דרכים טבעיות לשליטה ברמת הסוכר

כותב ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

התופעה של סינדרום מטבולי שכיחה מאוד בארצות המערב, גם בארץ. עם תופעת הסינדרום המטבולי יש עלייה ברמת הסוכר, יתר לחץ דם, עודף משקל ורמות גבוהות של כולסטרול וטריגליצרידים. יש בקרב הסובלים מכך יותר התקפי לב, אירוע מוחי, סוכרת מסוג 2 ותוחלת חיים קצרה.
עמידות לאינסולין הינה הסיבה העיקרית לסינדרום מטבולי. מאמר זה ידון בדרכים להורדת רמת סוכר בצום ולשיפור הרגישות לאינסולין. הדרך היותר יעילה לשליטה על סינדרום מטבולי היא באמצעות מעבר לתפריט של מזון לא מבושל, מזון נא. נמצא שבדרך זו, תוך מספר שבועות ירדה לנורמה רמת הסוכר של מרבית הנוקטים בה.
דרכים נוספות, כאלו שנסקרו בעיתוננו הן אכילת פיסטוק חלבי, שומשום, אגוז פקאן (רק אורגני) או אגוז מלך. מומלץ לצרוך פיסטוק חלבי שאינו ממקור ארה"ב. צריכת תיאמין מסיס שומן, בנפו-תיאמין מאוד עוזרת למניעת נזקי סוכר, אפילו כאלו שקורים אחרי אכילה רבה של פירות. יש עוד דרכים למניעת עלייה ברמת הסוכר בדם.
חשוב להכיר את תופעת העמידות לאינסולין. היא קיימת כאשר תאי הגוף אינם מסוגלים לפעול כהלכה נגד רמות סוכר גבוהות בדם. הסיבה לכך היא שהתאים אינם מסוגלים לקלוט את האינסולין כנדרש ואז גם רמת האינסולין בדם עולה.
עם התנהגות נכונה נמצא שנקיטת דרכים מתאימות מצמצמת ב-58% את תופעת העמידות לאינסולין. צריכת מזון מגידול אורגני ונקיטת צעדים כך שלא יהיו מחסורים תזונתיים, חשובים לכל אדם ובכל מקרה. בנוסף, קיימים תוספי מזון וצמחי מרפא שנמצאו עוזרים – הם יסקרו להלן. נטילת תרופות עלולה לגרום לשלל סיבוכים, יותר מאשר המחלה עצמה. יסקרו כאן שישה חומרים, תוספי מזון וצמחי מרפא, שנמצאו חשובים למניעת סינדרום מטבולי וסוכרת גם יחד. חומרים אלו הם כרומיום, הצמח אמלה, קינמון ויודן ממקור של אצות ים עם סלניום ובנפותיאמין. עם צירופם לתפריט בכלל, כל אלו נמצאו עוזרים. נטילת תוספים אלו מומלצת לכל מבוגר וזאת כדי למנוע צרות. באשר לכרומיום ולאצות ים, חשוב לצרוך אותם בכל גיל ובכל מצב. הם חלק מ-60 רכיבי התזונה החיוניים – בלי תשומת לב מיוחדת הם יחסרו.
חשוב לדעת שבבדיקות שנעשו עם צמחי מאכל הגדלים בארץ, כמות היודן שנמצאה בהם הייתה כ- 10% מן הכמות האופטימאלית. כ-800 מק"ג יודן או קצת יותר ליום יספקו את הצורך במינרל חיוני זה שאין לו תחליף! ביחד אתו, תמיד יש לקחת 100 עד 200 מק"ג סלניום. התבלין קינמון נמצא עוזר לשמירה על רמות סוכר נורמאליות בגוף וכנגד התפתחות סוכרת. יש להשתמש בתבלין קינמון מסיס מים, לא מסיס שמן. קינמון עוזר נגד תהליך הסכרור, גליקיישן, המוכר בנזקיו. קינמון במזון מקנה גם תחושה של שובע. הוא מפחית גם יתר לחץ-דם, עוזר להרזיה, עוזר לפעולת הכבד ונוגד סינדרום מטבולי.

כרומיום פועל במספר דרכים להורדת רמת סוכר בדם. הוא עוזר למעבר הסוכר מן הדם אל התאים. כך יש פחות סוכר בדם ויותר אנרגיה בתאים. הוא עוזר גם במצב של סוכרת גבולית וגם בקשה. ישנם שני תכשירים טבעיים שמגבירים את יעילותו של הכרומיום. אחד מהם הוא ,תרכיז של amla והשני שילאז'יט, שהוא אדפטוגן. יש להם תועלת משלהם, לא רק כמגבירים את תפקודי הכרומיום. התרכובת amla נוגדת תהליכי חמצון מכל הגורמים. הם מספקים הגנה גם ללב, לכליות, עצבים וכלי הדם. הם גם מצמצמים את פעולתם של אנזימים שהופכים ברקמות עמילן לסוכר וגם עוזרים להורדת רמת סוכר גבוהה מדי בצום. סילג'יט הוא חומר אדפטוגני, כלומר, הוא עוזר לתאים ולרקמות לשרוף גלוקוז במיטוכונדריות. תפקוד מלא של המיטוכונדריות שומר על רמת אנרגיה נאותה בתאי הגוף. הוא נוגד תהליכי חמצון ושומר על הבריאות בכלל. נטילת כרומיום ביחד עם amla ועם שילאז'יט תעזור לשמירת רמת סוכר נאותה בדם.
צריכת אצות שומרת בפני השמנה ועמידות לאינסולין בכך שהן מסייעות לשריפת שומנים. הן עוזרות גם נגד יצירת תאי שומן חדשים בגוף. במצב טרום סוכרתי, תאי הגוף לא מסוגלים לקלוט די אינסולין מן הדם. כאשר הסוכר נשאר בתאים, יש תהליכי סכרור בגוף, תהליכים מזיקים. תהליכי סכרור מואצים נגרמים בגוף גם כאשר אוכלים מזונות שעברו בישול, טיגון, צלייה ואפיה. צורת הבישול היחידה שמשאירה את המזון במצב סביר היא אידוי. כך כמעט ואין תהליכי סכרור של המזון. תפריט שמורכב מ-80% אוכל לא מבושל ו-20% אוכל מאודה מתאים למרבית האנשים שלא יכולים לעמוד בתפריט של 100% אוכל לא מבושל. מעבר לתפריט כזה מגביר את שריפת האנרגיה בתאים ונוגד סוכרת. אצות ים חשובות ביותר לבריאות כספקיות יודן ומינרלים שיש בים. הן מפחיתות רמת סוכר בדם ופועלות נגד סינדרום מטבולי. היודן שבאצות תורם גם לשיפור הרגישות של תאי הגוף לאינסולין. הן בולמות הפיכת עמילן לגלוקוז וכך אין עליית סוכר בגלל עודף עמילן.
צריכת תיאמין מסיס שומן, בנפותיאמין מאוד עוזרת למניעת נזקי סוכר, אפילו כאלו שקורים אחרי אכילה מופרזת של פירות. ויש עוד דרכים למניעת עלייה ברמת הסוכר בדם.
יש ארבעה מזונות שאכילתם שומרת בפני נזקי עלייה ברמת הסוכר. מזונות אלו הם פיסטוק חלבי, לא מארה"ב, שומשום אורגני מלא, אגוזי פקאן אך רק אורגניים ואגוז מלך.
כיום, מדענים בכל העולם אומרים שסוכר הינו האויב העיקרי של הבריאות. לא מדובר על סוכר המצוי בפירות אורגניים, גם איתו אין להפריז, אלא על סוכר מזוקק שהופק מקני סוכר או סלק סוכר. חשוב שחלק ניכר של הקלוריות הנאכלות יהיה ממקורות של גרעינים, שקדים ואגוזים למיניהם, לא קלויים ולא מחוממים, גם אבוקדו.
מקורות:
Moore JX, Chaudhary N, Akinyemiju T. Metabolic Syndrome Prevalence by Race/Ethnicity and Sex in the United States, National Health and Nutrition Examination Survey, 1988-2012. Preventing Chronic Disease.2017;14:E24.
Anand P, Murali KY, Tandon V, et al. Insulinotropic effect of cinnamaldehyde on transcriptional regulation of pyruvate kinase, phosphoenolpyruvate carboxykinase,

35
and GLUT4 translocation in experimental diabetic rats. Chem Biol Interact. 2010;186(1):72-81.
Mettler S, Schwarz I, Colombani PC. Additive postprandial blood glucose-attenuating and satiety-enhancing effect of cinnamon and acetic acid. Nutr Res. 2009;29(10):723-7.
Jain SK, Patel P, Rogier K. Trivalent chromium inhibits protein glycosylation and lipid peroxidation in high glucose-treated erythrocytes. Antioxid Redox Signal. 2006;8(1-2):238-41.
Herter-Aeberli I, Cherkaoui M, El Ansari N, et al. Iodine Supplementation Decreases Hypercholesterolemia in Iodine-Deficient, Overweight Women: A Randomized Controlled Trial. J Nutr. 2015;145(9):2067-75.
Kang MC, Kang N, Ko SC, et al. Anti-obesity effects of seaweeds of Jeju Island on the differentiation of 3T3-L1 preadipocytes and obese mice fed a high-fat diet. Food Chem Toxicol. 2016;90:36-44.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול