטית זו מחסלת חיידקי סטרפ בגרון. בניסויים קליניים, נמצא שאלו שלקחו תוסף זה מדי יום היו למעשה עמידים בפני דלקות גרון מכל הסוגים. הוא מאפשר לצלוח בשלום חורפים קשים, אפילו הרבה יותר קשים מהחורף בארץ, ללא דלקות גרון. על כל פנים, אם אדם כבר חלה במחלת חיידקים, חשוב שייטול את תוסף המזון ניאצינאמיד. כאמור, תוסף מזון זה מחזק את פעולת כדוריות הדם הלבנות שנלחמות בחיידקים עד פי אלף. לא את מספרן אלא עת יכולתן לקטול חיידקי מחלות, גם כאלו שעמידים בפני כל סוגי האנטיביוטיקה.
הוכחות קליניות
בניסוי, התכשיר ניתן למבוגרים שהיו רגישים לדלקות גרון והיו להם 4 או יותר אירועים כאלו בשנה שלפני הניסוי. עם תחילת הניסוי הם היו בריאים. ניתנה לחלקם טבלייה שנמסה בפה ולאחרים לא. הניסוי נמשך 90 יום. לאחר מכן הם היו במעקב, ללא טיפול, עוד 6 חודשים. אצל אלו שקיבלו את הטיפול, היו ב- 84% פחות דלקות גרון בתקופת נטילת התוסף, לעומת מצבם שנה קודם. אפילו בתקופת המעקב של 6 חודשים, היו להם ב- 62% פחות אירועים כאלו, לעומת מצבם של אלו שלא קיבלו את התוסף הזה. מחקר זה קודם כל הראה שתכשיר פרוביוטי זה עוזר נגד דלקת גרון חיידקית. במחקר אחר נתנו את התוסף לילדים בגיל בית ספר, גם פה ל-90 יום. גם במחקר זה היה לאחריו מעקב בן 6 חודשים. במהלך 90 ימי נטילת התוסף, תחלואה בדלקת גרון חיידקית ירדה ב- 92% בהשוואה לשנה קודמת. בהמשך, 6 החודשים, ירידה הייתה ב- 60%. הייתה גם ירידה של 40% בדלקות אוזניים יחסית לשנה קודמת. המסקנה הייתה שלא רק חיידקי סטרפ אלא גם חיידקים אחרים נקטלים על-ידי חומר טבעי זה.
במחקר שלישי, נתנו את התכשיר לילדים להם היו דלקות חוזרות ונשנות מסוג דלקת גרון חיידקית, למשך 90 יום, ירידה בתחלואה הייתה ב- 97% לעומת שנה קודמת, בה היו לילדים בממוצע 3.1 אינפקציות, לעומת רק 0.1 אירועים בזמן נטילת התוסף. אצל אלו שלא קיבלו אותו, לא היה כל שיפור. ראוי לציין שאצל נוטלי התוסף הייתה פחיתה של 80% גם בדלקות גרון ויראליות. הייתה אצלם גם עלייה באינטרפרון-גאמא האנטי ויראלי.
סיכום
דלקות גרון תוקפות כמעט כל אחד וגורמות לאובדן ימי עבודה, הפרעות שינה ופגיעה באיכות החיים. חיידקי סטרפטוקוקוס פוגעים גם בילדים וגם במבוגרים. תכשיר טבעי זה נבדק במחקרים קליניים ונמצא עוזר בכל סוגי דלקות גרון, במידה מסוימת גם בדלקות אוזניים. מן הראוי לייבא אותו לארץ.
מקורות

Life extension/ A Novel Probiotic To Reduce The Risk Of Strep Throat
December 2015 . By Laurie Ezreich
Shulman ST, Bisno AL, Clegg HW, et al. Clin Infect Dis. 2012 Nov:e86-102.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

בעולם האופטומטריה, בדיקת מיקוד ראייה ואבחון עין עצלה הם תהליכים חשובים ומרכזיים לשמירה על בריאות הראייה, במיוחד בקרב ילדים. עין עצלה (אמבליופיה), היא מצב

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה