מניעת כאבים כרוניים בגוף

כותב ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

תרופות כמו איבופרופן ואדוויל נלקחות על-ידי אנשים. אך, במחקר נמצא שנטילתן, אפילו יום אחד ועד שבוע, מעלה את הסיכון להתקף לב ב-48%. תרופה אחרת, נפרוקסן, גרועה עוד יותר, הסיכון להתקף לב עם נטילתה הינו ב-53% גבוה יותר. תרופות אלו גם פוגעות בכליות – איבופרופן מעלה סיכון למחלת כליות ב-32%. כעת, במחקרים נמצא שיש שני צמחי מרפא שעונים לדרישה – צמחים שעוזרים נגד כאבים כרוניים. תכשיר צמחי אחד הוא פלמיטואיל אתנול אמיד והשני מופק מעץ מגנוליה – שם התכשיר הונוקיול. שניהם פועלים על מערכת העצבים המרכזית כדי שזו תשכך כאבים. לגבי התכשיר הראשון, נמצא שהוא עוזר נגד רשימה ארוכה של כאבים כרוניים בגוף..
במחקרים נמצא ששני צמחי מרפא אלו הם התשובה לכאבים כרוניים, מוצרים טבעיים וללא שרשרת הנזקים שיש בתרופות הכימיות. ועדיין רופאים נותנים תרופות אופיואידיות- תועלתן מועטה ונזקן רב. זאת ועוד, עד מהרה אנשים נהיים מכורים לתרופות אופיואידיות. התכשירים הצמחיים האלו, פועלים יחדיו כדי לרפא מן היסוד, לא רק את הכאבים, אלא גם סיבות שלהם. חומרים צמחיים אלו לעולם לא גורמים להתמכרות – אין הם נקשרים לקולטנים בגוף, שאליהם נקשרות התרופות הממכרות. עם תכשירים אלו נעשו לאחרונה מספר מחקרים.

ניסויים עם בני-אדם הראו שהתכשיר PEA מדכא כאבים כרוניים. כאב הוא אות אזעקה של הגוף שבא ללמדנו שמשהו לא בסדר. חשוב ביותר לגלות מהי סיבת הכאב, לא לנסות לשכך כאבים בלי לדעת מהי סיבתם. דרך יעילה לשכך כאבים היא עם התכשיר הצמחי PEA. זוהי נגזרת מסיסת שומן והיא משפיעה לטובה על ייצור חומר הבניה של העצבים בתגובה לדלקות ולנזק גופני שנגרם. זוהי מולקולה מקורבת לקנבינואידים, אך ללא כל בעיה של התמכרות אליה. במחקר בו השתתפו 1,100 אנשים הוכחה תועלתו של חומר זה נגד כאבים. החומרים שבו פועלים ממש במוקד בו מתחיל הכאב.
במחקר אחר, ממושך, השתתפו 636 אנשים שסבלו מכאב בעצב האישיאס יותר משלושה שבועות. כאב זה מתרחש ברקמה האחורית של שרירי הרגליים. יש איתו גם כאב בגב התחתון. במחקר עם חולי אישיאס, הם חולקו לשלוש קבוצות. האחת קיבלה 300 מ"ג PEA, השנייה 600 מ"ג והשלישית פלסבו. עם הפלסבו לא היה כל שיפור. המנה המוגדלת של אי פי איי השפיעה טוב יותר יחסית למנה הקטנה יותר. חוקרים בדקו מהי המנה שתעזור למחצית מן הנוטלים את התכשיר הזה – מנה טיפולית. עם המנה המוגדלת, אפילו מנה וחצי לשבוע הביאה להקלה. זוהי תוצאה נדירה עם טיפול בבעיה. PEA נמצא הרבה יותר יעיל נגד כאבים לעומת התרופה המקובלת, איבופרופן.

במחקר, השתתפו 24 אנשים, בגילאי 24 עד 54 שסבלו מכאבי אישיאס וגם דלקת במפרק הלסת. באקראי, חלקם קיבלו את התרופה איבופרופן, שלוש פעמים ביום למשך שבועיים, לחלקם נתנו300 מ"ג PEA בבוקר ו-600 מ"ג בערב, במשך השבוע הראשון ובשבוע שלאחר מכן, 300 מ"ג בבוקר ואותה מנה בערב. בקרב נוטלי התוסף הצמחי הייתה הרבה יותר הקלה בכאבים ויותר יכולת לפעור את הפה – מצב שלפני הטיפול גרם להם כאבים קשים.
בניסוי אחר, התרופה הצמחית עזרה גם נגד כאבים בפרקי כפות הידיים. בניסוי זה, אנשים קיבלו 1,200 מ"ג PEA ליום או פלסבו. רמת הכאבים נמדדה בשתי הקבוצות, בהתחלה ואחרי 30 ימי טיפול עם ה – PEA הייתה ירידה מאוד ניכרת בכאבים – הפלסבו לא עזר במאומה. ניסויים אלו הוכיחו שתכשיר צמחי זה גם מפחית כאבים וגם עוזר נגד דלקות בגוף. נקודת מפתח לבדיקת התועלת היא השוואה בין רמת הכאבים אצל מקבלי הטיפול או מקבלי פלסבו או אלו שלא טופלו כלל. התכשיר הצמחי PEA עולה ביכולתו לשכך כאבים וגם אין בו את ההתמכרות ששכיחה עם שימוש באופיאטים. עם אופיאטים, המטופלים עד מהרה היו זקוקים למנה מוגברת כדי לשכך את כאביהם – כך הייתה גם יותר התמכרות ויותר נזקים של האופיאטים.
בחיפוש אחרי חומרים צמחיים נוספים משככי כאבים החוקרים מצאו תכשיר בשם הונוקיול. תכשיר צמחי זה משפיע על המוח – איך המוח מתרגם פגיעות שונות בגוף לכאבים. הונוקיול נקשר לקולטני גאבא במוח. גאבא הינו נוירוטרנסמיטר מרגיע ומשכך כאבים. ירידה בייצור ובפעילות גאבא במוח חושפת את האדם לכך שכאב רגיל יכול להפוך לכאב כרוני ממושך שאינו עובר. הונוקיול מחקה את פעולת הגאבא ובכך משכך כאבים שהפכו לכאבים כרוניים. מחקרים שנערכו בדקו את היכולות של הונוקיול לשכך כאבים. נמצא שעם צריכת הונוקיול, עד מהרה הוא פועל במוח ובעצבים לשיכוך כאבים.
בניסוי עם בעלי חיים, נמדד פרק הזמן בו הם ליקקו את פצעיהם, עם תרופות או עם הונוקיול. נמצא שעם הונקיול ירד פרק הזמן של הליקוק, הפצעים הבריאו מהר יותר מאשר בהשפעת תרופות. תכשירים צמחיים אלו נמצאו מקלים גם את מצבם של חולי פרקינסון ואלצהיימר.
במחקר, טיפלו בחולי פרקינסון, עם כמות של 1200 מ"ג PEA ליום, שלושה חודשים, או עם התרופה המקובלת לטיפול במחלה זו, לבדופה. עם PEA אחרי חצי שנה ירדו למינון של 600 מ"ג ליום, עד סוף שנת הניסוי. מבחינת כל המדדים, הן גופניים והן נפשיים, התכשיר הצמחי עזר ובלם התקדמות של מחלה כרונית זו.
לסיכום, ניתן לומר ששני תכשירים צמחיים אלו, עברו סדרה ארוכה של בדיקות ומחקרים ונמצא שיש בהם תועלת רבה, אפילו רבה מאוד, כמשככי כאבים וכעוזרים לבלימת הידרדרות מחלות כמו פרקינסון, במידת מה גם אלצהיימר, וזאת ללא כל תופעות לוואי שיש לתרופות כימיות.
מקורות:
Bally M, Dendukuri N, Rich B, et al. Risk of acute myocardial infarction with NSAIDs in real world use: bayesian meta-analysis of individual patient data. Bmj. 2017;357:j1909.
Lin YR, Chen HH, Lin YC, et al. Antinociceptive actions of honokiol and magnolol on glutamatergic and inflammatory pain. J Biomed Sci. 2009;16:94.
Leon A, Buriani A, Dal Toso R, et al. Mast cells synthesize, store, and release nerve growth factor. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America. 1994;91(9):3739-43.
Guida G, De Martino M, De Fabiani A, et al. La palmitoiletanolamida (Normast®) en el dolor neuropático crónico por lumbociatalgia de tipo compresivo: estudio clínico multicéntrico. Dolor. Investigación Clínica & Terapéutica. Vol 252010:35-42.
Di Cesare Mannelli L, Corti F, Micheli L, et al. Delay of morphine tolerance by palmitoylethanolamide. Biomed Res Int. 2015;2015:894732.
Liu Y, Wang D, Yang G, et al. Comparative pharmacokinetics and brain distribution of magnolol and honokiol after oral administration of Magnolia officinalis cortex extract and its compatibility with other herbal medicines in Zhi-Zi-Hou-Po Decoction to rats. Biomed Chromatogr. 2016;30(3):369-75.
Brotini S, Schievano C, Guidi L. Ultra-micronized palmitoylethanolamide: an efficacious adjuvant therapy for Parkinson’s disease. CNS Neurol Disord Drug Targets 2017.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול