שמש – טוב או רע?

בס"ד

אין כמו שמש!
השמש נותנת לנו אור וחום ומעוררת ייצור של "הורמון האושר" סרוטונין ושל ויטמין D.
בחורף, כאשר יש פחות שמש, יותר אנשים סובלים מדכדוך ודיכאון. בארצות קרות, בהן יש מעט שמש, יש מושג של "דיכאון חורף", ומסוג זה של דיכאון סובלים הרבה יותר אנשים ממה שאנחנו יכולים לתאר לעצמינו. הארגון הגרמני של פסיכיאטרים (DGPPN) מדווח שכל אזרח רביעי בגרמניה סובל מדיכאון חורף. 27% מהבריטים סובלים מדיכאון חורף. מבין האנשים שעובדים בחוץ ויותר מושפעים ממזג האוויר, אחוז האנשים שסובלים מדיכאון בבריטניה עולה ל-58%. לשם השוואה, באיטליה, שם גם בחורף יש הרבה יותר שמש מאשר בבריטניה בקיץ, אחוז הסובלים מדיכאון הוא 10%.
הסרוטונין אחראי לא רק על מצב הרוח, יש לו גם תפקיד חשוב בתגובות אלרגיות וקרישיות הדם.

על חשיבותו של וויטמין D בוודאי שמעו כולם. ליתר ביטחון אזכיר: הוא נחוץ לבניית ושמירת העצם, לבניית ותפקוד מערכת העצבים, לתפקוד תקין של מערכת החיסון, להפרשת מתכות כבדות מהגוף, לזיכרון, פעילות קוגניטיבית על סוגיה, שינה בריאה, שמירה על הלב, כלי הדם, השרירים. כל הזמן מופיעים מחקרים חדשים אודות וויטמין D והסגולות הרפואיות שלו שלא ידענו עליהן קודם. לא במקרה וויטמין D נקרא "וויטמין השמש": לשם היווצרותו בגוף אנחנו זקוקים לאור השמש.
חוקרים מאדינבורו גילו ששהייה בשמש מורידה לחץ דם ומורידה את הסיכון להיווצרות פקקת. במילים אחרות, היא מונעת כמה מחלות קשות ותמותה בעקבותיהן.

שמש מרגיעה עור מגורה ויש לה השפעה אנטיבקטריאלית ואנטי-וויראלית, היא מצמצמת את האקנה, דרמטיטיס ופסוריאזיס, בהשפעת השמש פצעים וחתכים נרפאים מהר יותר והעור הופך להיות טוב יותר.
שמש נחוצה לגדילה, התפתחות וחסינות נגד מחלות ילדות בכל הגילאים.
שמש מטיבה עם פעילות המערכת ההורמונלית ומאזנת את רמות ההורמונים בגוף.
עוד מימי קדם הייתה שהייה בשמש ידועה כאמצעי טיפול מועיל וחשוב.

השמש מאד חשובה לעיניים. רופא העיניים האנגלי ד"ר בייטס פיתח מערכת תרגילים לשמירה על הראייה. כל אדם שיתמיד לעשות את התרגילים האלה ישמור על איכות הראייה שלו, ואם היא כבר נפגעה, הוא יוכל להקטין בעזרת התרגילים האלה את מספר המשקפיים ב-1-2 מספרים. אחד התרגילים נקרא "סולריזציה": הסתכלות על אור של שמש זורחת או שוקעת.
אך כל דבר טוב במידה

גם הדברים הכי טובים ובריאים מפסיקים להיות כאלה כאשר חוצים את גבול הטעם הטוב. קרינה חזקה של השמש פוגעת בעור ובעיניים ומזרזת את הזדקנות העור.
אור השמש האולטרה סגול מזיק במיוחד לילדים בגיל הרך. ככל שהילד צעיר יותר, עורו פחות מפותח (כל שכבות העור דקות יותר, בלוטות החלב והזיעה לא מפותחות דיין).
לכן חשיפה לאור ישיר של השמש מסוכנת במיוחד לילדים מתחת לגיל 6 חודשים. אפילו אם תינוק נמצא בתוך הבית ואור השמש נכנס דרך החלון, תדאגו שהתינוק לא יהיה תחת אור ישיר של השמש. בחוץ התינוק צריך להיות במקום מוצל ואם הוא יושב בתוך עגלה, תדאגו שקרני השמש לא ייפלו ישירות על אף חלק מגופו.

שיזוף – סימן שהייתם בשמש יותר מידי
הוא לא יעשיר אתכם בוויטמין D, אך עלול לגרום לכוויות שמש על העור. ומכוויות שמש קצרה הדרך למלנומה – סרטן העור. סוג זה של סרטן נחשב למסוכן מאד, כי הוא מתפשט במהירות בכל הגוף.
ככל שאתם נמצאים יותר זמן בשמש וככל שקרני השמש ישרים יותר, כך הסיכון לכוויות שמש גדול יותר. במילים אחרות, בשעות הבוקר או כאשר השקיעה מתקרבת, כלומר, בשעות בהן השמש קרובה לקו האופק, קרני השמש הרבה פחות מסוכנים מאשר באמצע היום, כאשר השמש מעלינו.
ישנם חומרים כימיים שמגבירים את רגישות העור לקרינת השמש.
ביניהם חומרים אנטיביוטיים, תרופות נגד פטריות, תרופות נגד דיכאון, סוגים מסוימים של משכחי כאבים לא סטרואידים, כמה סוגים של תרופות נגד נדודי שינה, משתנים וכמה סוגים של תרופות הורמונליות.
גם חומרים טבעיים רבים הינם בעלי תכונה זו: וויטמיני 2B ו-6B , שמנים אתריים רבים (ברגמוט, ליים, לימון, אשכולית, תפוז, פצ'ולי, קינמון, שמיר, מוסקט, אמבר), מיץ סלרי, מיץ פטרוזיליה, מיצים של פירות הדר, מיץ סרפד ועוד. אל תשתמשו בתכשירים קוסמטיים (למשל, קרמים לפנים) שמכילים חומרים מהסוג הזה אם אתם מתכוונים לצאת מהבית ואל תתנו לילדים לגעת בצמחים לא מוכרים.

כמה זמן מותר להיות בשמש?
כדי לענות על שאלה זו, ארגון הבריאות העולמי פיתח בזמנו אינדקס UV. ככל שהוא גבוה יותר, כך השהייה בשמש מסוכנת יותר. תוכלו לראות אינדקס UV בכל אתר של תחזית מזג האוויר שמכבד את עצמו.
הנה, לדוגמא, תחזית מזג האוויר מאתר ת"א-יפו ליום שישי, 7.8.20:

"קרינה אולטרה-סגולה" – זה האינדקס המדובר.
לנוחותכם הכנתי טבלה שתאפשר לכם להתמצא במספרי האינדקס UV:
אינדקס UV רמת האינדקס
רמת הסכנה אמצעי התגוננות זמן שהייה בשמש בדקות
2 או פחות נמוך (LOW) נמוכה משקפי שמש 60 ויותר
3-5 בינוני (MODERATE) בינונית משקפי שמש, כובע עם שוליים או מטריית שמש, להימנע מלצאת לשמש בין השעות 11 ל-16 25-40
6-7 גבוה (HIGH) גבוהה משקפי שמש, ביגוד מגן מפני השמש, לשהות בצל 20-30
8-10 גבוה מאד (VERY HIGH) גבוהה מאד הגנה מלאה: משקפי שמש, כובע עם שוליים, בגדים מגינים. להשתדל לא לצאת בין השעות 10-17; להשתדל לא לשהות על חול, כי חול מקרין את קרני השמש ומחמיר את השפעתן פחות מ-10
11 ומעלה EXTREMAL קיצונית תשתדלו לא לצאת חוצה פחות מ-5

מכאן אתם רואים, שבדוגמא שהבאתי השמש היתה מסוכנת ביותר: "קרינה אולטרה-סגולה: 11".
כדי להגן על העור קיימים קרמים שונים. לאדם שצריך להיות בשמש, במיוחד שמש קיצית או שמש באמצע היום, מומלץ להשתמש בקרמים כאלה. אם תלכו לקנות קרם כזה, תמיד שימו לב למאפיין שנקרא SPF. ככל שה-SPF של הקרם גבוה יותר, כך ההגנה מפני השמש חזקה יותר. אך הגנה זו הולכת וקטנה עם הזמן. לכן אם אתם נמצאים בשמש הרבה זמן, מומלץ לחדש את שכבת הקרם כל שעתיים. גם אם שחיתם בים או הזעתם חזק מאד כדאי לחדש את שכבת הקרם.

דבר נוסף אליו יש לשים לב בעת קניית קרם הגנה, זה החלק של הספקטרום מפניו הקרם מגן. יש קרמים שמגינים רק מפני קרני שמש מסוג UVA (קרני שמש באורך 315-400 נ"מ), ויש כאלה שמגינים רק מפני קרני שמש מסוג UVB (קרני שמש באורך 280-315 נ"מ). מה הכי טוב? – הכי טוב קרמים עם הגנה משולבת לשני הסוגים של קרני האור. שימו לב למידע על גבי התווית.
ככל שהעור בהיר יותר כך הוא יותר רגיש לנזקי השמש. כדי לדעת כמה זמן אתם יכולים לשהות בשמש תחת הגנתו של קרם כזה או אחר, יש לשים לב אחרי כמה זמן שהייה בשמש העור מקבל גוון אדום, ולהכפיל את הזמן הזה במספר SPF. למשל, אם העור מקבל גוון אדום אחרי שהייה בשמש ללא הגנה במשך 15 דקות, ויש לכם קרם עם SPF-10, נחשב 10X15=150, כלומר, אתם יכולים לשהות בשמש ללא חשש במשך 150 דקות (שעתיים וחצי). וכמובן תדאגו להשתמש בקרמים היפו-אלרגנים.
כמובן, חישוב זה הינו כללי, כדאי גם להתייחס לגורמים אישיים, כמו מצב העור, רגישות אישית לשמש וגיל. מתחת לגיל 35 העור בכלל לא זקוק לקרם הגנה באינדקס UV של 1-3.
בנוסף לנזקי הקרינה, שהייה ממושכת בשמש עשויה לגרום למכת שמש ו/או מכת חום. אם אתם נמצאים בשמש חשוב לשתות מים יותר מהרגיל.*

ומה עם נשים בהריון?
קרני שמש חודרים רק לעומק 14 מ"מ, במילים אחרות, הם לא יכולים להזיק לעובר.
לגבי האישה השפעת האור חיובית, כי הוא משפר ומאזן מצב רוח ולחץ דם, אך מצד שני הרבה פעמים אצל אישה בהריון העור נהיה רגיש ושהייה בשמש גורמת להופעת כתמים שמצערים את האישה.
בשורה התחתונה: תשתמשו ביתרונות השמש ותזהרו מסכנות השמש.
*במצב רגיל על האדם לשתות כוס מים כל שעה.
כל הכתוב במאמר זה בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לאבחון/ייעוץ/טיפול מקצועי.
תוכלו למצוא מידע על שיטות אבחון וטיפול עממיות בספר "יפה, בריאה ולא מורעלת".
לשאלות והזמנת ספרים יש לפנות למייל: yaeltuk@gmail.com
ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD),
מחברת הספרים "בריאות האישה ברפואה המשלימה",
"בריאות הגבר ברפואה המשלימה"
"סיפורים מהקליניקה",
"אסטרולוגיה לכל עת"
"קל להיות בריא"
"יפה, בריאה ולא מורעלת"
http://www.yaelclinic.co.il/

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול