תזונה נכונהןמניעת מחלות עפ"י הרמב"ם: לעיסה מספקת,שתיית מים ותנוחת אכילה

תזונה נכונה ומניעת מחלות ע"פ הרמב"ם (7) / נפתלי פלדמןלעיסה מספקת ורוק
מערכת העיכול שלנו היא מפעל שלם ומדהים לפירוק מזון. הגוף יודע לזהות ולהפריד עשרות אלפי חומרים שונים המרכיבים את המזון שאנו צורכים למולקולות זעירות של חומצות אמינו ושומנים, וויטמינים, מינרלים, ופחמימות. ולנצל כל מה שרק אפשר כדי להשיג אנרגיה, חומרי שימון וסיכוך, נוגדי חימצון ועוד… עלינו מוטלת המשימה לשמור על עיכול תקין ובריאות המערכת כדי שתוכל לתפקד במיטבה. עיכול לקוי משמעותו – חסרים תזונתיים וחולי. הכל מתחיל כבר ב"ביס הראשון", בפה. "מהיות כי התחלת העיכול הוא בפה. ע"י טחינת השיניים והתערבות עם מיץ הרוק, לכן לא יבלע שום מאכל בלי לעיסה, כי אז תכבד העיכול באיצטומכא [קיבה] לבדו" (קישו"ע לב, יג). לעיסה טובה של המזון היא חשובה לאין ערוך! בזמן לעיסה בלוטות הרוק נסחטות וחומרים מועילים רבים מתערבבים עם המזון הנלעס. הרוק חשוב מאוד להתחלת תהליך הפירוק. ישנם ברוק חומרים רבים וביניהם אנזימי עיכול חשובים: עמילז, המפרק פחמימות, ליפז, המפרק שומנים, וביקרבונט, המנטרל חומציות. ברוק נמצאו גם חומרים של מערכת החיסון, נוגדנים, מנטרלי רדיקלים חופשיים, וקוטלי חיידקים ופטריות. ברוק ישנו חומר חשוב המחדש את הרירית הפנימית של כל חלקי העיכול, הוושט והקיבה. נמצאו ברוק גם חומרים מבוססי פרולין המעודדים התחדשות ובניית אמייל השיניים. ואפילו אופיאורפין, המשכך כאבים. ועל כך ידועה האימרה "ללקק את הפצעים"!
מעבר לחשיבות הרוק המופרש, לעיסה מרובה מפרקת את המזון לחתיכות קטנות ביותר וכך מקלה על המשך פעולת העיכול בקיבה. המזון ממשיך לקיבה טחון היטב והמשך פירוקו למולקולות קטנות נעשה יעיל מאוד.
אכילה מהירה ומזון לא לעוס מספיק גורם לפגיעה בספיגה של רכיבי מזון חיוניים, להגברת הפרשת חומצה בקיבה כדי להתגבר על פירוקם של החתיכות הגדולות, וכתוצאה מכך לצרבות ודלקות בוושט. בליעה מהירה של מזון גם מגרה את רירית דרכי העיכול ומייצרת דלקות המפריעות לחידושה. האנרגיות האדירות שהגוף משקיע אחר כך בפרוק מזון לא לעוס גורם לעייפות רבה לאחר ארוחה ולנזקים בריאותיים בהמשך מערכת העיכול, כגון הצטברות רעלים עצירויות וטחורים.
התיישבתם לארוחה? הירגעו. נשמו מספר נשימות מרגיעות. לעסו את המזון בנחת. ורק לאחר שהמזון נטחן לדייסה בפה אפשר לבלוע.
כמו כן, אין לשתות בזמן האוכל, ועל כך נרחיב במאמר הבא. בתאבון. ושבת שלום.

איך מערכת העיכול מפרקת וסופגת את מרכיבי המזון השונים מהלעיסה בפה דרך הקיבה התרסריון ועד למעי הגס https://youtu.be/H9IL_ny2oZE

תזונה נכונה ומניעת מחלות ע"פ הרמב"ם (8) / נפתלי פלדמן – שתיית מים
במאמר האחרון דיברנו על חשיבות הלעיסה של האוכל כדי להקל על עיכול המזון. הזכרנו גם מספר פעמים את חומצת הקיבה שתפקידה להמשיך את פירוק המזון שכבר התחיל בפה כאמור. עניין נוסף בעל חשיבות רבה הוא עיתוי השתייה בהקשר לארוחה ולאורך היום. שתיית מים בכמות מספקת היא דבר רצוי וחשוב מאוד. רוב הגוף שלנו עשוי ממים, ותהליכים רבים בו תלויים באספקת מים שוטפת. "בעניין השתייה, המים הם המשקים הטבעיים לאדם ובריאים לגוף. אם הם זכים וצלולים, מועילים ששומרים הרטיבות שבגוף וממהרים להוציא את הפסולת… כשישתה מים יבחר את הקרים (בטמפ' החדר), שהם מרווים הצימאון ומטיבים את העיכול… אך לא יהיו קרים מאוד שהם מכבים את החום הטבעי" (קשו"ע לב'). ואומר הרמב"ם: "ולא ישתה אלא כשהוא צמא" (משנה תורה, דעות ד', א'). ובנוסף לכך, מתייחס הרמב"ם לעיתוי השתייה: "… עת שתיית המים, וזה, כי שתיית המים הקרים קודם האכילה מזקת מאוד ומולידה חליים קשים. ושתייתם תוך הסעודה, נזקה למטה מן הקודם, אבל היא מזיקה בבישול המאכל (בעיכול המזון)…" (רפואת הטחורים).
ממחקרים מודרניים מסתבר ששתיית מים קרים גורמת לכיווץ כלי הדם בקיבה, דבר שפוגע בפעילות התקינה של הקיבה, בנוסף לכך, שתייה לפני ו/או תוך כדי הארוחה מדללת את חומצת הקיבה החשובה כל כך בפירוק החלבונים במערכת העיכול. מזון שלא מעוכל כראוי ושלא פורק היטב ע"י החומצה ההידרוכלורית ממשיך בדרכו ועלול לגרום לדלקות, לקשיים בעיכול ולנזקים בריאותיים. אנשים רבים גם סובלים מצרבות, ושתייה בזמן האוכל או מיד לאחריה הם גורם עיקרי לכך. ברגע שהקיבה מרגישה חוסר בחומצה שנשטפה, היא מנסה להפריש חומצה בכמות רבה יותר ובעוצמה, כדי להציל את המצב, דבר שמביא ברוב המקרים לצרבות.
מדוע אנשים מרגישים צמא תוך כדי הארוחה או מיד לאחריה? כנראה שאכלו יותר מידי! אומר הרמב"ם בספר הקצרת: ואם נתמתחה האיצטומכא (הקיבה) ביותר ממה שבטבע (אם אדם אכל לשובע והקיבה מלאה יותר מהרגיל), ייחלשו פעולותיה ולא תספיק לדחוף על המאכל, ויכבד עליה, ותקוץ בו עד שתדרוש המים ללא צמא, אלא כדי להרגיל המאכל ממנה וייקל כובדו בשומו מים, וזהו שתיית המים הרבים אחר השובעה". אנשים חושבים שכשהם שבעים אם שותים מים זה מקל על העיכול, ולא כך! שתיית מים בזמן שהקיבה מלאה גורמת נזק גדול! אם את/ה מרגיש/ה צורך לשתות מים בזמן הארוחה, סימן שאכלת יותר מידי!
"אבל המים, כבר נודע לרוב בני האדם, כי שתותם על המאכל (תוך כדי האוכל), יפיגוהו ויבדילו בין האצטומכא ובין המאכל, ויצוף ויפסד העיכול. ואם היה מנהגו נאות לקבל זה (אם אדם רגיל בכך), ימעיט ממנו כל מה שאפשר. ויאחר לקחתו כמה שיוכל. ומיטב העיתים לשתיית המים אחרי אכלו – כשתי שעות"
שתו מים בשפע, מים לא קרים, בין הארוחות, לא בזמן הארוחות ולא שעתיים לאחר אכילה. שבת שלום.
זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתתחילו לשתות יותר מים https://healthy.walla.co.il/item/3035783
ועוד סרטון חשוב:


תזונה נכונה ומניעת מחלות ע"פ הרמב"ם (9) / נפתלי פלדמן – תנוחת האכילה
כשאדם יושב לאכול. מהי התנוחה האידאלית בזמן האכילה? אומר הרמב"ם (משנה תורה, הלכות דעות, פרק ד', הלכה ג'): "לעולם כשיאכל אדם ישב במקומו או יטה על שמאל. ולא יהלך ולא ירכב ולא ייגע ולא יזעזע גופו ולא יטייל, עד שיתעכל המזון שבמעיו. וכל המטייל אחר אכילתו או שייגע, הרי זה מביא על עצמו חלאים רעם וקשים." כמו שכבר אמרנו במאמרים הקודמים. יש לשבת ולאכול בנחת. לא אוכלים בעמידה או תוך כדי פעילות גופנית כלשהיא. אנשים רבים לדוגמא אוכלים סנדויצ'ים תוך כדי העבודה, אם זה בעמידה ואם זה תוך כדי פעילות אחרת. דבר זה לא בריא. לא העמידה ולא הסנדוויצ'ים.
דבר נוסף, הרמב"ם ציין בדבריו את הנטייה לצד שמאל. הכבד נמצא בצד ימין וכשנוטים לשמאל הכבד נשען על הקיבה ומחמם אותה ובכך עוזר בעיכול המזון.
ועוד, בהקשר לפעילות בזמן האוכל או מיד אחרי ארוחה. הגוף מעביר אנרגיה מהמעיים לשרירים. דם יזרום לשרירים במקום למערכת העיכול, כתוצאה מכך המזון יתעכל פחות טוב והעיכול יפגע.
חיזוק לכך מופיע בגמרא במסכת גיטין דף ע ע"א: "שלושה דברים מתיזין (שוברים) גופו של אדם ואלו הן: אכל מעומד ושתה מעומד ושימש מיטתו מעומד". ובספר בן איש חי פרשת בהר-בחוקותי סעיף יא' מופיע: "לא יאכל מעומד, ולא ישתה מעומד, לכן אפילו כוס של קידוש דליל שבת ויו"ט, שמקדש מעומד, מנהג רבינו האר"י ז"ל אחר ברכת הקידוש לישב, וישתה הכוס". ובאותו הספר באותה הפרשה בסעיף יט' מופיע גם עניין שכבר דיברנו עליו בהרחבה: "לא ימהר בלעיסתו ובאכילתו, אלא יתנהג לאטו, אפילו אם מסב עם אדם גרגרן, ולא ימלא פיו… ולא יושיט ידיו לקערה עד שיגמור לבלוע מה שבפיו, ויפסיק מעט בין לעיסה אחת לאחרת."
למסקנה: לאכול בישיבה בנחת ולא למהר, ללעוס היטב, להטות מעט לצד שמאל. ולא להתייגע לאחר ארוחה.
שבת שלום.
לסיכום, קצת נוסטלגיה… הנה (אנחנו): https://youtu.be/dSQVYgUtLzs

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול