תזונה נכונה ומניעת מחלות ע"פ הרמב"ם (3) / נפתלי פלדמן – לא לשבוע

ראינו בפעם הקודמת שהרמב"ם הדגיש עד כמה צריך להיזהר מן השובע.
בהלכות דעות לרמב"ם, פרק ד', הוא אומר: "ואכילה גסה לגוף כל אדם כמו סם המוות. והיא עיקר לכל החוליים. ורוב החוליים שבאים על האדם אינם אלא או מפני מאכלים רעים או מפני שהוא ממלא בטנו ואוכל אכילה גסה אפילו ממאכלים טובים.". כלומר, הסיבה לכל המחלות, אומר הרמב"ם היא אכילה לא נכונה, הנובעת מ-2 סיבות: או אכילת מאכלים רעים שאינם בריאים. או אכילה מרובה / גסה. והוא מדגיש: "אפילו ממאכלים טובים"! זאת אומרת, גם אם נאכל מזון בריא, למשל, סיר שלם של כוסמת ירוקה אורגנית, בארוחה אחת, זה יזיק לבריאותנו. אסור למלא את הקיבה יותר מידי. ועל כך כותב הרמב"ם גם בספר רפואת הטחורים: "כי המאכלים הטובים, ואפילו אם היו בתכלית הטוב, כאשר תמלא האיצטומכא [קיבה] בהם, ירע בישולם [עיכולם]. והראוי אשר יסמוך עליו הוא בזה, שלא ישלים האדם תאוותו, אלא ימשוך ידו מן האכילה בעוד שנשארה מן התאווה שארית, ויסיר תשומת ליבו מו האיצטומכא, שלא תמשך עד שתצא כבועה [תתנפח]". כלומר, אפילו מאכל טוב לגוף, אם אוכלים ממנו הרבה וממלאים את הקיבה, זה פוגע בעיכול המזון ובבריאות. מה שאדם צריך לעשות הוא, לעצור את האכילה לפני שמגיע השובע, כך שהקיבה לא "תתפוצץ". וכמו שאמרנו בשבוע שעבר, ככל שיש יותר מזון בקיבה, אין לחומצת הקיבה אפשרות להתחיל לפרק את המזון ביעילות, ולכן אין לאכול הרבה בבת אחת.
ונסיים בדברי הרמב"ם מספר הנהגת הבריאות, שער ראשון: "…ואולם השובע, ואפילו אם יהיה מן הלחם מתוקן המלאכה [לחם בריא] והבשר הטוב [בשר בריא], לא יתבשל בישול [עיכול] טוב אף פעם."

ועתה הגיע הזמן להיכרות קצרה: אז מי אני?
נפתלי פלדמן. בן 46 נשוי +6. מתגורר בצפון הנגב, במושב תקומה. איש הייטק לשעבר, בעל תואר ראשון במדעי המחשב ותואר שני MBA במנהל עסקים.
לאחר סיפור אישי של ילדתנו הבכורה שאובחנה כחולה בקרוהן (דלקת כרונית של המעי), וטופלה בשתיית אלוורה עד להחלמתה המלאה! התחלתי להתעניין ברפואה אלטרנטיבית.
כיום, מזה 8 שנים עוסק בגידול אלוורה רפואית אורגנית ובטיפול הוליסטי ברפואה משלימה.
בקליניקה ייעוץ המבוסס על אורח חיים בריא, תזונה נכונה, ג'ל אלוורה רפואי טהור בכבישה קרה, תוספי תזונה טבעיים, אפיתרפיה ורפואת תדרים.
הטיפולים מתאימים לסובלים ממחלות מעיים, דלקות, אולקוס, צרבות, מעי רגיז, דלקות כרוניות, קרוהן וקוליטיס, הליקובקטר, בקע סרעפתי, עצירויות, חוסר איזון מערכת העיכול, בעיות ספיגה, מחלות אוטואימוניות, סכרת, דלקות מפרקים שרירים וגידים, גאוט, פיברומיאלגיה, הפרעות עצביות, טרשת נפוצה, פרקינסון, זאבת, מערכת חיסון חלשה, בעיות חניכיים ועוד…
נפתלי בוגר לימודי רפואה תזונתית (המרכז לרפואת הרמב"ם, ד"ר גיל יוסף שחר), רפואה משלימה (אנ"פ) במכללת רידמן, אפיתרפיה (אורית קדר), וגידול דבורים בפקולטה לחקלאות.
נפתלי יצרן בוטיק של מוצרי אלוורה רפואית אורגנית לשתייה לטיפוח ולריפוי טבעי. החווה נמצאת במושב תקומה ב"משק אלוורה". ניתן להגיע לביקור בתיאום מראש. גם לקבוצות (לא בשבת). במקום, סיור מודרך בשבילי האלוורה וקבלת הסבר על תכונות הצמח והשימושים בו, טעימה ממשקה אלוורה שאנו מכינים במקום, ומכירת מוצרי הטיפוח הטבעיים שלנו המבוססים על ג'ל אלוורה טהור אורגני בכבישה קרה. חנות המוצרים באתר
להתראות… בשבוע הבא.


תזונה נכונה ומניעת מחלות ע"פ הרמב"ם (4) / נפתלי פלדמן – לאכול רק כשרעבים
עד כה ראינו שאכילה מרובה היא הסיבה העיקרית למחלות רבות. הרמב"ם (בהנהגת הבריאות, שער ראשון, 3) מסביר זאת בעזרת משל: "לו הנהיג האדם עצמו כמי שינהיג בהמתו אשר ירכב עליה, היה ניצל מחלאים רעים רבים. וזה, כי אתה לא תמצא אחד מבני האדם, יתן מספוא לבהמתו יותר מדי, אלא ישעריהו אליה, לפי מה שתוכל לסבול – והוא, יאכל יותר מדאי, מבלי שיעור ומחשבה. כ"כ יחשוב עניני תנועת בהמתו ויגיעה, כדי שתעמוד בבריאות ולא תחלה – והוא לא יעשה זה בגופו ולא ישים מחשבתו, אשר היא העיקר הגדול בהתמדת הבריאות ובדחיית רוב החולאים." כלומר: אנשים נותנים לבהמתם כמות מזון מדוייקת לפי צרכה, לא יותר ולא פחות, כדי לשמור על בריאותה וכוחה. ואילו הם עצמם אוכלים יותר מידיי ופוגעים בבריאותם.
עניין נוסף, שהרמב"ם מתייחס אליו הוא לגבי העיתוי וכמות הארוחות. הרמב"ם אומר בהלכות דעות, פרק ד' הלכה א': "לעולם לא יאכל אדם, אלא כשהוא רעב". הרמב"ם אמנם לא נתן סיבות לעצות שלו, אבל היום אנו יודעים שיש בגוף הורמונים ששולטים במנגנוני הרעב והשובע. אחד מהם הוא "גרלין". הורמון המופרש בזמן רעב, ומעבר לכך שהוא מאותת לנו שהגיע הזמן לאכול, התגלה כי יש לו גם תפקידים חשובים נוספים כמו עידוד גדילת נוירונים במיוחד בהיפוקמפוס האחראי על למידה וזיכרון. בנוסף, הורמון זה, מפעיל אנזים בעורקים שלנו שעוזר להוריד את לחץ הדם. במעיים, ההורמון מעכב פעילות דלקתית ומעודד פעילות אנטי-דלקתית, ונוגד דיכאון! אגב, ניתוח לקיצור מעיים גורם לפגיעה בהפרשת ההורמון הכל-כך חשוב הזה. בעניין שיפור למידה וזיכרון, אכן אנשים מעידים על כך שחושיהם מתחדדים בזמן שהם רעבים, בנוסף לכך, הזיכרון שלהם טוב יותר.
מסקנה: להיות רעב בין הארוחות זה דבר בריא!
נסיים בדברי הרמב"ם (ספר הקצרת) בהקשר לתדירות הארוחות: "מנהגות בני האדם בזה משתנים. רובם יאכלו בבוקר ובערב ומהם מי שיאכל שלוש פעמים ביום… אבל החלושים, כמו הזקנים והקמים מחליים, אם יאכלו כל אכילתם בפעם אחת, היא פשיעה גדולה, אך יחלקנה לפי חולש אכלם, לבל יחלש הכח ותכבה החמימות השרשי". אומר הרמב"ם: מספר הארוחות ביום תלוי בבני האדם. הצעירים והחזקים יכולים להסתפק ב-2 ארוחות ביום (בוקר וערב, כפי שהיה נהוג בעבר). אולם על כל פנים, כדי לשמור על הבריאות, אין לאכול הרבה בפעם אחת, אלא יש לחלק את המזון למספר ארוחות, ובימינו 2 עד 3 ארוחות, כאשר מגיעים לכל ארוחה בתחושת רעב. אגב, אם נמנעים מהשובע, ולא אוכלים יותר מידיי בכל ארוחה, כפי שכתבנו במאמרים הקודמים, אפשר בקלות להגיע ל-3 ארוחות ביום בתחושת רעב בריאה.

וקצת הומור (לדוברי האנגלית שבנינו) – הנה משהו טוב… Eating Habits

בשבוע שעבר סיפרתי לכם על עצמי. היום אני רוצה להמליץ לכם קצת להעמיק על חייו של הרמב"ם: בויקיפדיה
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7%9E%D7%91%22%D7%9D

ולמעוניינים סרט מצוייר : https://youtu.be/k0dMhMOAWhA

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול