דרכים טבעיות לטיפול בבעיות עיניים של הגיל המבוגר

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

בקרב מבוגרים שכיחות למדי בעיות עיניים כמו ניוון מקולארי גילי וקטרקט. יסקרו להלן מזונות ורכיבי תזונה שעשויים לעזור לבלימה, לעיתים גם לריפוי, של בעיות אלו. היותר מוכרים הם לוטאין, זיאקסנטין ומזו-זיאקסנטין. את שני הראשונים ניתן להשיג עם צריכת מזונות שעשירים בהם או כתוספי מזון. מזו-זיאקסנטין מצוי רק כתוסף מזון, בצורת נגזרת ביולוגית של זיאקסנטין.
לרשתית שבעין יש חלק חשוב בראיה – תקינותה תעזור מאוד למניעת בעיות ראיה בגיל המבוגר. המקולה נמצאת במרכז הרשתית שבעין והיא אחראית על ראיה של עצמים הממוקמים במרכז שדה הראיה. ניוון מקולארי גילי גורם לכך שהראיה במרכז נפגעת – אין בבעיה זו עיוורון מלא, כיוון שרואים בצידי שדה הראיה. המקולה מוגנת על-ידי פיגמנט צהוב.

הפיגמנט הצהוב במקולה נוצר מלוטאין, זיאקסנטין ומזו-זיאקסנטין. המקורות התזונתיים היותר עשירים בלוטאין וזיאקסנטין הם כרוב עלים (קייל) תרד ופלפל מתוק. מזו-זיאקסנטין לא נמצא במזון, הוא נוצר בגוף מלוטאין. חשוב לאכול את אותם ירקות שעשירים ברכיבי תזונה אלו. הם מצויים גם כתוספי מזון, אך חשוב שלא לוותר על אכילת ירקות אלו המבורכים גם ברכיבי תזונה נוספים. קייל, למשל, הוא בין הירקות העשירים ביותר בוויטמין C. עם תוספי התזונה הנ"ל נערכו לא מעט מחקרים על מנת לברר מהן הכמויות הדרושות מכל אחד מהם ועד כמה הם עוזרים למניעה ואף לריפוי של בעיות ראיה של הגיל המבוגר. ניסוי נערך על-ידי פרופסור בארה"ב שהוא עצמו סבל מבעיות ראיה לא פשוטות. במשך 3 חודשים הוא נטל תוספים של לוטאין וזיאקסנטין. בעקבות כך, חל אצלו שיפור בראיה, כולל ראיית לילה וראיה היקפית, כמו גם ראיית צבעים.
מספר מחקרים הראו גם שנטילת תוספים אלו האטה, ובמקרים מסוימים אפילו הסיגה לאחור, ניוון מקולארי גילי. כמות של לוטאין שתענה לדרישה של שמירת הראיה צריכה להיות כ-10 מ"ג ליום לוטאין וזיאקסנטין 2 מ"ג. מבוגרים בארה"ב מקבלים בממוצע מן המזון שהם צורכים 1-2 מ"ג מכל אחד מהם – מנה זעומה ביותר. מחקר שנמשך שנה נערך עם נטילה של שלושת התוספים האלו ביחד, 10 מ"ג לוטאין, 10 מ"ג מזו-זיאקסנטין ו- 2 מ"ג זיאקסנטין ליום. שיפור היה אצל אנשים שעם תחילת הניסוי הייתה להם ראיה נורמאלית לגילם. ניסוי זה הוכיח שללא ספק תוספי המזון הנזכרים עוזרים לשיפור הראיה. עורך המחקר מעיד על עצמו שהוא אוכל שפע של ירקות ופירות.
על כל פנים, חשוב לאכול את המגוון המתאים של ירקות, בכמות מספקת ומגידול אורגני. בתנאים כאלו, אולי התוספים שהוזכרו הם פחות חיוניים לשיפור הראייה. חשוב לאכול מגוון של ירקות ופירות ומצבעים שונים. נשאלת השאלה אילו מזונות ובאיזו צורה יספקו את רכיבי התזונה הדרושים לעיניים.

תרד, למשל, הוא מקור טוב ללוטאין. אך, אם מבשלים אותו, הלוטאין שבו נהרס.
מקורות טובים ללוטאין, בסדר יורד של הכמויות שבהם, הם המזונות הבאים כשהם לא מבושלים: קייל, תרד, ברוקולי, חסה, פפאיה ותפוזים. מנה של קייל תספק 26.5 מ"ג, תרד חי – 3.7 מ"ג והמזונות האחרים עוד פחות. ברור, אם כן, שחשוב לצרוך קייל בקביעות ובכמות מספקת. ניסוי בארץ הראה שצריכת נבטים של מספר צמחי בר עזרה מאוד לשיפור הראיה. הבעיה היא שנבטים אכילים כאלו, כמו נבטי חלמית, מרור הגינות, ניסנית, גדילן ועוד מצויים רק בתחילת החורף. ניתן להנביט אותם גם בעונות שנה אחרות אם משקים מספר ימים ולילות רצוף, עם מתזי ערפל.
ויטמין C עוזר למניעת קטרקט, אך במקרה זה, נמצא שלא תוספים שלו אלא מזונות שעשירים בו הם אלו שעוזרים. גם לגבי ויטמין זה, נמצא שקייל עשיר במיוחד. יעזרו גם תכשירים מפירות של ורדים ועוד סוגי ירקות ופירות.
DHA חשוב אף הוא לשמירת בריאות העיניים. המוצר היותר טוב מסוג זה מופק מאצות ים מיקרוסקופיות. הן יותר נקיות מזיהומים המצויים בים וכאנטי-אוקסידנט הן חזקות פי 40 יותר מאשר DHA משמן דגים. הוא עוזר גם נגד רטינופתיה של סוכרתיים. בקרב אלו שצרכו אותו היה סיכון מופחת ב- 60% לפתח ניוון מקולארי גילי לעומת אצל כלל האוכלוסיה בני גילם. צירוף של ויטמין C, אבץ ויטמין E, לוטאין וזיאקסנטין נתן את התוצאות היותר טובות לצמצום התחלואה בניוון מקולארי גילי. צריכה ממושכת של פרי הגרגרים בילברי עזרה אף היא, ובמידה רבה, לשמירת בריאות העיניים. פירות של בלוברי ופטל עזרו אף הם. ביחד עם הפירות המיובשים האלו, מומלץ שלא לזנוח נטילת לוטאין, זיאקסנטין ומזו-זיאקסנטין.
חשיפה רבת שעות לאור מלאכותי, בייחוד אור כחול, מזיקה בתכלית לראיה וגם גורמת להפרעות שינה. האורות היותר מזיקים הם פלואורוסנט ונורות מסוג לד. האור המלאכותי הטוב ביותר הוא זה המופק מנורות רגילות עם חוט להט – הוא היותר דומה לאור שמש. מומלץ לצאת החוצה כל יום, אחרי הזריחה, לזמן מה וללא משקפיים, כדי להפיק תועלת ממלוא הספקטרום של אור השמש. בשום פנים ואופן אין להסתכל ישירות לשמש, אף לא לשבריר שנייה.

יש להימנע מצריכת "מזונות" להם הוסיפו סוכר ומאלו המכילים שמנים צמחיים שעברו חימום והפכו לטרנס-איזומר. חשוב ביותר גם לשמור על רמה נאותה של ויטמין D בגוף.

מקורות
BBC Magazine September 6, 2016
Annual Review of Nutrition 2003;23:171-201
The Journal of Nutrition March 1, 2002; 132(3): 518S-542S
Investigative Ophthalmology and Visual Sciences June 1, 2016;57(7):3429-39
Nutraingredients-USA.com July 14, 2016
British Journal of Ophthalmology Aug 1998; 82(8): 907–910
Newhope.com September 7, 2016
Opthalmology June 2016; 123(6): 1237-1244
JAMA Opthalmology August 18, 2016
St. Joseph’s Health August 18, 2016
Opthalmology 117 (12): 2395-2401, December 2010

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול