נוקטוריה אצל גברים (התעוררות בלילה לצורך הטלת שתן) והטיפול בה

 

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

 

גברים בגיל המבוגר מתעוררים לעתים קרובות במהלך הלילה פעם אחת או מספר פעמים לצורך הטלת שתן. זה קורה אצל לפחות מחצית מהגברים מעל גיל 50 ואצל כ – 62% מהגברים בגילאי 80 – 70. בנוסף, התופעה קיימת אצל 18% – 2% מהגברים בגילאי 40 – 20. תופעה זו, פרט ליכולתה להיות מעיקה, עלולה לגרום לנזקים נוספים: איכות שינה ירודה, פגיעה במצב הרוח, הגברת הסיכון לנפילות (כרבע מהנפילות של אנשים מבוגרים מתרחשות במהלך הלילה ובמקרים רבים קשורות נפילות אלו לקימה לשירותים – נמצא כי הוצאות כספיות עקב שברים בירך הקשורים לנוקטוריה בלבד הגיעו  לכמיליארד אירו באיחוד האירופאי ו – 1.5 מיליארד דולר בארה"ב בשנת 2014), עייפות ותשישות במהלך היום ובריאות גופנית ירודה (עקב ההתעוררויות המחלישות את האדם). לעתים אף מגבירה הבעיה את הסיכון למחלות לב, לפגיעות קוגניטיביות ולסוכרת! נוקטוריה פוגעת

באיכות החיים בכללותה ואף מגבירה את הסיכון לתמותה, עקב כל הנזקים שנמנו לעיל.

עד גיל 80, כ – 70% מהגברים מפתחים מספר תסמינים הקשורים בדרכי השתן, כגון: עלייה בתדירות הטלת השתן, תחושה של דחיפות במתן השתן, התרוקנות לא שלמה של השלפוחית, מתן שתן ממושך, זרם חלש ועוד. נוקטוריה, התופעה בה עוסק מאמר זה, הנה תסמין שכיח למדי. לסימפטומים אלו כמה סיבות שונות. סיבה נפוצה היא הגדלת בלוטת הערמונית. סיבות נוספות יכולות להיות פגיעה בשופכה, יתר לחץ דם, השמנת יתר, הפרעות במערכת העצבים, עישון ונטילת תרופות מסוימות ואף צריכת נוזלים מופרזת (כנגד סיבה זו מומלץ לצמצם מעט את צריכת הנוזלים לפני השינה, אך לא ברמה העלולה להוביל להתייבשות). הטיפול התרופתי הנהוג לשליטה בשלפוחית השתן פעמים רבות מסייע ביום יותר מאשר בלילה. בנוסף, חוסמי אלפא הניתנים כטיפול עלולים לגרום לסחרחורת אצל הנוטלים אותם, מה שמגביר את הסיכון לנפילות. מתוך כך, קיים הצורך בחומרים טבעיים שיוכלו למנוע או להפחית את חומרת תופעת הנוקטוריה, ללא תופעות לוואי. חוקרים מצאו חמישה רכיבים בעלי יתרונות לבריאות מערכת השתן: בטא-סיטוסטרול, מלטונין, בורון, ליקופן ותמצית קליפת פיאג'ום.

בטא-סיטוסטרול

בטא-סיטוסטרול הנה תרכובת צמחית המופקת משמנים של ירקות ואגוזים מסוימים. תרכובת זו הנה בעלת פעילות אנטי דלקתית, היא מעכבת אנזים המכונה 5-אלפא רדוקטאז, הנמצא בבלוטת הערמונית וממיר טסטוסטרון לדיהידרו-טסטוסטרון (כפי שנמצא במחקרי בעלי חיים) – ונמצאה משפרת תסמינים הקשורים בהטלת שתן. במחקר מבוקר פלסבו, כפול סמיות, נמצא כי בטא-סיטוסטרול הפחיתה את חומרת תסמיני מתן השתן ב – 50% בקבוצת המחקר לעומת בקבוצת הביקורת וכן שיפרה אצלם את ציון איכות החיים ב – 42%.

 

תמצית קליפת פיאג'ום

תמצית קליפת פיאג'ום (קליפת עץ הדובדבן האפריקאי) נמצאה מסייעת למי שסובל מגדילה שפירה של הערמונית. מחקר מצא כי נטילת התמצית הורידה ב – 32% את תדירות מתן השתן במהלך הלילה, כלומר, לתמצית זו השפעה כנגד תופעת הנוקטוריה.

ליקופן

על הליקופן נכתב כבר רבות בעיתוננו. קרוטנואיד זה הנמצא בעגבניות ובעוד מספר ירקות ופירות אדומים הנו נוגד דלקות ומפחית סטרס חמצוני. הליקופן נוטה להתרכז בבלוטת הערמונית ומסייע כנגד תופעת הנוקטוריה. בנוסף הוא בעל תכונות המסייעות במניעת גדילה של הערמונית, הן במקרים של גדילה שפירה והן במקרים של סרטן.

בורון

לבורון תפקיד חשוב בוויסות הורמוני מין והוא מפחית השפעה של גורמי גדילה, כמו  IGF-1, העלול לתרום לגדילת הערמונית ולנוקטוריה – וכן מפחית השפעה של גורמי גדילה העלולים לגרום לגידולים סרטניים. במחקר על עכברים עם גידולים סרטניים בערמונית, קטן נפח הגידולים ב – 38% לאחר מתן בורון במינון נמוך! אצל בני אדם נמצא שגברים הצורכים את כמויות הבורון הגבוהות ביותר הנם בעלי סיכון נמוך ב – 54% לפתח סרטן בערמונית לעומת גברים הצורכים את כמויות הבורון הנמוכות ביותר.

מלטונין

תוסף של ההורמון מלטונין משפר את איכות השינה ובכך מפחית את כמות הפעמים בהם מתעוררים במהלך הלילה. לעתים הקימה להטלת שתן מתרחשת פשוט עקב ההתעוררות, כך שעם פחות התעוררויות ושינה רציפה יותר יש פחות נוקטוריה. מחקר מצא כי גברים שסבלו מנוקטוריה והתעוררו שלוש פעמים בלילה לצורך הטלת שתן, לאחר נטילת שני מ"ג מלטונין לפני השינה, קמו פחות. מחקר נוסף מצא הבדל ממוצע של 3.4 פעמים של מתן שתן במהלך הלילה לפני נטילת מינון זה של מלטונין, לעומת ממוצע של 2.6 פעמים, לאחר נטילתו.

מחקר ששילב חמישה תוספים אלו יחדיו

נערך מחקר על השפעתה של נטילת חמישה תוספים אלו על מצב הנוקטוריה. משתתפי המחקר היו גברים בגילאי 75 – 45, בריאים, שרובם סבלו מנוקטוריה קלה. הכמויות שניתנו למשתתפים היו: 180 מ"ג בטא-סיטוסטרול, 100 מ"ג תמצית קליפת פיאג'ום, 15 מ"ג ליקופן שהופק מעגבניות, 10 מ"ג בורון ושני מ"ג מלטונין.

לאחר תום הניסוי, שנמשך כשבועיים, חלה ירידה של 64% בנוקטוריה. לפני תחילת הניסוי 87% מהמשתתפים ענו על ההגדרה כסובלים מנוקטוריה ובסיומו רק 23% מהם עדיין ענו עליה. גם הם, לא קמו יותר מפעם אחת בכל לילה בתום הניסוי.

עקב תוצאות מוצלחות אלו מומלץ מאוד לגברים הסובלים מנוקטוריה ליטול תוספים אלו על מנת להפחית את כל הסיכונים הבריאותיים הקשורים בתופעה זו.

מקורות:

1.     Downey, M. (2021). Circumventing the Challenge of Middle-of-the-Night URINATION, Life Extension Magazine, May 2021.

 

17

2.     Oelke, M., De Wachter, S., Drake, M. J., Giannantoni, A., Kirby, M., Orme, S., Rees, J., Van Kerrebroeck, P., & Everaert, K. (2017). A practical approach to the management of nucturia, The international journal of clinical practice, Vol. 71(11), e13027

3.     .

 

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

היום אספר לכם על עודף ברזל בדם שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית, חוסר ברזל הינה מהווה את אחת הסיבות הנפוצות לאנמיה,