ערכו הבריאותי של שמן אניס

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

ברפואה העממית, שמן אניס שימש כבר מאות בשנים אם לא יותר. כעת, מתבהרות והולכות התכונות המרפאות של צמח זה והשמן המופק ממנו.
מוצאו של צמח זה באזור המזרח התיכון, פה הוא גדל כצמח בר ושמו פימפינלה אניסום. כבר בשנים קדומות, החלו להשתמש בו בכל ארצות הים התיכון. הרומאים הפיצו את הגידול שלו בכל הארצות בהן הם שלטו וכיום הוא מגודל בארצות רבות, גם באמריקה הצפונית.
אחד מן השימושים היותר מקובלים איתו היה כעזר לעיכול. שילבו אותו בלחמים ודברי מאפה אחרים. בארצות המזרח ישנם שימושים רבים בשמן זה, הן כתבלין והן כתכשיר מרפא.
זהו צמח מרגיע שעשוי לעזור לחולי אפילפסיה ובמקרים של התקפי היסטריה, מקל על כאבים של הסובלים מארטריטיס, משמש לחיטוי פצעים, נגד גודש בריאות ודרכי הנשימה, נותן טעם וניחוח לאוכל, מגביר ייצור חלב אם אצל מיניקות, מחזק יכולת מינית, משמש כנגד כינים וכמרחיק חרקים ועוזר לבריאות הפה.
החומרים העיקריים המרכיבים אותו הם אניתול המקנה לו את ערכו הבריאותי, אסטרגול ואאוגנול וישנם מרכיבים נוספים. לשמן זה יש תכונות רפואיות נגד בקטריות גורמות מחלות, נגד פיטריות, כנוגד חמצון, כמעורר וכמכייח וכמזרז ריפוי שיעולים ושפעת. הוא עוזר כנגד בקטריות סטפילוקוקוס, סטרפטוקוקוס, אשריציה קולי ועוד. הוא עוזר כנגד קנדידה וכנגד פיטריות גורמות מחלות נוספות, נגד שלשול, כאבי בטן וכאבי שרירים. לעיכול, נגד גזים וכאבים בבית החזה. בטיפול מקומי, הוא מאיץ הגלדת פצעים וריפוי כוויות.

שמן זה מאוד מרוכז לכן יש לערבב אותו עם שמן שקדים מתוקים, שמן נבט חיטה או שמן חוחובה. משעורבב, אפשר לקלוט אותו באינהלציה או ישירות דרך העור באמצעות עיסוי באזורי גוף שונים.
שימושיו המומלצים של שמן האניס הם אלו:
5 טיפות בכף שמן שקדים לשם עיסוי. לכאבי גרון – טיפה אחת או שתיים במים פושרים ולגרגר. להקלת אסתמה ושפעת 2-3 טיפות במכשיר של אינהלציה. נגד כאבי מחזור – 2-3 טיפות מעורבות בשמן שקדים או שמן מתאים אחר ולעשות עיסוי באזור הבטן. נגד נזלת ומיגרנה – 2-3 טיפות, לטפטף על אריג ולנשום.
לשמן זה יש יכולת פעילות חזקה ולכן אסור כאמור להפריז עם כמויות שלו – בטיפולים פנימיים, להשתמש בלא יותר מ- 2-3 טיפות מהולות בכף או יותר של שמן שקדים, שמן נבט חיטה ודומיהם.
מקורות
Charles Fetrow and J.R. Avila, The Complete Guide to Herbal Medicines, p.31
OrganicFacts.com, Health Benefits of Anise Essential Oil
Aromatherapy Bible, Anise Oil
H. Panda, Essential Oils Handbook, p.212
K.V. Peter, Handbook of Herbs and Spices, p.144
Journal of Ethnopharmacology, December 1980;2(4):337-44

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול