מיצי ירקות – לבריאות ולריפוי

 

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי.

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומהאינטרנט. הנזקק לטיפול – מן הראוי שיפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

 

 

שתיית מיצי ירקות היא אמצעי רב ערך להשגת בריאות אופטימאלית. מומחים לבריאות בכל העולם ממליצים על שתיית כשתיים או יותר כוסות של מיץ ירקות כל יום. רק מעטים עומדים בכך לאורך זמן. המאמץ כדאי, כי זוהי דרך קלה ויעילה לקבל כל יום את מנת הירקות המומלצת – יותר מאשר באמצעות אכילתן.

בשביל מה זה טוב?

יש שלוש סיבות שבגללן טוב יותר לשתות מיץ ירקות מאשר לאכול את הירק – ואלו הן:

א) כך יותר קל לספוג את רכיבי התזונה המצויים בירקות. זה חשוב, מאחר ואצל מרבית האנשים מערכת העיכול לא פועלת במיטבה. כך, אין די קליטת רכיבי תזונה מהירק. הכנת מיצים היא מעין קדם עיכול – כך הירק מנוצל טוב יותר.

ב) כך ניתן לצרוך כמויות גדולות יותר של ירקות בדרך יעילה. מרבית האנשים זקוקים לאכילת לפחות ק"ג ירקות ביום. זה לא קל. עם מיצים זה אפשרי. אפשר ורצוי לשתות מיצי ירקות ובנפרד לאכול ארוחה עם סלט לא גדול.

ג) כך ניתן להרחיב את מגוון הירקות שאדם צורך כל יום. יש החוששים מפני אלרגיה לאיזשהו ירק, אבל עם מיץ מעורב של ירקות טריים ואורגניים, מצב זה כמעט לא קורה.

מיצים כמרפא

בספרות המקצועית, הן ספרים והן מאמרים, דובר רבות על ריפוי עם מיצים. ברצוני לספר כאן על שלושה מקרים של מטופלים אשר להם המלצתי על ריפוי עם מיצים, תוך הבהרה שאינני ממליץ בפניהם להינתק מכל טיפול אחר וההחלטות הן על דעתם בלבד.

האחד היה עם אדם בסביבות גיל 40. הייתה לו מלנומה ברגל שנותחה – הוא הראה לי את הצלקת. אחרי כשנה וחצי הרגיש רע. בבדיקות בבית החולים נאמר לו שיש לו גרורות של מלנומה בכבד ושנותרו לו עוד כחודשיים לחיות. לימדתי אותו לשלב מיצים של עשבי בר אכילים (לא צמחי מרפא, אלא עשבים אכילים), ביחד עם מיצי הירקות. כמות מיץ העשבים היוותה כ – 20% עד 25% מכלל המיץ והשאר גזר, סלק ושאר ירקות תרבותיים. העשבים אותם הוא שילב במיץ היו עולש, מרור הגינות, נירית הקמה, מקור חסידה וסרפד.

מצבו הלך והשתפר. במהלך הטיפול הוא גם נסע לחודש למוסד ריפוי טבעי של אן ויגמור. גם שם אמרו לו שמיצי עשבי בר אכילים הם הדרך הטובה ביותר להחלמה. אחרי כחצי שנה הוא הוזמן לאותו בית החולים בו היה קודם לכן, כדי לעבור ברור "איך הוא יצא מהסטטיסטיקה". הוא סיפר לאונקולוג את כל פרטי הטיפול. אדם זה חי 13 שנים ולא חודשיים. האונקולוג החל ללמוד ריפוי טבעי.

מקרה נוסף בטיפולי היה עם אישה שחלתה בסרטן ריאות. היו לה חמישה בנים בוגרים. הוזמנתי על ידיהם לראות אותה בבית החולים – היא שכבה מחוברת לצינורות. אחרי ייעוץ תזונתי והדרכה בנושא צמחי בר אכילים, היה כל יום מישהו מהם מתייצב בבית החולים ומביא לה ליטר מיצי ירקות עם עשבים ונוכח שם עד שהיא סיימה לשתות את הכל. אחרי כשלושה חודשים היא באה אליי לביקור, בריאה לחלוטין ודרישת שלום ממנה גם קיבלתי אחרי כשלוש שנים.

מקרה טיפולי שלישי קשור באם של אחד מידידיי. נמצא אצלה סרטן שד. אחרי שהיא עברה טיפול כימותרפי אחד, היא סירבה לקבל טיפולים נוספים כאלו ואמרה שהיא מעדיפה למות, רק לא לעבור טיפול נוסף כזה. שוב, הדרכתי את הבן שלה ובני משפחתה הכינו ונתנו לה לשתות כל יום מיצי ירקות וצמחי מאכל הגדלים בר. אחרי כחצי שנה היא הוזמנה לאותו בית חולים. הפעם בדק אותה אונקולוג אחר והוא אמר שאין סרטן שד – לא היה ולא נברא. הייתה מהומה, פתחו את התיק הרפואי בו היה תיעוד של סרטן שד, אך כעת הוא נעלם סופית. שילוב של מיצים מצמחי בר אכילים עם מיצי הירקות הוא חלק קבוע ומרכזי בייעוץ שאני נותן לחולי סרטן, גם לסובלים ממחלות אחרות – ובתוצאות טובות.

שתיית מיצי ירקות לירידה במשקל ונגד סוכרת

שתיית מיצי ירקות עוזרת גם להשגת משקל אופטימלי. בארה"ב, לכ – 60% מן התושבים יש עודף משקל. גם בארץ זו בעיה של ממש. שתיית מיץ ירקות עוזרת לירידה במשקל, אם במקביל אוכלים תפריט של 100% אוכל לא מבושל, עם נטילת תוספים מתאימים, חשיפה לשמש ושתיית מים ללא פלואוריד או כלור. הגוף עצמו מווסת את המשקל ללא שום צורך במדידות ושקילות ובלי הגבלת כמויות. לפי ניסיוני, זוהי הדרך היותר בטוחה להגיע למשקל אופטימאלי, כל עוד התפריט הוא של מזון צמחי חי, לא מבושל. חשוב לזכור לצרוך אצות ים ואגוזי ברזיל לשם הפעלת בלוטת התריס, לצרוך ויטמין B12, אם חסר, גם ויטמינים נוספים לפי הצורך, ולהיחשף לשמש במידה מספקת ונכונה לשם קליטת ויטמין D. יש מי שגם נטילת קומפלקס B תספיק כדי שרמת B12 אצלו לא תרד אל מתחת לנורמה.

באשר לאכילת פירות – יש לצרוך יותר פירות בעלי מדד גליקמי נמוך. זה כולל הדרים נשירים שהם תפוח עץ, אגס, משמש, שזיף, אפרסק, נקטרינה, דובדבן, שסק וחבוש. גם לחלק מן הפירות הסובטרופיים יש מדד גליקמי נמוך. באשר לשמירת המשקל או הרזייה, כמי שאוכל כבר מספר שנים מזון לא מבושל בלבד, לא ראיתי שאכילה מידי פעם של פירות מיובשים או פירות עם מדד גליקמי גבוה משמינה. עם תפריט כזה המשקל יציב כל הזמן וכמו שנכון לפי הגובה ומבנה הגוף.

בתפריט זה יש מקום נכבד לגרעינים, אגוזים ושקדים – כולם לא קלויים ולאבוקדו. כל אלו תורמים להרגשת השובע. עלייה במשקל נגרמת בעיקר על ידי אכילת פחמימות ריקות, או תפריט שרובו מורכב מאוכל מבושל.

חוקרת בשם צ'ררי קלחביר, MSC, תזונאית, כתבת ספרים בנושא ריפוי עם מיצים, כטיפול בסוכרת, סינדרום מטבולי והשמנה. היא מציעה לשלב שתיית מיצים עם אכילת מזונות בעלי מדד גליקמי נמוך. בתפריט שהיא מציעה יש לשלב שמן קוקוס. מי שלא מורגל אליו צריך להתחיל בהדרגה, ויכול להגיע עד שתי כפות ליום. שמן זה קוטל קנדידה. הוא יכול להעלות את רמת הכולסטרול אצל צמחונים להם יש רמת כולסטרול נמוכה מדי, אבל הוא לא יעלה אותה אצל מי שיש לו די.

עם מיצי ירקות תמיד חשוב לצרוך איזשהו מזון שומני. זה יכול להיות אבוקדו, שמן זית, שמן קוקוס, פשתן טחון טרי וכדומה. יש להכין מיץ בעיקר מירקות עלים ואת הדילול עדיף לעשות עם מלפפונים – לא עם מים – ובוודאי לא עם מי ברז מכילי פלואוריד וכלור.

לגבי מי שטוב לו יותר עם תפריט עשיר פחמימות או תפריט מעורב, מומלץ לשתות מיץ ירקות פעמיים ביום. לגבי מי שטוב לו יותר עם תפריט עשיר חלבון, מומלץ מיץ ירקות של סלרי, תרד, אספרגוס, תרמילי שעועית וכרובית. אפשר להוסיף מעט עלים ירוקים ולעקוב אחרי ההרגשה. לאנשים אלו, כוס מיץ ליום תספיק. אם יש עודף מיץ, אפשר לשים אותו בצנצנת קטנה, שתהיה מלאה עד גדותיה ללא אוויר ולסגור עם מכסה. לשתות באותו יום. כך, 90% מהערך של המיץ הטרי יישמר. אפשר להוסיף למיץ חלק מן הפולפה (השארית היותר מוצקה של המיץ) או אפילו את כולה. היא תספק סיבים. אבל חלקם של אלו פחות חשוב מזה של המיץ עצמו.

מי שחש רעב כרוני, סיבה מרכזית לכך היא שהתפריט שלו לקוי ואין הוא מספק את כל רכיבי התזונה. על ידי אכילת יתר, הגוף מנסה לפצות על כך. במצבים אלו, שתיית מיצים עוזרת.

מי שמכור לסוכר או לעמילנים, סביר שיש לו התרבות יתר של קנדידה. יש המשתוקקים דווקא למזונות שלגביהם הם אלרגיים. במצבים אלו, מיצים יכולים לעזור, מאחר שהם מספקים שפע של רכיבי תזונה חיוניים. לשם הרזייה מומלץ לשתות לפחות שתי כוסות מיצי ירקות ביום. מיצים כאלו יעלו את רמת האנרגיה בגוף באופן קבוע, לא כמו עם שתיית קפה, שמעלה אותה זמנית ואחר כך יש נפילה באנרגיה.

לפי מקורות המאמר באנגלית, הם ממליצים על הכנת מיצים מירקות שונים, בשלבים:

בשלב א' סלרי, שומר ומלפפון.

בשלב ב' אפשר להוסיף חסה אדומה וירוקה, עולש ותרד.

בשלב ג' כרוב, כרוב סיני וכרוב עלים. מיץ כזה עוזר לריפוי כיבי קיבה ותריסריון.

בשלב ד' אפשר לצרף פטרוזיליה וכוסברה.

בשלב ה' אפשר להוסיף כרובית, שן ארי ועלי חרדל.

מאחר ולא תמיד מסתדר לשתות מיצים, גם שילוב של צמחי בר אכילים בסלט תורם רבות לבריאות.

מקורות

Study shows People Who Did This to Their Food Dropped Four Times the Pounds. July 02 2011, Posted by Dr. Mercola 287, 136

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול