אולקוס – מניעה וטיפול בדרך טבעית

כותב ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

כיבים (אולקוס) יכולים להיות בקיבה או בתריסריון. בקיבה מופרש מיץ עיכול המכיל חומצה מלחית. ללא הגנה, זו יכולה לפגוע בדפנות הקיבה והתריסריון וגם באיברים נוספים בחלל הבטן. לכן, הקיבה והתריסריון מצופים בשכבה רירית מגנה. בדפנות אלו יש גם החומר הבסיסי, המצמצם חומציות יתר – ביקרבונט, שגם הוא מספק הגנה כזו. אם יש נקודת חולשה כלשהי בציפוי זה, תתכן פגיעה באותו מקום ונוצר כיב עיכולי, אולקוס.
אחת הסיבות להגברת הפרשת חומצת הקיבה הינה מתח נפשי. נטילת תרופות כמו אספירין מגבירה עוד יותר את החומציות ואת הסיכון לכיב עיכולי. אצל מעשנים יש גם כן הפרשה מוגברת של מיצי עיכול ויותר סיכון לכיבים. מזונות חריפים, משקאות מוגזים, קפאין ומשקאות אלכוהוליים – כל אלו מגבירים סיכון לכיב עיכולי. קשר נמצא גם בין הימצאות החיידק הליקובקטר פילורי בקיבה לבין היווצרות כיב עיכולי.
אם יש זיהום חיידקי כזה, אזי שיפור התזונה, כלומר מעבר לתפריט טבעוני ונכון, הוא צעד שיכול לעזור. תוסף התזונה, ניאצינאמיד, מגביר במידה רבה את היכולת של כדוריות הדם הלבנות לחסל חיידקי מחלות. מינון יומי של ניאצינאמיד לנטילה במצבי מחלה הוא 500 מ"ג ומומלץ ליטול תוסף זה רק כאשר חולים, לא בקביעות.
לא מומלץ ליטול תרופות שמדכאות ייצור או את פעולת חומצת הקיבה – זהו חומר טבעי שדרוש לעיכול המזון. עם רמה נמוכה שלו יתכנו מצבי מחלה ותת-משקל מחוסר עיכול מספיק של חלבונים.
כיבים מדממים או כאלו שגרמו לנקבים בדפנות הקיבה עלולים להיות מסכני חיים. התסמינים הם: כאב צורב, בעיקר כאשר הקיבה ריקה, אובדן תיאבון או תיאבון מוגבר, בחילה, הקאות. אם בצואה יש כתמים בצבע אדום או כתום, יש לבדוק אם הסיבה לכך הינה כיב עיכולי. תרופות נוגדות דלקות לא סטרואידליות מגבירות סיכון לכיבים.
מזונות מומלצים במצב של כיב
יש לאכול מספר ארוחות קטנות ביום, לא אכילת מנה גדושה בבת אחת. אכילת יוגורט צמחי מאוד עוזרת. מתחילים בכמות קטנה ובהדרגה מגיעים למנה שהיא משביעה, מספקת חלבון ומעשירה את אוכלוסיית חיידקי המעיים הטובים. מועילים למצב זה גם אבץ, שום, גרעיני דלעת, תמצית שורש שוש קרח, תכשיר אלת המסטיק (מסטיק תימני), אלוורה, תה בוקיצה ותה קמומיל. יש לדאוג לבל יחסרו רכיבי תזונה כלשהם וחשוב שהמזון יהיה כולו אורגני ורובו לא מבושל.
מחקרים מצאו שפלוונולים הנקראים גם ביופלבנואידים עשויים להיות טיפול יעיל לריפוי כיבי קיבה. חומרים אלו נמצאים בירקות ופירות. העשירים בהם ביותר הם סויה, קטניות, ענבים אדומים, כרוב עלים, ברוקולי, תפוחי עץ ודובדבנים. גם תה ירוק עשיר בהם במיוחד. מזונות אלו עוזרים לגוף להילחם גם בהליקובקטר פילורי. חומרים המצויים בצמחים האלו מספקים הגנות לדפנות הקיבה ועשויים לרפא כיבי קיבה. לחומרים צמחיים אלו אין שום תופעות לוואי שליליות. עודף בהם, שלא מאכילת הצמחים אלא בצורה מרוכזת, עלול להפריע לקרישת הדם.

ליקוריץ
קיים תרכיז של ליקוריץ מרוכז ומחקר מצא שהוא מונע התפתחות הליקובקטר פילורי. אין לצרוך ממתקים מכילי ליקוריץ – הם יזיקו לחלק מן האוכלים אותם. מחקר מצא שצריכת יותר מ- 40 גרם ליום של ממתקים אלו במשך יותר משבועיים עלולה לפגוע בלב או לגרום ליתר לחץ דם.
פרוביוטיקה
פרוביוטיקה עוזרת. היא מצויה במזונות תוססים כמו יוגורטים צמחיים וירקות מוחמצים. כשמכינים יוגורט צמחי, מוסיפים בהתחלה רק גזע אחד של חיידקים ומתחילים לאכול רק כפית אחת ביום הראשון, עם ארוחה ולאט לאט מגדילים מינון. יש אפשרות גם לצרוך אבקת חיידקי אצידופילוס חיים.
דבש
דבש טבעי ולא מחומם (לא דבש הדרים) רחוק מלהיות רק עוד ממתיק. יש אזורי גדילה של צמחים בהם הדבש מכיל מאתיים מרכיבים שונים, בהם פוליפנולים ונוגדי חמצון נוספים. יש לו יכולות נוגדות בקטריות ובכלל זה נגד הליקובקטר פילורי.
שום
שום עוזר, גם במצבו הטבעי כמות שהוא וגם כתכשירים המופקים ממנו. למי שנוטל מדללי דם תרופתיים, לא רצוי לצרוך שום מכיוון שהוא מגביר את דילול הדם.
חמוציות
חמוציות שומרות בפני דלקות במערכת העיכול והשתן. גם הן, כמו מיצוי שום, עוזרים נגד הליקובקטר פילורי. חמוציות משפיעות כנוזל, כפרי או כתכשירים טבעיים המופקים מהן. יש להתחיל בהדרגה ולהגיע לכמות האופטימאלית.
מסטיק תימני
זהו שרף של העץ אלת המסטיק אשר נמצא עוזר נגד הבעיה. עם מוצר זה לא נמצאו כל תופעות לוואי מזיקות.
תפריט צמחוני-טבעוני עוזר גם לריפוי כיבי קיבה. עוזרים גם רוזמרין, פשתן ואורגנו, כמו גם פירות גרגרים שונים.
יש מזונות שגורמים לגירוי עד כדי עליה של תכולת הקיבה לוושט. כך נגרם נזק לוושט. מומלץ לא לאכול מהם או מאוד לצמצם את צריכתם. יש להיזהר מקפה ומשקאות מכילי קפאין, שוקולד, פלפל חריף, משקאות מוגזים, מזונות מתועשים ומטוגנים. יש אנשים עם מחלה זו שצריכים לצמצם אכילת פירות הדר ועגבניות.
זלילה מזיקה וכמו כן לא מומלץ לאכול 2-3 שעות לפני השינה. משקאות אלכוהוליים מזיקים בתכלית.
מקורות

Han Y-M, et al. (2015). Dietary, non-microbial intervention to prevent Helicobacter pylori-associated gastric diseases. DOI:
10.39
j.issn.2305-5839.2015.03.50Mayo Clinic Staff. (2016). Peptic ulcer: Lifestyle and home remedies.
mayoclinic.org/diseases-conditions/peptic-ulcer/manage/ptc-20231410
Rozza AL, et al. (2014). The gastroprotective effect of menthol: Involvement of anti-apoptotic, antioxidant and anti-inflammatory activities. DOI:
10.1371/journal.pone.0086686
Zhang L, et al. (2010). Relationship between alcohol consumption and active Helicobacter pylori infection. DOI:
10.1093/alcalc/agp068

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול