עצם הזנב- קטנה ופגיעה

עצם הזנב היא סופו של עמוד השדרה. קטנה ומתחבאת לה בין פלחי העכוז ומורכבת משלוש על חמש חוליות זעירות שמחוברות במפרקים וברצועות.
פגיעה בעצם הזנב גורמת לכאבים ואי נוחות רבים. קיימים שלושה סוגי פגיעה אפשריים במקום עדין זה: חבלה, נקע או שבר. למרות הכאב רוב הפגיעות בעצם הזנב ניתנות להחלמה בעזרת טיפולים שמרניים ובלתי חודרניים. אצל נשים יש מועדות יתר לפגיעה בעצם הזנב כיון שהאגן שלהן רחב והעצם חשופה יותר. גם אצל אנשים רזים יש חשיפה רבה של העצם ורגישות לחשיפה שלה למנח או גירוי יתר של החוליות הקטנות.

רוב הפגיעות בעצם הזנב נובעות מטראומה ישירה למקום כמו נפילה על הישבן, מכה ישירה כתוצאה מפעילות ספורטיבית למשל בענפי ספורט כמו אומנויות לחימה, רכיבה על אופניים, כדורגל ועוד. עצם הזנב בהיותה כל כך עדינה יכולה להינזק במהלך הלידה. גם ללא חבלה ישירה אפשר לגרום לנזק בעצם הזנב, למשל ברכיבה מאומצת על אופנים, חתירה, או אפילו התעמלות ואימון מסיבי של שרירי הבטן.

ולפעמים, הסיבה איננה ידועה אבל יכולה לנבוע מגורמים נסתרים כמו זיזים בעצמות, לחץ על העצבים, דלקות ואף גידולים.

הסימפטומים שעשויים להצביע על פגיעה בעצם הזנב:
כאב ממוקד ורגישות למגע באזור
כאב שמחמיר בזמן ישיבה לאורך זמן
כאב בזמן ישיבה בשירותים
כאב הזמן קיום יחסי מין

את הסיבות לכאבים ניתן לאתר תוך תשאול מפורט של המטופל. לעיתים יש צורך בצילומי רנטגן או הדמיות אחרות. בבדיקה יש לבדוק את כל עמוד השדרה ולבדוק חסכים עצביים.

הטיפול בפגיעה בעצם הזנב:

טיפול עצמי בבית
הכאב במקום יכול להיות מאוד עוצמתי ולכן יש להקפיד למנוע גירוי יתר כדי לא להחמירו. הימנעו מישיבה ממושכת. נסו למצוא תנוחות ישיבה שמקלות על הכאב. בדרך כלל ישיבה זקופה על עצמות הישיבה במקום על עצם הזנב מסירה את הלחץ מן העצם. אפשר גם לרכון קדימה ולהפחית את משקל הגוף מעל העצם. לאחר טראומה ניתן לשים קומפרס קרח על העצם, לא על עור חשוף!!! אלא על בגד קל, למשך 15 דקות, כחמש פעמים ביום במשך מספר ימים. ניתן גם לשבת על "בייגלה"- כרית עם חור באמצע כדי למנוע מגע ישיר עם המושב. שימו לב לצרוך מאכלים שמכילים סיבים תזונתיים ולשתות הרבה מים כדי למנוע עצירות.

במקרה של טראומה חמורה יש לאבחן את מצב העצם בביקור אצל רופא או בחדר מיון. במקרים נדירים ביותר מסירים את עצם הזנב בניתוח.

מניעה:
רוב הפגיעות כאמור נובעות מחבלות ותאונות. נפילות והחלקות הן מתכון לאסון. גם אם באותו רגע לא נראות חמורות עדיין יכולות להיות להן השפעות לטווח הרחוק. לכן יש לעשות הכל כדי להימנע מתאונות בעזרת שימת לב, נעילת נעליים לא מחליקות, וגם.. הליכה איטית וזהירה.

הטיפול:
במקרה של פגיעה קשה וחשד לשבר יש לפנות לאבחון רפואי. במקרים אחרים אפשר לטפל בעצם הזנב בכירופרקטיקה עדינה. בעזרת שיטת האקטיבטור מאבחנים את תזוזות החוליות הקטנות ומחזירים את העצם למקום. הטיפול מאוד עדין, פותר את הבעיה ומקל על הכאב. יש גם לאבחן שרירים ורקמות שאינם מאוזנים באזור האגן. שיטות טובות לשחרור השרירים כוללות קרניו סקרל, אוסטיאופתיה, עיסוי ועוד. להקלה על הכאב ניתן לפנות לדיקור.

ההחלמה מכאבים בעצם הזנב תלויה בגורם הבעיה ובחומרתה, באופן הטיפול, ובהימנעות מפגיעות חוזרות בעזרת שינויים בחיי היום יום. כמו במקרים רבים של בעיות במערכת השלד והשרירים, יש לזכור שטיפול תרופתי יכול רק להקל על הסימפטומים אבל איננו יכול לתקן את מקור הבעיה. רוב המקרים מחלימים תוך מספר שבועות בעזרת טיפול נכון.

מאת ד"ר דקלה אורן, כירופרקטיקה עדינה, קרניו סקראל ויעוץ בריאותי

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול