לשם מניעת שפעת, ויטמין D יעיל יותר מחיסונים

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

ברפואה המקובלת ממליצים כל שנה לאנשים לקבל חיסון נגד שפעת, אך נמצא, שכבר מזה עשור, יעיל ויטמין D יותר מן החיסונים. הטיפול עם חיסונים כל כך מושרש במוחם של אנשים, עד שהם חושבים שאין טוב ממנו. המציאות שונה לגמרי. קודם כל, קיימת העובדה שחיסונים הם אחת מן הסיבות להתפתחות אוטיזם אצל תינוקות – ככל שיש יותר חיסונים, יש יותר מקרים של אוטיזם. לגבי תחלואה במחלות שונות, אצל מבוגרים וילדים, מסתבר שכמה שמקבלים יותר חיסונים, יש יותר מחלות. והגרוע מכל – הוכח שחיסונים מעלים את הסיכון לסרטן. הסבר לכך ניתן בעיתוננו מספר פעמים. החיסונים קושרים לימפוציטים, כך שהם יכולים לבלום רק התרבות של אותו גורם מחלה נגדו ניתן החיסון. עם השנים, נשארים פחות ופחות לימפוציטים חופשיים, הנקראים נאיביים. אז, אם מתפתחים בגוף תאים סרטניים, אין די כדוריות דם לבנות מסוג לימפוציטים כדי לחסל אותם. אך, בכל מקרה, ויטמין D גם יותר יעיל נגד שפעת מאשר החיסונים.
דר' ג'והן קנל, אחד מן החוקרים של ויטמין D הגיע למסקנה שמחסור בוויטמין D הוא סיבה, אולי סיבה מובילה, ללקות בשפעת. כיום יודעים שמחסור כזה מדרדר את הבריאות בכל המובנים. זאת נמצא בניסוי בו השתתפו 22,006 בני אדם. המחקר פורסם בשנת 2008 בכתב העת וירולוג'י. מחקר נוסף מצא שככל שרמת ויטמין D אצל אנשים נמוכה יותר, כך גבוהה יותר התחלואה שלהם בשפעת לסוגיה וגם במחלות רבות אחרות. החשופים ביותר להשפעה של מחסור בוויטמין D על שפעת והצטננויות הם חולי מחלות ריאה כמו אסתמה ואמפיזמה.
אם רמות ויטמין D בגוף נמוכות, תהיה העלאת רמתו בגוף יעילה נגד שפעת והצטננויות יותר מאשר מתן חיסונים. אין ערוך לחשיבותו של ויטמין זה כמחזק המערכת החיסונית. פתרון להעלאת רמת ויטמין D בגוף היא השתזפות נכונה בשמש, כל השנה ובחורף בכל יום שאינו גשום או מעונן. ואם זה בלתי אפשרי, לקחת תוספים שלו ברמה של 10,000 יחב"ל, תמיד ביחד עם ויטמין K2. יש לדעת שלוויטמין זה אין כל השפעה על התקרשות דם – שקיימת לגבי ויטמין K1. רמה מעולה של ויטמין D בדם היא 70-90 נ"ג למ"ל, או בין 175-225 כאשר המדידה היא בננומו"ל. ברמות מחסור מאוד נמוכות, נטילת ויטמין D תפחית למחצית את התחלואה בשפעות והצטננויות. ברמות מחסור לא חמורות, נטילתו תצמצם תחלואה במחלות אלו בכ- 10%, שהיא אותה מידה של הגנה שיש עם החיסונים, אך ללא תופעות הלוואי שלהם.
ויטמין D מעלה את תכולת כדוריות הדם הלבנות ובכך נוצרת הגנה נגד מחלות ריאה – אלו נפוצות יותר בחורף, כאשר יש פחות חשיפה לשמש ורמות הויטמין D בגוף יורדות. בקרב אלו עם רמות ויטמין D נמוכות מ- 10 נ"ג, העלאת רמתו תעזור למניעת הצטננויות ושפעת פי 10 יותר מאשר החיסונים. כעת באביב זהו זמן מעולה להתחיל להשתזף, למי שבחורף לא הצליח להיחשף לשמש ולעשות זאת בהדרגה כל הקיץ, בזהירות, כרבע שעה עד עשרים דקות בשעות החמות וללא שימוש בקרם הגנה. כך, לקראת החורף לאדם יש יותר הגנה בפני מחלות החורף. עם זאת, בל נשכח שאדם זקוק ל- 60 רכיבי תזונה חיוניים ועוד 6 חיוניים על תנאי. הגוף לא סולח על מחסורים.
להשתזפות נכונה בשמש והימצאות בחוץ באור יום יש השפעות בריאותיות נוספות, לא רק לגבי ויטמין D. תוספים שלו הם פשרה רק כאשר אין אפשרות להשתזף. יש ארצות בהן מכניסים למזונות שונים 600 יחב"ל ויטמין D לארוחות היומיות. צריכה נכונה שלו כתוסף צריכה להיות 8,000 עד 10,000 יחב"ל ליום ואם כתוסף, רק ביחד עם K2. למי שלא עובד כמציל על שפת הים או רועה צאן עם מכנסיים קצרים ושרוולים מופשלים, מומלץ להיבדק פעם או פעמיים בשנה לגבי ויטמין זה. במחקר שנעשה עם 430 ילדים, נמצא שבקרב אלו שקיבלו 1200 יחב"ל ליום הייתה מחצית תחלואה בשפעת לעומת התוצאה בקבוצת הביקורת, שם קיבלו פלסבו נראה שגם כמות כזו עדיין גבולית, אך כמובן זה תלוי בגיל ובמשקל הגוף של ילד. שוב יש להדגיש, בחורף חשוב לתת יותר תוספים של הוויטמין. בכדי להלחם בגורמי מחלות, זקוקים תאי T לכמות מספקת של ויטמין D.

מקורות

Epidemic Influenza and Vitamin D by JJ Cannell, September 15, 2006
Epidemiology and Infection 2006 Dec;134(6):1129-40
Virology Journal 2008, 5:29
Archives of Internal Medicine 2009;169(4):384-390
BMJ 2017; 356:i6583
NPR February 16, 2017

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול