השמנה, סיבות להשמנה

השמנה היא אחת הבעיות הנפוצות שבהם נתקלים היום, ויחד עם זה היא אחת הבעיות שבהם אנשים מגלים מודעות ונכונות לטפל (ולפעמים אפילו דורשים טיפול של בעיה שאינה קיימת).
ישנם חישובים פשוטים המקובלים לקביעת ההשמנה:

1מספר של קטלה.
– משקלה של אישה בעלת עצמות דקות אמור להיות 315-335 ג' לכל ס"מ של גובה;

-אישה בעלת עצמות ממוצעות אמורה להיות בעלת 340-360 ג' לכל ס"מ של גובה

– ואם היא בעלת עצמות רחבות – 365-386 ג' לכל ס"מ של גובה.
– לדוגמה, אם אישה בעלת עצמות רחבות וגובה 165 סמ'. היא אמורה לשקול 60-64 ק"ג

2. לחלק את המשקל בריבוע הגובה במטרים.
למשל, אם הגובה הינו 1.65 והמשקל הוא 68 קג', יש לחלק 68 ל-(1.65X1.65). אם התוצאה המתקבלת עולה על 25 מדובר במשקל יתר ואם התוצאה עולה על 30 – מדובר בהשמנה.
הסטטיסטיקה מראה שנכון להיום לכל אירופאי חמישי יש עודף משקל, מתוכם בקרב תושבי הערים ללמעלה מחצי מהאוכלוסייה יש עודף משקל והבעיה הולכת ומחמירה משנה לשנה.
רוב האנשים בעלי עודף משקל מודעים למצבם ומנסים (או לפחות פעם אחת ניסו) לרדת במשקל. ישנן אין סוף שיטות להרזיה ודיאטות למיניהן. למרות הכל, רק אחוז קטן מתוכם הצליח לרדת במשקל, ואחוז קטן עוד יותר הצליח לשמור על המשקל החדש.

סיבות להשמנה:
– לעיתים שמירת דיאטה למטרות הרזיה מהווה גורם להשמנה או להחמרת ההשמנה. לדוגמה, אנשים ששמרו דיאטת 1000 קלוריות וחיו בהרגשה מתמדת של רעב, בתום תקופת הדיאטה לא רק שמיד החזירו את משקלם הקודם, אלה החלו לעלות במשקל בקצב מהיר. דוגמה נוספת היא דיאטה דלת חלבון שנחשבה לבריאה, בה אנשים אכלו כמויות גדולות מאד של פחמימות למיניהן והגדילו בהרבה את צריכת הקלוריות שלהם – וכמובן את משקלם. אנשים שמורידים את משקלם בעזרת דיאטות קיצוניות או בעזרת מדכאי תאבון למיניהם, אמנם הרבה פעמים מורידים ממשקלם, אך לאחר דיאטות קצרות אלה (כי הינן מסוכנות לטווח ארוך ) אנשים חוזרים לאורח חיים רגיל ובמהרה מחזירים את משקלם האבוד.

– תזונה לקויה. מדובר קודם כל בתזונה עתירת קלוריות (כאשר צריכת הקלוריות עולה על הכמות שהגוף מסוגל לשרוף) ולצריכת מזון מזוקק (מוצריו של קמח לבן, אורז לבן, סוכר לבן, דגנים מזוקקים) ו"מהיר" ("ג'אנק פוד").

 חוסר פעילות גופנית
– חוסר איזון הורמונלי (במיוחד חוסר איזון בבלוטת התריס, אך גם הורמונים אחרים, כמו DHEA, Testosteron, GH, חוסר איזון בין Estrogen ל-Progesteron גורם להשמנה ולעצירת נוזלים)
– זיהום ברעלים סביבתיים (רבים מהחומרים הכימיים שאליהם אנחנו נחשפים מפריעים לתפקוד התקין של התאים ויכולים לפגוע בתהליכי חילוף החומרים. חומרי הדברה, מתכות רעילות דוגמת כספית, נאגרים ונשמרים ברקמות שומן כדי למנוע פגיעה באיברי הגוף החיוניים כמו מוח ולב)
– חוסר איזון בנוירוטרנסמיטרים (דוגמת סרוטונין, שרמתו הנמוכה גורמת לתחושת רעב ולתשוקה למתוק ו/או לפחמימות)
– בעיות רוחניות, נפשיות, רגשיות. אנשים רבים הסובלים מדיכאון או מחרדה צורכים מזון כדי להעניק לעצמם תחושה כוזבת של אהבה או מתוך ניסיון לשפר את התחושה ואת דימויים העצמי. חלק ניכר מהאנשים הלוקים בהשמנת יתר החלו לסבול מבעיות משקל לאחר טראומה רגשית שלא באה על פתרונה.

– בעיות בריאותיות קודמות (דוגמת תת-פעילות בלוטת התריס בעבר)
– תופעות לוואי של תרופות קונוונציונליות (דוגמת תרופות נוגדי דיכאון, הורמונים סינטטיים לנשים וכו').

– מדענים אנגליים גילו שחוסר בלפטין גורם להשמנה. חומר זה אחראי על הרגשת השובע וגם מעורר מרכז הנאה במוח. אנשים עם פגם תורשתי ביצור בחומר זה סובלים מתאבון יתר וממשיכים לאכול גם כאשר גופם כבר קיבל הרבה מעבר לצורכו.

– במחקר משותף של האוניברסיטה היפנית קייאו וחברת התרופות Yamanouti נמצא חלבון AGF, שמופרש על ידי הכבד ולא מאפשר לגוף להוסיף במשקלו ללא קשר לתזונה. מדענים מנסים עתה ליצר תרופה על בסיס AGF, שתאפשר לשלוט בתהליכי חילוף חומרים ולמנוע השמנת יתר וסכרת.

– גן C- HNGI גורם להשמנה וגם להופעת ליפומה (גידול ריקמת השומן).
– תקלות בגן 4 MC גורמות לצורות קשות ובלתי נתונות לטיפול של השמנה, כ-5% מכלל האוכלוסייה נושאות גן זה. כיום, בקליניקות אמריקניות רבות כבר לא נותנים דיאטות הרזיה לפני שבודקים גן זה.

– הופרדו כבר 12 גנים האחראיים על המיקום ועל הגודל של שכבות השומן בגוף.

היום אין ספק בכך שחילוף חומרים הינו תורשתי. אכן, לתורשה יש חלק נכבד בבעיה:
10% מכלל האוכלוסייה נושאת גנים האחראים על השמנה. אנשים כאלה לא יצליחו לרזות בשום שיטה מוכרת היום.
אבל זה 10%. מה עם השאר?
נמצא, שאצל 60% מהאנשים שסובלים מהשמנה הסיבה היחידה להשמנה היא תזונה לא נכונה.
נכון להיום, המדינה השמנה ביותר היא ארצות הברית. הסיבה לכך היא צריכת ג'אנק פוד. אמריקה היא אם הג'אנק פוד והאמריקאים צורכים אותו בכמויות עצומות. 90% מהילדים האמריקאים אוכלים במקדונלדס לפחות פעם בחודש. אם בשנת 1970 האמריקאים שילמו על ג'אנק פוד 6,000,000 דולר, ב-2005 זה היה כבר 134,000,000 דולר. סטטיסטיקאים אומרים שהיום אמריקאי ממוצע מוציא על ג'אנק פוד יותר כסף מאשר על השכלה אקדמית, מחשב, תוכנות מחשב, מכונית; יותר מאשר על תרבות ובידור גם יחד.

מאז השתרשות הג'אנק פוד, אנשים באמריקה משמינים יותר ויותר, הכושר הגופני שלהם יורד, ובריאותם נהיית יותר ויותר רופפת. עם הזמן הבעיה מחמירה יותר ויותר: משנות השבעים אחוז הסובלים מהשמנה באמריקה אצל המבוגרים עלה ב-50%, אצל ילדים מעל גיל 11 – ב-200% ואצל ילדים בגילאי 3-11 – ב-300%.

 

ג'אנק פוד הינו האוכל הלא בריא האולטימטיבי: הוא דל בסיבים תזונתיים, דל בחומרים מזינים, עשיר בקלוריות, במלח, בחומרי טעם וריח, חומרים משמרים, חומרי צבע, עמילן, סוכר, שומן מין החי, חיידקים פתוגניים וצירופי מזון לא בריאים. בנוסף הוא ממכר. היום ישנם אנשים ש"לא יכולים" בלי ג'אנק פוד! ויש כאלה שכבר אוכלים רק אותו. הוא גם מרגיל אנשים לאכול הרבה מעבר למה שהם זקוקים לו. מבחינה קלורית, מנה ממוצעת אחת של מקדונלדס היום מכילה כמעט כמות יומית של קלוריות, לה זקוק הילד. יש הערכה, שכ-110,000 אמריקאים מתים כל שנה כתוצאה מהשמנה. השמנה הינה גורם חשוב להתפתחות סכרת מסוג II. כשילדים מתרגלים לצרוך ג'אנק פוד, זה גורם להם להשמנה. והשמנה בגיל צעיר משנה את הביוכימיה של הגוף. לפי הערכת הרופאים, 33% מהילדים שנולדו בשנת 2000 יחלו בסוכרת.

האמריקאים מתמכרים למזון מהיר כבר בילדות וכבר אז מגיעים למשקל עודף. הסטטיסטיקה אומרת שאם ילד בגיל 13 הינו בעל משקל עודף, ב90% מהמקרים בגיל 35 הוא יסבול מהשמנה קשה. לפני מספר שנים הממשל האמריקאי הזהיר כי תוך עשרים שנה, השמנת יתר תעקוף עישון כגורם תמותה מספר אחד בארצות הברית. השמנת יתר הורגת מידי שנה פי שניים יותר אמריקאים מאשר תאונות דרכים. אמריקאים רבים מגיעים למימדים כה גדולים שזקוקים לארונות קבורה מיוחדים לאחר מותם.

שאיש לא יחשוב שזה קורה רק לאמריקאים, נפנה לעובדות. העובדות אומרות, שבכל מקום בעולם, אליו מגיעה תרבות הג'אנק פוד קורים אותם הדברים בדיוק. לדוגמה, באנגליה, בין השנים 1984 -1994 צריכת הג'אנק פוד הוכפלה – ויחד איתה הוכפלו אחוזי ההשמנה והמחלות הנלוות. גם בעולם השלישי, אליו הציוויליזציה מגיעה במגוון צורות, כולל ג'אנק פוד, נשמר היחס. ביפן הכירו במציאות העצובה, בה אנשים זקנים, הדבקים באוכל מסורתי חיים אחרי מות ילדיהם, המכורים לג'אנק פוד.

 

ובכן, הג'אנק פוד התפשט בעולם ויחד איתו גם בעיית ההשמנה והבעיות הנלוות אליה:
* בעיות פסיכולוגיות וחברתיות של אנשים שמנים בחברה הסוגדת לרזון
* מחלות. נמצא קשר בין השמנה לבין
– תפקודי הלב (לפי מחקר שנעשה ב-52 מדינות ופורסם ב-Circulation ג'אנק פוד אחראי על 33% מכלל התקפי לב בעולם.
– סרטן המעי הגס
– סרטן השד
– אסתמה
– לחץ דם גבוה
– סכרת
– שבץ
ועכשיו תעצרו לרגע וחשבו: מה תאכלו מחר ומה תתנו לילדים שלכם לאכול?

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד.
מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול