ויטמין K לסוגיו יש חשיבות בריאותית עליונה

תזונה פלוס, כרך כ"א, חוברת מס' 99

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

I אוקטובר 2015, חשוון , תשע"ו

הודעה חשובה

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. הנזקק לטיפול, מן הראוי שיפנה לייעוץ אצל רופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

ויטמין K התגלה בשנת 1935 ונמצא שהוא חשוב לקרישת דם נכונה. כיום, יותר ממה שמכירים את ערכו כאחראי על קרישת דם, כמו במקרים של תחכים ופציעות ובכך הוא פועל ביחד עם חלבונים מסוימים הנוצרים בכבד שאחראים לקרישת הדם, יש לו תפקיד ביצירת חומצה גלוטמית שנוטלת חלק בחלבונים הדרושים לקרישת הדם. יש הסתייגויות לגבי כמות מותרת שלו לאנשים שסובלים מיצירת סתמים בעורקים ומקבלים תרופות נגד קרישת דם, לכן ממליצים בפניהם להמעיט באכילת ירקות עלים שהם ספק חשוב של ויטמין זה מהסוג 1K. אבל כך, מתעלמים מהתפקידים הנוספים שיש לו בגוף – תפקידים חשובים ביותר שאין להם חלופה.
בתחילת המאה ה- 21, מדענים מצאו שלוויטמין K יש תפקיד בשינוי המולקולה של חומצה גלוטמית שמפעילה גם חלבונים חיוניים נוספים בגוף, חלבונים שזכו לשם כולל חלבוני-גלא. מחקר שפורסם בשנת 2014 מצא שישנם 15 חלבוני-גלא שונים שנוצרים עם מעורבות של ויטמין K. רק ביחד עם ויטמין זה הם מסוגלים למלא את תפקידיהם בגוף.
עם הגילוי של חלבוני-גלא, התברר שלוויטמין K יש הרבה תפקידים נוספים, לא רק לגבי חלקו בקרישת הדם. למשל, חלבון-גלא מסוג אוסטאוקלצין אחראי על כניסת הסידן לעצמות. בעוד שחלבון אחר, חלבון-גלא מטריקס מונע היווצרות של משקעי סידן בעורקים.
עם מחסור בוויטמין K אין קרישת דם טובה. אבל, מדענים למדו שכמות ויטמין K הדרושה לקרישת דם טובה, לא בהכרח תספיק להפעלת חלבוני-גלא שהכרחיים כדי למנוע מחלות לב וכלי דם, אוסטיאופורוזיס, סוכרת וסרטן – בכל המצבים בהם יש חלק לחלבונים קשורי ויטמין K. עוד נמצא, שכמות ויטמין K שדרושה להפעלת תפקידים אלו, מועטה יחסית מן הכמות שתגרום לקרישת דם לא רצויה ולהתהוות סתמים בכלי הדם.
ויטמין K והסתיידות עורקים
ככל שאדם מזדקן, סידן ששייך לעצמות מתחיל להימצא במקומות אחרים בלתי רצויים בגוף, כמו בציפוי הפנימי של העורקים. כך, דפנות העורקים מקבלות מבנה דמוי אבן והעורקים שוב אינם גמישים דיים על מנת להסדיר אספקת דם נורמאלית לאברי גוף שונים.
הטבע יצר חומר שהוא נוגד בעל עוצמה להסתיידות עורקים, חלבוני-גלא. אחד מהם מופעל על-ידי ויטמין K. חלבון-גלא ייחודי זה נוצר בדפנות העורקים, אבל הוא נוצר רק כאשר יש כמות מספקת של ויטמין K. עם כמות לא מספקת של ויטמין K, אין מה שיבלום את התהליך של הסתיידות העורקים שתוצאותיו הן התקפי לב או אירוע מוחי חסימתי. נמצא שאצל אלו שסבלו ממחסור בוויטמין K , הסיכון למחלות לב וכלי דם היה 3 פעמים גבוה יותר מאשר אצל אלו להם היה די ויטמין K בדמם. כבר מזה שנים רבות ידעו מדענים שמחסור בוויטמין K גורם להסתיידות באבי העורקים – מסתבר שלא רק שם. מחסור כזה גורם להסתיידות בעורקים הכליליים וגם בעורקים רבים נוספים בגוף. מחקרים עם בעלי חיים הראו שנטילת ויטמין K גרמה לסילוק משקעי סידן מן העורקים, משקעים שכבר נוצרו כתוצאה משימוש בתרופות נוגדות ויטמין K שניתנות לשם דילול הדם.
דרך נוספת בה חלבוני מטריקס גלא מגנים בפני הסתיידות עורקים היא במונעם היווצרות של מולקולות קשורות דלקת, ציטוקינים, שגורמות להיווצרות סתמים ולהסתיידות עורקים. לאנשים שצורכים את הכמות היותר רבה של ויטמין K יש רמות הרבה יותר נמוכות מציטוקינים אלו, ויש להם גם פחות עמידות לאינסולין ותיאבון נשלט יותר, שניהם חשובים למניעת הסתיידות עורקים. חלק מאפקטים אלו קשורים כפי הנראה לחלבון–גלא אחר שמדכא מצבי דלקת ועוזר לסבילות לגלוקוז.
מחקרים עם בני אדם
בניסויים עם בני אדם התוצאות לא היו עקביות, אולי משום שבדקו ויטמין 1K וויטמין 2K להם יש תפקידים שונים בגוף. ויטמין 1K הוא השכיח ביותר, אבל לוויטמין 2K יש השפעה רבה יותר כנגד הסתיידות עורקים.
בניסוי אחד, לאלו שצרכו את הכמות הרבה ביותר של ויטמין 2K היה ב- 57% פחות סיכון למות ממחלות של עורקי הלב הכליליים בהשוואה לאלו להם הייתה הכמות היותר מועטה של ויטמין זה. במחקר עם נשים, נמצא שוויטמין 2K צמצם ב- 20% סיכון להסתיידות עורקים בהשוואה לנשים להם הייתה הרמה הנמוכה ביותר של ויטמין זה – ויטמין 1K לא עזר במאומה.
אך, בניסויים עם מתן תוספים של ויטמיני K נמצא ששניהם עזרו נגד הסתיידות עורקים – לוויטמין 2K היה יתרון מה. כאשר אנשים ונשים מבוגרים קיבלו כתוסף מזון 500 מק"ג ויטמין 1K ליום, הייתה אצלם ירידה מתונה של 6% בהתקדמות של הסתיידות עורקים. אבל רק אצל אלו שמלכתחילה מצבם היה הגרוע ביותר עם תחילת הניסוי. כאשר, בניסוי נתנו לאנשים צירוף של ויטמין D ומינרלים, נמצא שצירוף זה האט את הסתיידות העורקים ושמר על גמישותם. באותה מידה, מתן תוספי 2K במינון של 180 או 350 מ"ג ליום עזר באותה מידה למניעת הסתיידות עורקים. למתן פלסבו לא הייתה כל השפעה חיובית. במחקר אחר, נתנו לחולי כליה שעוברים הימודיאליזה ונתונים בסיכון גבוה להסתיידות עורקים, 135 או 360 מק"ג ויטמין 2K. מתן תוסף זה הפחית במידה דרמטית את הכמות של חלבון מטריקס גלא המזיק, ב- 77% עם המינון הנמוך וב- 93% עם המינון הגבוה של ויטמין זה. מסתבר שלנשים עם הסתיידות עורקים יש מסת עצמות פחותה יותר מאשר לנשים שאין להן הסתיידות עורקים, במחזור הדם יש להן גם רמה פחותה יותר של ויטמין K2 וזה גורם לכך שאצלן יותר סידן נכנס לדפנות העורקים ופחות לעצמות.
ויטמין K ואוסטיאופורוזיס
יש צורך בכמות מספקת של ויטמין K כדי להפעיל את החלבון בונה העצמות גלא. כאשר אין כמות מספקת של ויטמין K, העצמות לא יכולות לקלוט די סידן וכך מתפתחת מחלת אוסטיאופורוזיס. מה שגרוע עוד יותר – הסידן מוכרח להגיע לאיזשהו מקום, לעורקים. למרבה המזל, תוסף של ויטמין K יעיל להגנה מפני אוסטיאופורוזיס.
בניסוי אחר נתנו לנשים אחרי גמר המחזורים 1500 מ"ג סידן ו- 45 מ"ג ויטמין 2K או פלסבו למשך 46 שבועות, בהשוואה למצב עם תחילת הניסוי, אצל אלו שקיבלו את התוספים הייתה עליה בכמות המינרלים בעצמות וירודה של 55.9% בכמות אוסטאוקלצין לעומת ירידת קלצין של 9.3% אצל אלו שנטלו רק את תוסף הסידן. אותה כמות של ויטמין 2K נמצאה בניסוי אחר מגינה על צפיפות העצמות בראש הירך. בניסוי בן 3 שנים – ללא ויטמין זה הייתה באותו פרק זמן ירידה בצפיפות העצמות שם.
אפילו עם כמות מזערית של 180 מק"ג 2K ליום, מהסוג המופק מנאטו, אותו לקחו נשים 3 שנים, היה שיפור בצפיפות העצמות בחוליות המותניים ובראש הירך. אצל אותן נשים לא חלה ירידה בגובהן עם השנים. הארגון לביטחון תזונתי האירופי הכיר בוויטמין 2K כבעל חשיבות רבה בשמירת צפיפות העצמות.
ויטמין K וסוכרת
אצל חולי סוכרת מסוג 2 יש סיכון מוגבר יותר לשברים בעצמות. אצלם יש פחות פעילות של חלבון גלא-אוסטאוקלצ'ין, ובעיה זו נגרמת מחוסר ויטמין K. אז, פחות סידן מגיע לעצמות. אך, אצל אלו הצורכים רמה גבוהה של ויטמין 1K, יש פחות מצבים דלקתיים בגוף שנגרמים מהסוכרת.
לויטמין זה יש השפעה ישירה ממש על מצב הסוכרת בגוף. בניסוי עם אנשים בריאים בגילאי 26-81 שנים, צריכה גבוהה של ויטמין 1K נקשרה עם יותר רגישות לאינסולין ופחות עליה ברמת הסוכר אחרי ארוחות. ואצל מבוגרים עם סיכון רב למחלות לב וכלי דם, עם כל עליה של 100 מק"ג בצריכת ויטמין 1K, הייתה ירידה של 17% בסיכון לפתח סוכרת. ואם כבר הייתה סוכרת, ויטמין 2K צמצם את נזקיה.
בניסוי עם מבוגרים, מתן של 500 מק"ג 2K ליום צמצם במידה רבה עמידות לאינסולין – אחד הגורמים לסוכרת. כמות גדולה יותר, 30 מ"ג של 2K , 3 פעמים ביום העלתה כמות חלבון גלא אוסטאוקלצין, שמגביר רגישות לאינסולין.
מקור
Vitamins K1 and K2 benefits go far more beyond blood clotteing/ mercola. Mercola 11.1.15

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי לכבד יש פעילויות רבות בגוף, מעל ל- 500 פעילויות שונות. מאמר זה יסקור את האיכויות של צמח

"תזונה פלוס", כרך כ"א, חוברת מס' 101 מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי כידוע, ברפואה המסורתית של עמים שונים עיקר השימוש הוא בצמחי

"תזונה פלוס", כרך כ"א, חוברת מס' 101 מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי לבריאות הכליות ולתפקודן המלא יש חשיבות בריאותית רבה. אם פעולתן