חשיבות הטריות של ירקות ופירות

כותב ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

כאשר קונים ירקות אורגניים חשוב להקדיש תשומת לב גם לטריותם. מסתבר שירקות, בעיקר ירקות עלים, מאבדים לאחר שלושה ימים מהמועד שנקטפו את מחצית הכמות של ויטמין C ושל הפיטוכימיקלים אשר הייתה בהם בזמן הקטיף. לאחר שבוע מיום קטיפתם נותרים בהם רק כמות של 25% עד 15% של ויטמין C ושל הפיטוכימיקלים, לעומת מה שהיה בהם ביום הקטיף.

קשה לשמור על הבריאות עם אכילת ירקות שאינם ממש טריים. חשוב לדעת שהפיטוכימיקלים שבצמחים מהווים את החלק היותר בריאותי שבהם. לבעיה זו יש פתרונות, אך לא כל אחד יכול ליישם אותם.
פתרון אחד הוא לקנות ירקות, גם פירות, אורגניים, 2-3 פעמים בשבוע, כשהם במצב טרי. עם קניה של פעם אחת בלבד במשך השבוע הם יהיו בחלק ניכר מהזמן די דלי ערך, בייחוד ירקות העלים.
פתרונות טובים יותר קשורים בגידול עצמי. גם כאן, יש אפשרויות שונות. מי שהם בעלי חצר שאינה מרוצפת ושאינה על יד כביש סואן יכולים לגדל באדמת החצר מבחר של ירקות שונים. אלו שיש להם מרפסת הנהנית ממספר שעות אור שמש ביום, יכולים אף הם לגדל ירקות, בעיקר ירקות עלים. במרפסת יש אפשרות לגדל באדניות, עציצים רחבים וכדומה. יש גם אפשרות לאדניות שמצען אינו מנותק, על ידי חיבור של כבל מתכת מאדמת האדנית אל עמוד ברזל כלשהו שנעוץ באדמה שבחצר הבית, זאת כדי לקבל עם אכילת הירקות גם את האנרגיה שיש באדמה. דרכים אלו מהוות פתרון לסוגיית טריות הירק שאותו אוכלים ואיכותו.
אשר להבדל בין תוצרת אורגנית ללא אורגנית, חשוב להכיר את העובדות. חוקרים באוניברסיטה לחקלאות בקליפורניה בדקו תכולת 10 מינרלים שונים ב- 6 מיני ירקות, מגידול אורגני לעומת לא אורגני. ההבדל היותר רב, הבדל משווע, היה בכמות הברזל שבעגבניות מגידול אורגני לעומת מגידול לא אורגני. בעגבניות מגידול אורגני נמצאו 1,953 מק"ג ברזל ב- 100 ג' עגבניות לעומת 1 מק"ג! – במאה גרם עגבניות שאינן מגידול אורגני. גם לגבי שאר המינרלים היו הבדלים של מאות או עשרות פעמים בין ירקות מגידול אורגני לבין האחרים. גם בבדיקות אחרות נמצאו הבדלים. בתפוחי עץ למשל, כדי לקבל את אותה כמות ברזל שהייתה בתפוח עץ אחד בשנת 1950, יש צורך כיום לאכול 27 תפוחי עץ. יש באינטרנט מאמרים רבים בנושא זה של ההבדל בין צמחי מאכל מגידול אורגני ללא אורגני.
בנושא הריסוסים: פרופ' סרליני, פרופ' לחקלאות בקליפורניה, בדק בעצמו את מידת הרעילות של תשעה חומרי ריסוס חקלאיים. שמונה מתוכם היו יותר רעילים ממה שהצהירו לגביהם בחברה המייצרת, משרדי החקלאות ומשרדי הבריאות בארה"ב. מידת הרעילות האמיתית שלהם נמצאה מאות עד אלף פעמים רבה יותר ממה שהוצהר לגביהם! החברה המייצרת תבעה את פרופ' סרליני למשפט – הוא יצא זכאי! הוא הוכיח שהנתונים שלו היו האמיתיים ולא אלו של היצרנים.
מעבר לכל העובדות האלו, איך עוד ניתן לשמור על הבריאות, גם להבריא ממחלות שונות? אחד הפתרונות הוא אכילת צמחי בר אכילים או שתיית מיץ גזר, שיהיה המרכיב העיקרי מבחינת כמותו ביחד עם מיץ צמחי הבר האכילים. אפשר גם לדלל חזק מיץ עשבים עם מים. עם מיץ כזה יש גם חולי סרטן שמבריאים. עם אכילת עשבי בר הראויים למאכל יש שיפור רב בבריאות הכללית, כולל בראייה, בכושר הגופני ועוד. מרבית העשבים הראויים למאכל צומחים בחורף.
לנבטים של צמחי בר אכילים יש ערך בריאותי עוד רב יותר מאשר לאותם הצמחים בבגרותם. ניתן גם לגדל נבטים של גדילן ושל ירקות עלים תרבותיים ולאכול אותם ממש מספר ימים אחרי נביטתם. במצבם זה ערכם התזונתי הוא הגבוה ביותר.
אין לבטל את ערכם של תוספי מזון ותמציות צמחי מרפא.
בקשר לפירות, למרבית בני האדם אין יכולת לגדל אותם, אלא אם כן הם חקלאים או בעלי חצר גדולה. יש פירות, כמו למשל תות שדה, אותו ניתן לגדל במסגרת גן הירק. ערכו התזונתי והבריאותי גבוה ביותר.

18
על מנת לקבל מידע שימושי, ניתן להתייעץ עמי לגבי עונות זריעה או שתילה, מצע הגידול הרצוי, מינים וזנים של ירקות וכדומה. גם ייעוץ לגבי גידול באדניות ובעציצים.
מקור:
דר' מרדכי הוכברג PhD, תזונאי, מתוך ידע מצטבר.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי הודעה חשובה הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי הודעה חשובה הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים

כותב ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי הודעה חשובה הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים